SMEG komfur dødt

Jeg havde en kylling i ovnen og en gryde i kog på mit elektriske SMEG-komfur med glaskeramiske kogeplader, da strømmen forsvandt fra både ovn og kogeplader. Der er ikke gået nogen sikring på målertavlen, HFI-relæet er ikke slået fra, og der er strøm i opvaskemaskinen, som kører på samme gruppe. Jeg har ringet til Nettoparts for at spørge, om det kan være ovnens overhedningssikring, men de svarer, at kogepladerne i så fald ikke skulle være døde. Og omvendt kan det vel heller ikke være en termostat i en kogeplade, når alt er dødt. 

Er der nogen bud på, hvorfor komfuret er dødt?


På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er formentlig helt sikker på, at der ikke er gået bare en af sikringerne i gruppen? Det kunne være, at den sikring, som giver spænding til elektronikken, er gået. Sommetider falder den farvede prik, som indikerer en overbrændt sikring, ikke ud, selvom sikringen er brændt over. Prøv at skifte alle tre.

fase
Jeg ville også kontrollere alle sikringer i gruppen først, den røde indikator sten falder ikke altid ud.

Men, hvis de har været et dyk i spændingen og uret er koblet ud så er det fejlen. Det her er ikke en spøg, men Smeg komfurer gas/el kan ikke bruges hvis ikke man stiller uret, det behøver dog ikke at gå rigtigt.
Mit bud er at en gal fransk ingeniør har regnet ud at så brænder folks huse ikke ned hvis der er strøm afbydelse og brugeren går ud efter sikringer og stømmen så kommer tilbage.

Velbekomme

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Jeg kender godt til eksempler på, at SMEG komfur dør, når uret går i stykker, men min model er uden ur.
...men haha, nu må jeg være flov, selvom jeg også har været slemt uheldig, for det VAR sikringerne, når jeg tjekkede efter en ekstra gang! Jeg var ellers opmærksom på det der med, at den røde knap ikke altid springer helt ud. Men dels havde den forrige ejer sat en forkert label ud for den ene sikring til komfuret, så jeg ikke forstod, at der var TO sikringer til komfuret - og at de begge to var gået, uden at miste den røde knap. Og dels havde den forrige ejer (vi har boet her i 8,5 år) åbenbart brugt æsken med sikringer på samme måde, som visse andre har for vane med tændstikæsker, at lægge den gamle, brændte tilbage i pakken!

Nu må jeg bare vente og håbe på, at det usandsynligt uheld, at BEGGE sikringer gik på en gang uden en bestemt funktionsfejl, der fik det til at ske...

Jeg vil dog starte med at rense ovnen, hvor der var spildt noget i bunden, som forårsagede en del røgudvikling, før strømmen slog fra.

På forhånd tak
Så må vi jo alle bare glædes over at arkivet nu har endnu en perle som andre kan finde hvis de rammer ind i samme problem.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Kan vi regne med at melderen (den "røde" knap) er rød, eller er den grå, som ville være naturligt i en komfurgruppe. Prøv om der ikke kunne sættes 16A sikringer i gruppen i stedet for 10A, hvis altså der virkeligt sidder 10A i gruppen nu.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis