Isolering af bjælkehytte

Hej med jer,

Dette er min første post herinde, da jeg har kastet mig over et lille bygge/samle-projekt i form af et bjælkehus.

Huset bliver ca 50 kvm og skal kunne benyttes året rundt og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre med isolering. Bjælkekonstruktionen er med dobbelte ydervægge, dvs 44mm bjælke 200mm luft og 44mm bjælke - ca som på billedet nedenfor.

Spørgsmålet er hvad der skal fyldes i de 200mm. Grundet konstruktionen er det jo temmeligt omstændigt hvis man skulle opsætte en dampspærrer, da den i så fald ville skulle fæstnes i bunden også trækkes med op, som bjælkerne stables oven på hinanden. Men jeg har også fået den opfattelse at det er unødvendigt med dampspærrer i en sådan konstruktion - især hvis man fx isolerer med papiruld. Er det en korrekt opfattelse?

Jeg har samtidig læst at man skal sikre at konstruktionen er lufttæt. Jeg ved at når træet sætter sig bliver samlingerne tætte, men ligefrem lufttæt ved jeg ikke?

Er der nogen som har nogle tanker om eller erfaringer med dette - noget vi skal være opmærksomme på med denne konstruktion?

Jeg vil bare sikre at vi ikke får fugt og ikke kommer til at fryse alt for meget. :-)


Anders
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med bjælkehytter, men med almindelige dobbelte murstens murer, der laver man heller ej en dampspær, underordnet om man blæser leca, kroyer, papir-/mineral uld eller noget 5'te ind.
Så mon ikke det er det samme med din bjælke hytte med dobbelte bjælker, om end det måske er en fordel at få hulrum fyldt op, før du lukker hulrummet af oppefra, så du kan få alle hulrum fyldt ud.

 

Jeg tror ikke der skal være dampspærre inden i denne konstruktion - men der skal du nok tale med en fagmand (det kan måske være svært at have tillid, efter jeg så den tvudsendelse med Boas-byg :-( )

Jeg kan godt lide tanken med leca/papir/mineraluld... pas på med kroyerkugler - det mindste hul, og de kommer farende ud.. (og hullet vil komme ved sætning af disse bjælker)

off topic..
Det ser ud til af være et godt udført produkt - må jeg forsigtigt spørge ind til prisen på en sådan "hytte" ?- det kunne måske være interessant
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Anders
Tillykke med dit nye bjælkehus.
Uanset hvad så bliver det aldrig helt tæt i hjørnerne, d.v.s. at du får vand i isoleringen. Beklager men det er fakta.
Har på 45. år et bjælkehus med ca. 8000 kg. græs på taget. Jeg har vært nødt til at lave nogle kasser til
at sætte på hjørnerne for at beskytte samlingerne.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke isolere, men i stedet sørge for lidt ventilation i mellemrummet så evt. vand kan tørre ud. Tænker også at en hytte i den størelse ikke skal bruges til helårsbrug, to lag bjælker med luft imellem isolerer faktisk ganske godt.

Fortsat hels og lykke med projektet
Bjarne

 

Allerførst vil jeg starte med at bedrøve dig: En sådan konstruktion er ikke egnet til de fugtige danske forhold, og vil kun give dig problemer på sigt.

Jeg gætter på at det er en form for sommerhus du skal i gang med og så er det jo reglerne i bygningsreglementet vedrørende sommehuse du skal starte med, men under alle omstændigheder skal der jo opvarmes, så der skal være en dampspærre i konstruktionen, da den består af organiske materialer, og der vi være et damtryk udad i bygningen.

Du kan kun etablere en tæt dampspærre indvendig i bygningen, og så kan du montere en gipsvæg inderst, men den skal fastgøres i nogle glidebeslag, da bjælkevæggen jo bevæger sig en del.

Hvis du fylder op med isolering i hulrummet (som jo skal isoleres), vil du "fange" en del at det vand der uværgeligt trænger ind igennem bjælkekonstruktionen og ikke kan blive ventileret væk.

Det er beskrevet længere oppe, at der vil trænge vand ind i hjørnerne, og i den forbindelse vil jeg gøre opmærksom på, at det bliver vanskeligt at tegne råd eller svampeforsikring på bygningen, og sådan har det været i mange år.

Hvis du har mulighed for det, så vil jeg anbefale dig at finde en mere velegnet konstruktion (med stort tagudhæng!).

Mange tak for jeres svar.

@Orla Nautrup: Som jeg forstår det, kan man komme nogle af fugtproblemerne til livs ved at bruge en alternativ isoleringsform som fx papiruld som ikke opsamler fugten. Er det en forkert opfattelse, mener du? Eller er det selve trækonstruktionen, som du tænker rådner på sigt? Ville det være bedre, hvis man valgte en bjælkehuskonstruktion med en enkelt (68mm) bjælkevæg og så på mere "traditionel" vis lavede indvændig isolering, evt. dampspærer og beklædning?

@Bjarne Jensen det skal helst være en mulighed også at benytte huset i vinterhalvåret. Så vi kommer nok ikke helt uden om isolering. Er dit hus stadig anvendeligt efter 45 år med fugt? :-)

@Natur Billedet er bare et, jeg har taget fra Google Images, så ikke nødvendigvis et udtryk for den kvalitet, vi ender med har heller ikke en endelig pris endnu. Jeg skal nok give en update, når vi når lidt længere i processen.

Anders
Annonce
Det er selve bjælkekonstruktionen der ikke egner sig til det danske klima, men man kan selvfølgelig lave en ventileret beklædning der ligner et bjælkehus, og så bygge et "rigtigt" hus indeni :-)


Fint nok at søge råd her på siden.. m

Men hvad siger fabrikant og leverandøren?

MVH Njord
Hej Anders.
Hvis du nu isolerer gulv og loft er du kommet et stykke vej og varmen kan du så få leveret fra en luft/luft varmepumpe, så går det nok ikke helt galt.
Vores gamle hus er et Sande bjælkehus, udført i 68mm. bjælker med dobbeltnot. Det lever endnu og forhåbentligt mange år endnu,men det er lidt en kamp mod vindmøller. Der er skiftet flere bjælker i tidens løb. Heldigvis er der kun et lag bjælker så det har været muligt hurtigt at se når og hvor det var galt. Det største problem er ved vinduerne, hvor rammerne, svømmer i hullerne for ikke at blive påvirket af trykket fra taglasten. Det er endvidere skiftet gulv i det ene værelse p.g.a. indtrængende vand ved vinduet.
at det ikke er gået helt galt tillægger jeg husets placering 150 m. fra Vesterhavet, hvor det hurtigt tørrer på grund af blæsten og ikke mindst på grund af den meget salt luft. Min teori er at salt impregnerer. Huset er malet med Jotun, Demi Dekk, som giver en god slidstyrke mod sandflugten. Ved at male med lange intervaller opnår vi at det stadig er diffusionsåbent. Det bliver nok først malet et par år efter at mange syntes det trænger. Skulle vi starte i dag ville vi nok anvende trætjære, men det er vist en nærmest religiøs diskussion hvad der er bedst. Endelig er alle hjørnesamlinger udvendigt beskyttet med dækkasser som beskytter mod stort vindtryk på samlingerne. Med hensyn til forsikring har vi ingen problemer, vi har dog også kun brugt den 1 gang, de andre gange har vi selv betalt, bjælker er ikke dyre og når man brænder for sagen er det en fornøjelse at udføre udskiftning af bjælkerne selv.
Det er endvidere af største betydning at der er godt udluftet, jeg læste på en Norsk hjemmeside at et hus som vores nemt kan optage 50- 60 liter vand om vinteren på den indvendige side.
Sidst, som Orla skriver, bjælkehuse er ikke beregnet til vores klima, det er simpelthen for fugtigt, når vi mødes gamle træbygninger i Norge og Sverige ligger de i et anderledes tørt klima.
Jeg vil en af dagene prøve at finde lidt billeder at de problemer vi har haft.

Bedste hilsner
Bjarne

 

Her et link til billeder der viser hvilket arbejde der venter. Hvis du er indstillet på den slags så bare smøg ærmerne op, men som du kan forestille dig skal det være med enkelt bjælkevæg, så du kan følge hvad der sker.
https://www.icloud.com/sharedalbum/da-dk/#B0e532ODWlLKkL

Bedste hilsner
Bjarne

 

@Bjarne Jensen Tak fordi du vil dele ud af din erfaring. Tør man spørge efter hvor mange år i begyndte at opleve disse problemer?

@NJord Producenten siger, at jeg skal lægge almindelige Rockwool bats ned imellem væggene efterhånden som vi bygger dem op og at der ikke er behov for dampspærer, da træet ånder og ventilerer naturligt. Dertil ville jeg gerne have en second opinion. :-)

Hvis nu vi antager, som i siger, at der vil trænge vand ind imellem bjælkerne kunne man så ikke tage nogle forholdsregler for at minimere risikoen - fx sætte vindpap på indersiden af den yderste væg - eller ødelægger det træets naturlige åndeevne?

Og så er min opfattelse stadig, at papiruldsisolering afgiver fugten igen hvilket også må afhjælpe end del af fugtproblemerne. Er der nogen, der har en holdning til det?

Anders
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også