Ovn, emhætte og stikkontakt på samme gruppe i køkken?

Hej,

Jeg vil høre, om nogen ved, om en installation i et køkken må laves sådan her:

Jeg har en fase 230v ind i lejligheden udefra.

Kan man nøjes med 2 grupper til at forsyne køkken , dvs

1 lysgruppe 10A til lampeudtag, 3 frie stikkontakter, køleskab

og så en gruppe 16a med et 5g2,5 kabel, der kører en ovn (ingen kogeplader, det er et gaskomfur), en fri stikkontakt og en emhætte?

Der er ingen opvaskemaskine

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså er der krav om, at ovnen skal køre på egen gruppe? Og er der noget med, at der ikke må sidde almindelig stikkontakt på en 16A gruppe?

Bh, Jens

Du trækker et 3X2,5 mm2 kabel fra en 16A gruppe til din ovn, og hvis du sætter en stikkontakt uden afbryder op, kan den gå med på gruppen til ovnen. Der er ikke noget krav om at ovnen skal køre på egen gruppe, men du får problemer med at få sikringen til at holde, hvis du kobler den på lysgruppen.

 


fase
De nye Fuga kontakter med stik er godkendt til 16 ampere.

De frie stikkontakter skal være fordelt på to lysgrupper. Må dog indrømme, at jeg ikke ved om en 16A gruppe, som forsyner en fastmonteret ovn kan gå som en lysgruppe.

Mange tak for svarene!

Hvis man nu har en lysgruppe på et 3x1.5mm2 kabel, og så på et senere tidspunkt får 400v, 3 faser ind i lejligheden. Så er der vel ikke noget i vejen for at køre flere grupper på samme kabel, og så på den måde leve op til kravet om at fordele stikkontakterne på mindst 2 lysgrupper?
Annonce
Det er fusk at køre flere uafhængige grupper på samme kabel, hvorfor ikke vælge en gruppeafbryder beregnet til formålet? Det giver også nogle tekniske problemer, at bruge det samme kabel til flere grupper.

fase
Det har ingen betydning om du har 400V i lejligheden eller kun 230V. I begge tilfælde kan du have flere lysgrupper, i begge tilfælde må der kun være 1 gruppe i hver kabel, og i begge tilfælde skal stikk. i køkkenet være fordelt på 2 grupper.
Hvis du tænker på 3 pol. - altså 1 gruppe med 3 sikringer så regnes den stadig for 1 gruppe, og opfylder ikke det med flere grupper i køkkenet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for et meget informativt svar!
For god ordens skyld, vil jeg sige, at jeg ikke roder med noget af det selv, udover at jeg lukker rillerne med mørtel. Det gør en elektriker. Tavlen og godkendelsen skal laves af en installatør. Og han kommer ikke til at godkende noget, hvis det er ikke er fuldt lovligt. Derfor alle spørgsmålene.

@ev elmand: Det var 3 pol, jeg tænkte på. Så blev jeg klogere på det.

Vil det være lovligt at have stikkontakter (godkendt til 16A) siddende for enden af et 5x2,5mm2 kabel sikret med 16A? Jeg tænker konkret på at have 1 kontakt til ovn (på et smeg gaskomfur), en kontakt til emhætte og en disponibel kontakt.

Og hvis det er lovligt, vil sådan en gruppe tælle med som lysgruppe ift. at disponible stikkontakter skal fordeles på 2 lysgrupper?

Pt. har jeg fået trukket 2 kabler til køkken: Ét 5x1,5mm2 og ét 5x2,5mm2.

Spørgmålet er, om det er nødvendigt at få trukket et kabel mere
En gruppe forsikret med 16 A er ikke en lysgruppe, idet en lysgruppe højst må sikres med 13 A. Du må godt have en stikkontakt tilsluttet dit 5x2,5 mm2 kabel, såfremt stikkontakten er godkendt til 16 A forsikring. Så afhængig af din nuværende installation, bør du nok få trukket et kabel til yderligere en lysgruppe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis