Motor til hjemmebygget valsepudser 230/380 v

Hej,

Jeg byggede i sommers en valsepudser til at slibe træ ned til guitarbygning, som er min store hobby. Den fungerer perfekt, men jeg manglede flere krafter så jeg har købt en motor på den blå avis, som jeg nu er i tvivl om jeg kan bruge i mit værksted hvor jeg ikke har kraftstik. Det skal lige siges at jeg IKKE har forstand på elektronik!   Motoren kan godt kører på 230 v, men det ligner at den stadig skal have 3 faser - er dette korrekt?  Jeg har vedhæftet billeder i håb om at nogen kan hjælpe mig. Mit værksted ligger ved siden af køkkenet, hvor vi har et kraftstik, så jeg tænker at man kunne få trukket et stik ind som en løsning.Det ville dog være noget lettere hvis jeg kunne få denne motor (eller en ny) til at fungere i en normal stikkontakt.

Håber nogen kan hjælpe.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den skal køre på 220 volt, skal der monteres en kondensator, men så mister motoren en del kraft, som jeg husker yder den under halvdelen.
Hvis det er nemt at få installeret et kraftstik er det nummer et, så er det nemt at finde motorer billigt i brugt.

Endelig er der den mulighed at du finder en ægte 230 volts motor, men det er somregel ret dyre også i brugte. (motoren er specielt lavet til formålet)

En sidste mulighed er en frekvensomformer, der omformer de 230 volt til 3 x 400 volt, men det vil nok kræve at der er 13 ampere sikring til stikkontakten, og der ikke er andet forbrug koblet på.
Frekvensomformeren har så den fordel, at startstrømmen kan begrænses, samt at man har mulighed for at regulere motorens hastighed.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skal du køre 230V fra en almindelig stikkontakt, skal du have kondensator på, og du har som skrevet, mistet en stor del af motorens kræfter, med mindre vi snakker 3*230V, hvilket vi ikke har i DK med mindre du smider en transformer mellem kraftstikket og motoren.

Så fat på en elektrikker, og få etableret et kraftstik i dit værksted, det kommer du længst med i din situation. Så må du sælge et par guitarer ekstra for at få pengene hjem igen. :-)

 

je-ns: Der må jeg lige komme med en lille rettelse. Det er korrekt at man kan køre en 230/400 volt motor på 230V med en frekvens regulering. Men den lave IKKE spænding om til 400 V. Den kan derimod afgive 3 x 230 volt. Motoren skal så monteres anderledes i klemkassen, så den kan køre på 3 x 230 V
Til trådstarter: Det er netop sådan en motor du har. Hvis du skal køre på 230V fra frekvensregulering skl skinnerne monteres anderledes i motoren.

Hvis det er nemt at trække kabel, så koster det ikke ret meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du er ude i 3*230V som ev elmand snakker om, skal du flytte de tre metal plader de ligger imellem terminalerne ved gul/grøn/hvid ledning i klemkassen, så de står på den anden led, så de forbinder hhv. grøn+blå, gul+sort og hvid + rød, og så skal de tre faser fra den frekvens omformer tilsluttes hver sin af de tre metal-plader.

 

Tak for svar alle sammen. Jeg går lidt i tænkeboks.. tænker lidt at jeg måske kan finde en gammel kraftig bordrundsav og tage motoren derfra, istedet for at få lave kraftstik. Den motor jeg kører med nu er fra en gammel fliseskærer og det fungerer fint, men det kunne godt tåle nogen flere krafter. Tak igen!
hej Jacob
Jeg har en del erfaring med slibning/pudsning af træemner og har selv fremstillet min skivepudser
med 400mm skive, til dette købte jeg en 8 polet motor, som kører ca 700 omdr/min. Den lave hastighed
bevirker, at du ikke får nær så stor opvarmning af emnet. Mange slibemaskiner kører fejlagtigt alt for stærkt
og giver let brændt overflade, hvis sandpapiret sætter en smule til.
Derfor ville jeg tilslutte mig forslaget med frekvensomformer, så kan du finde den optimale hastighed på
din slibevalse.Der er masser af brugte frekvensomformere på DBA eller G&G til en fornuftig pris.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Hej Johnny,

OK - tak for svar.
Jeg har set at de fleste valsepudsere kører på omkring 1400 - 1800 rpm, så det er det jeg går efter. Jeg har meget lidt forstand på strøm og elektronik, så det lyder lidt "skræmmende" at skulle finde en frekvensomformer og blive bekendt med den.. det lyder også som en dyrere løsning, end af finde en gammel rundsavmotor.
Jeg har lige købt en 230V motor fra en bordrundsav på 2200W til 400 ,- Det tror jeg er den bedste løsning for mig nu. Og billigt.
Spændende projekt, har du ikke lyst til at lægge nogle billeder op af din slibemaskine?

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis