Spærafstand ved nyt tegltag

Jeg er ved at få lagt nyt tag, og er i tvivl om spærafstand.

Jeg har søgt på nettet, og finder forskellige svar, og ikke nogle endegyldige normer (Jeg kan desværre ikke finde Træ 65, som jeg kan downloade)

Jeg har ca. 1250´mm fra center til center på spær.

Er der nogen der har en tabel der viser om der skal hjælpespær op, og ellers om der skal anvendes alternative taglægter ?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg spørger måske lidt dumt, men har du ikke tag på huset på nuværende tidspunkt? Så du kan vel bruge den dimension som de nuværende lægter har, hvis du ikke vægten af taget. Der skal bruges klassificeret træ som lægter, hvis du skal bruge håndværkere til at lægge det nye tag.

fase
Der skiftes tag fra Let tag til tungt tag (Der har tidligere været tungt tag på)
samtidigt har normer ændret sig en del siden dette tag er lagt..
Huset er 100 år gl. så der er nok også sket en del I normerene siden her.

Så håber at finde nogle der kender til reglerne og evt. har Håndbogen Træ 65.
Håndbogen træ 65, er jeg sikker på, du kan låne på bilioteket. Hvis du søger på træ 65, får du en del hits.

fase
Bruger måske 100.000 på nyt tag og så vil du ikke ofre 166 kr. på en bog med de opdaterede guidelines..... hmm
Kommer du andre tanker så køb den her http://www.traeinfo.dk/produkt/trae-65-taglaegter/
Søg på Google efter "Lægtetabel 2005" fra SBI. Den viser at du ved en spærafstand på 1300mm, lægteafstand på højst 550mm, og vægt af tag på højst 60 kg/m2, skal bruge 45x73mm lægter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis