Isolering oven på dampspærre

Hej Alle

Kan i hjælpe mig, skal lægge nyt gulv med dampspærre og isolering. Har et betondæk med intet isolering i.

så vil isolere oven på dampspærren, men er der noget minimum man skal have for der er plads til ca 180 mm under gulvet ?

På Forhånd Tak For Jeres Hjælp

 

Paw


Paw Truelsen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej paw søg på uisoleret terrændæk herinde !

Jeg har dårlige nyheder...du må max lægge 70mm oven på din fugtspærre for at være sikker på at undgå kondens ovenpå fugtspærren. Og har du uisoleret sokkel skal du bevæge dig ned i 50mm den yderste meter ud mod soklen (ydermuren).

Medmindre du lægger gulvflamingo med en HELT tæt dampspærre over (som slutter oppe bag fodlisterne), med den løsning kan du godt gå over de 70mm ! Den tredje mulighed er selvfølgelig at støbe nyt gulv.

Men trøst dig med, at isolering i gulvet jo er mindre vigtigt end væg og loft

Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej Henrik
Tak for din expertise, lidt ked af at der ikke kan komme mere under gulvet da der altid er fodkoldt i huset. Huset er i gasbeton fra 1971.
vh.
Paw
Skrevet af Paranåhja på 08-01-2017 23:33
Hej paw søg på uisoleret terrændæk herinde !

Jeg har dårlige nyheder...du må max lægge 70mm oven på din fugtspærre for at være sikker på at undgå kondens ovenpå fugtspærren. Og har du uisoleret sokkel skal du bevæge dig ned i 50mm den yderste meter ud mod soklen (ydermuren).

Medmindre du lægger gulvflamingo med en HELT tæt dampspærre over (som slutter oppe bag fodlisterne), med den løsning kan du godt gå over de 70mm ! Den tredje mulighed er selvfølgelig at støbe nyt gulv.

Men trøst dig med, at isolering i gulvet jo er mindre vigtigt end væg og loft

Henrik

 

 

 


Paw Truelsen
Hej Ulrik
Ved ikke helt hvad du mener ?
kan du uddybe ?
Vh. Paw
Skrevet af Ulrik123 på 10-01-2017 13:47
Dampspærre må max lægge 1/3 inde fra den varme side af isoleringen

 

 

 


Paw Truelsen
Jeg har samme konstruktion som dig. Jeg undersøgte det meget og valgte til sidst papiruld som jeg fik sprøjtet ind i cirka 30cm tykkelse. Havde en byggerådgiver ude i forbindelse med det og han sagde det samme med de 70mm STENULD isolering. Dog vidste han at papiruld og flamingo har været brugt før længe uden problemer i langt større tykkelser. Det er ikke den rigtige måde, men den virker fint. Jeg har 2 steder i huset jeg kan få min arm ned og røre fugtspærren, det ene lige ved soklen og det andet næsten midt i huset. Begge steder er knald tørre og jeg frygter ikke skimmelsvamp eller lignende.
Det har været brugt i lignende situationer i udlandet i flere årtier uden problemer. Dog ville jeg aldrig bruge rockwoll, glasuld osv da det ikke kan komme væk med fugten hvis det skulle opstå

Henrik
Annonce
Hej Henrik

På nuværende tidspunkt ligger der ikke andet end gammelt rockwoll. bliver nød til at isolere med noget da der er meget fodkoldt. og man skal vist lægge dampspær.

Paw

Paw Truelsen
Skrevet af PawTHansen på 11-01-2017 19:17

 

 

 

Hej Paw,

Den varme side er den side varmen kommer fra så i dit tilfælde er den varme side rummet da du isolere nedaf.

Dampspærren må max lægge 1/3 nede i din isolering fx. hvis du vil lægge 30cm isolering må din dampspærre være max 10cm ned i isoleringen.

Alle andre forslag er byggesjusk og hovsa løsninger er uheldet ude dækker din forsikring fordi tingene ikke er lavet rigtigt.

Hvis der er en gammeldampspærre hvorfor fjerne du den ikke? så har du beton -> isolering -> dampspærre

 

Hej Ulrik

Der ligger ingen dampspærre under gulvet kun isolering der er faldet sammen, men efter hvad jeg har læst og fået fortalt så må jeg højst lægge max 70 mm oven på dampspærre og 50 mm 1 meter fra uisoleret sokkel. Men det du siger er at dampspærre ikke må ligge på betondæk ? Men 1/3 inde i isoleringen. Er det korekt ?

Paw

Paw Truelsen
Hej Paw,

Jeg er lige blevet lidt klogere og må sku lige trække mine ord tilbage i forhold til din problemstilling

Der står:

Bi 224 "Fugt i bygninger" skriver følgende,
"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelser, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."

Så 50mm er anbefalingen i dit tilfælde. Skal du have mere på så gælder det jeg siger med 1/3 nede.
Ok så giver det lidt mere mening. Jeg siger mange tak for vejledningen. Men hvis man dropper dampspærre under gulvet, da der ikke har været nogen før hvad så. Huset er fra 1971.

Paw

Paw Truelsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis