MEGET larmende radiatorer

Hej

For et års tid siden købte vi hus og har i den forbindelse, under renovering, skiftet alle se gamle radiatorer. Tre af disse, som er et-lags larmer helt åndssvagt meget. Jeg mener selv at jeg har prøvet stort set alt, men intet hjælper. Jeg har optaget en lille film af det, hvor jeg samtidigt viser hvordan man kortvarigt kan stoppe det, se filmen her:
https://youtu.be/THRP0vEd96A

Der er ikke luft i systemet. Der er plast/gummi bæringer imellem radiator og holder, og ventilerne er vendt korrekt. VVS firmaet siger at det er rør under gulvet der larmer og at man ikke kan gøre andet end at brække hele gulvet op igennem de tre værelser. Jeg spiser ikke denne forklaring da jeg kan høre at de tre radiatorer larmer "ude af takt" og da jeg kan sætte lyden "på pause" i op til et par minutter ad gangen på en radiator ved at trykke den lidt på midten.

Natten klares ved at pakke den radiator, som hænger i soveværelset, ind i tæpper og dyner da det virkelig er højlydt. Støjen fra de to andre radiatorer forplanter sig så meget at det ikke er nok bare at slukke den. Er der nogen som har en god idé til hvad pokker det kan være?
Jeg har haft syn og skøn på denne sag (på mange ting faktisk, dette var bare en af flere emner). Under dette var syn og skønsmanden overbevist om at det var en defekt i radiatorerne, men da hans konklusion blev fremlagt for ankenævnet, skrev han at radiator var monteret korrekt og at det kun kunne være de gamle rør under gulvene -og derfor ikke en fejl i radiator eller det arbejde der var udført.

Jeg håber på en rigtig god idé til hvad jeg skal gøre for at fjerne denne lyd.

Mange tak

Hilsen
Jens
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der lyder som rør/stål der giver sig, efterhånden som stålet skifter temperatur.
I dit tilfælde kunne det sikkert passe sammen med, når der bliver ændret på forbruget af varme når der kommer flere/færre personer ind/ud af rummene, bliver vand-gennemstrømningen i dine varme-rør ændret, og dermed ændrer temperaturen sig.

2 mulige årsager/løsninger:
1) ændre på din fremløbs temperatur, afhængigt af hvad den er nu, hhv. op/ned.
2) Måske der er en/flere ventiler der arbejder noget "firkantet" og dermed kører "alt eller intet" regulering, og dermed giver væskeslag i hele anlægget.
Hvis du har en tryk-akkumulator i dit centralvarme anlæg, så tag lige og lav et service-tjek på den.

 

Har en enkelt gang hørt bæringerne på en radiator frembringe en lignende lyd når der blev åbnet for den, dog knap så udpræget. Lyden fremkom ved det var røret der bar radiatoren og ikke bæringen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skrevet af Frank Chr. på 09-01-2017 23:53
Jeg tænker at din cirkulationspumpe lige som hos de fleste andre moderne (spare) pumpe-brugere idag er indstillet til og køre med et proportionalt tryk. Er det tilfældet så prøv lige at sætte cirkulationspumpen på konstant tryk.

Ps. Hvis du ikke har cirkulationspumpe typisk ved nogen fjernvarmesystemer bør der være en differenstrykregulator, prøv at skrue ned for den - og hvis der ikke er en, så bør der installeres en.

Indrømmet så underlig lyd har jeg vist aldrig hørt før i en radiator - men jeg kom umiddelbart til at tænke på "nålen" i termostatventilen, som om den fare ud og ind og laver de underlige lyde. Jeg må medgive det er da til at blive tosset af at høre på.

Ps. For lige at udelukke en træls (pinlig fejl) ting som jeg har set et par gange, radiatorene vender da rigtig - ikke? Altså at det varme vand kommer ind for oven af og ud forneden i modsat ende. 

Skrevet af Steensen på 09-01-2017 22:07
Det der lyder som rør/stål der giver sig, efterhånden som stålet skifter temperatur.
I dit tilfælde kunne det sikkert passe sammen med, når der bliver ændret på forbruget af varme når der kommer flere/færre personer ind/ud af rummene, bliver vand-gennemstrømningen i dine varme-rør ændret, og dermed ændrer temperaturen sig.

2 mulige årsager/løsninger:
1) ændre på din fremløbs temperatur, afhængigt af hvad den er nu, hhv. op/ned.
2) Måske der er en/flere ventiler der arbejder noget "firkantet" og dermed kører "alt eller intet" regulering, og dermed giver væskeslag i hele anlægget.
Hvis du har en tryk-akkumulator i dit centralvarme anlæg, så tag lige og lav et service-tjek på den.

Hej Steensen

 

Mange tak for dit svar. Det lyder sådan konstant, så jeg tror ikke det hænger sammen med flere/færre personer i rummet. Jeg undre mig også over at røret vil blive ved med at ændre sig i længde. Jeg tænker det på et tidspunkt må være relativt stabilt?

 

 

 

Mht. de to andre årsager/løsninger.

 

1: Jeg har forsøgt at sænke temperaturen uden noget held. Samtidigt har jeg sat begrænsning på alle ventiler i et forsøg på at minimere flow i rør. også uden held

 

2: Jeg tænker at dette ville give samme larm "i takt" i alle radiatorer og ikke vil ændres/stoppe ved at man rør radiatoren som jeg gør i filmen?

 

 

 

Tak for input!

 

Jens

 

 

 

Annonce
Skrevet af Nitter på 09-01-2017 23:13
Har en enkelt gang hørt bæringerne på en radiator frembringe en lignende lyd når der blev åbnet for den, dog knap så udpræget. Lyden fremkom ved det var røret der bar radiatoren og ikke bæringen.

 

 

Hej Leif

Tak for dit svar!

Jeg har haft samme tanke, og har derfor forsøgt at "klodse" hver radiator op, så de blev hævet 1-2 cm ift. deres nuværende højde. Dette gjorde ingen forskel

Mvh.

Jens

 

Skrevet af Frank Chr. på 10-01-2017 00:05

Indrømmet så underlig lyd har jeg vist aldrig hørt før i en radiator - men jeg kom umiddelbart til at tænke på "nålen" i termostatventilen, som om den fare ud og ind og laver de underlige lyde. Jeg må medgive det er da til at blive tosset af at høre på.

Ps. For lige at udelukke en træls (pinlig fejl) ting som jeg har set et par gange, radiatorene vender da rigtig - ikke? Altså at det varme vand kommer ind for oven af og ud forneden i modsat ende. 

Hej Frank

 

Tosset er en kæmpe underdrivelse

 

Da lyden kortvarigt stopper når jeg skubber til radiatoren, tror jeg, jeg kan udelukke nålen i termostatventilen. Samtidigt skulle de være underligt om alle tre sprit nye ventiler har samme fejl.
Alle radiatorer vender korrekt og det samme gør ventilerne.
Hilsen Jens

 

 

 

Skrevet af Frank Chr. på 09-01-2017 23:53

Skrevet af Frank Chr. på 09-01-2017 23:53
Jeg tænker at din cirkulationspumpe lige som hos de fleste andre moderne (spare) pumpe-brugere idag er indstillet til og køre med et proportionalt tryk. Er det tilfældet så prøv lige at sætte cirkulationspumpen på konstant tryk.

Ps. Hvis du ikke har cirkulationspumpe typisk ved nogen fjernvarmesystemer bør der være en differenstrykregulator, prøv at skrue ned for den - og hvis der ikke er en, så bør der installeres en.

Hej Frank
Uden jeg ved noget om det, vil det så kunne forklare dette? Lyden stopper når jeg skubber til radiatoren? Samtidigt larmer tre radiatorer "ude af takt" - og alle kan fås til at tie stille kortvarigt ved at daske til dem.

 

Mvh. Jens

 

 

 

Man bør også være opmærksom på om rørføringen er 1- eller 2 streng system. (radiatorventiler til 2-streng system virker ikke supergodt på 1-streng system). Mon varmerør ligger for tæt på evt. gulvstrøer, giver sig i et betongulv - resonans kan forplante sig (en slidt pumpe kan f.eks. høres i en radiator).
Sakset:

Der er en del forvirring omkring regulering af cirkulationspumper, konstant hastighed, konstant tryk og proportionalt tryk.
Jeg skal derfor prøve at forklare hvad det egentlig er.

Gamle cirkulationspumper kører fast hastighed, og kan typisk reguleres ved at man begrænser flowet gennem pumpen med et "spjæld".
Den slags cirkulationspumper bruger en hel del strøm, da de selv med minimalt flow (eller intet flow) bruger den mængde strøm der skal til for at yde det maksimale flow.
Typisk effekt er mellem 50 og 150 W afh. af pumpens størrelse, men altså samme effekt uanset om der er behov for stort flow eller ej.

Mere moderne pumper er hastighedsreguleret efter enten "konstant tryk" eller "proportionalt tryk".
Disse pumper kaldes også for sparepumper fordi de nedsætter hastigheden og dermed strømforbruger når der ikke er så stort behov for flow.
Typisk effekt for denne slags pumper er 3-30 W, vel at bemærke afhængigt af det aktuelle behov for flow.
Selve hastighedsreguleringen sker som sagt efter "konstant tryk" eller "proportionalt tryk".
Forskellen ligger egentlig i hvor stor el-besparelse pumpen kan "opnå", hvor "proportional tryk" styringen er den der giver den største besparelse, men som også stiller nogle krav til resten af anlægget.

"Konstant tryk" er som navnet siger en reguleringsform hvor trykket over pumpen holdes konstant, således at hvis der er stort forbrug i anlægget, så falder trykket over pumpen som så reagerer ved at skrue op for hastigheden, og modsat hvis forbruget falder. Pumpen tilpasser altså hastigheden (og dermed strømforbruget) til det aktuelle behov.

"Proportional tryk" er lidt mere "kryptisk", man kan sige at trykket ikke holdes konstant men derimod holdes lavt ved lille flow og stiger med stigende flow.
Herudover er funktionen egentlig den samme som ved "konstant tryk", men det svarer altså til at man "skruer ned" for det ønskede tryk når der køres langsomt og "skruer op" for det ønskede tryk når der køres hurtigere. Egentlig kunne man selv stå ved en "konstant tryk" pumpe og "lege" "proportional tryk" styring, ved at justere det ønskede tryk op og ned i takt med flowet i anlægget.

Hvorfor så denne "mystiske" form for styring (proportional tryk) ?
Jo, fordi den giver den absolut største el-besparelse.
Men...
...for der er et men..
"Proportional tryk" regulering kræver at hele anlægget er egnet til det, og kan fungere ved et lavere tryk ved små varmebehov.
Et typisk nyt varmeanlæg der er veldimensioneret og veltrimmet (her tænkes specielt på flowreguleringen i radiatortermostat ventiler) vil fungere fint med "proportional tryk" styring, mens man ofte i lidt ældre anlæg vil kunne få problemer.

Er pengene så spildt på en "sparepumpe" ?
Nej, så absolut ikke
Den årlige besparelse mellem "konstant tryk" drift og "proportional tryk" drift er til at overse, så har man problemer med "proportional tryk" drift, så kan man helt roligt skifte til "konstant tryk".
Det vigtigste er at man skifter en gammel "konstant hastighed" cirkulationspumpe med en moderne "sparepumpe"
I øvrigt kan det siges at man oftest ikke kan køre "proportional tryk" styring på gulvvarmesløjfer, det giver simpelthen alt for svingende flow.

(Kilde) M.Hes.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis