Gullig væske i kælderrum... svamp?

Hej
Vi er flyttet ind i et hus fra 1930. Og har opdaget en gullig væske der løber ned af væggen i et af vores kælderrum. Jeg ved ikke om det kan ses, men der er noget struktur puds på væggene og flere steder kan jeg mærke det ikke hæfter ordentligt til ydermuren. Men i dag ser vi pludselig denne væske (billede) løbe flere steder på væggen. Det ligner det kun er sket under jordoverfladen. Jeg har søgt forskellige steder for et svar, men synes ikke jeg har set lignende. Håber nogen kan hjælpe til opklaring af dette. Vi frygter det er svamp. På forhånd tak.

Tcbkrogh
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner angivelig udtræk af løbesod fra en gammel skorsten. Der må have været/er en skorsten bag/over hvor udtrækket viser sig. Det spredes med fugt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif
Tak for input. Vi har skorsten, men den er placeret et stykke fra hvor billederne er taget. Og slet ikke samme væg.
Er enig i at det ligner meget.

//Brian

Tcbkrogh
Kan der være en skjult, eller delvis fjernet gammel skorsten i det område hvor du ser problemet?

MVH Njord
Det er faktisk nok der "bare" er genbrugt sten fra en skorsten i væggen.

Men det ser ud til det er vand, der har befordret farvningen ned af vægen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er en misfarvet væske der trækker ud.
Løbesod kan være et bud, det kan også være noget andet (maling, æske, ...., der gemmer / gemte sig der.

Husk smagsprøven: Skimmelsvamp smager af gammeldags penicillin - Det er IKKE farligt at spise det i små mængder for sunde raske mennesker. Du få flere svampesporer når du går i tur i skoven en sommerdag.
Annonce
Mange tak for alle jeres bud. Det sætter jeg stor pris på. Der har ikke været en skorsten i nærheden (iflg. de oprindelige tegninger). Jeg kom til at tænke på en ting. Damen der boede her før os røg en masse smøger. Vi er ikke specielt sarte, så vi malede faktisk bare uden yderligere rensning. Kan det være nikotin der trænger igennem? Prøver lige at smage på der når jeg er hjemme

Tcbkrogh
Det kan sagtens være udtræk fra nikotin, der kommer frem hvis i ingen spærregrunder har givet før maling.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det håber jeg det er. det er dog 8 md. siden vi malede og det er først nu det kommer, men mon ikke det er det fugtige vejr der kan spille ind.

Tcbkrogh
Skrevet af Tcbkrogh på 16-01-2017 19:20
Det håber jeg det er. det er dog 8 md. siden vi malede og det er først nu det kommer, men mon ikke det er det fugtige vejr der kan spille ind.

Eller også der er blevet så koldt på fladen, at luftens fugt kondensere.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også