Spørgsmål til gulvvarme

Hej LDS

Vi har i vores hus gulvvarme alle steder bortset fra de i alt 4 værelser. Da jeg planlægger at pille gulvene i 3 værelser op og skifte dem, så overvejer jeg at lave gulvvarme når jeg er i gang. Jeg vil dog kun gøre det hvis det ikke kræver en kæmpe ombygning af anlægget.

I bryggerset (nederst til venstre) er naturgasfyret og gulvvarmestyringen til 6 kredse placeret, Umiddelbart er 5 kredse i brug (der er i hvert fald 5 trådløse termostater i huset). Fra fyret går der to rør op på loftet, og de kommer ned til gulvet i det første værelse (midterste rum i bunden). Herfra går de i et fodpanel langs ydervæggen, helt op til radiatoren i rummet øverst til højre, og undervejs går der rør gennem gavlen til en radiator i værkstedet.

Er der nogen der har en fornemmelse af om/hvordan det kan lade sig gøre at etablere gulvvarme i de tre nævnte værelser, samt i værkstedet?

Som et lille ekstra spørgsmål, så har vi i spisestue og køkken gulvvarme der er manuelt styret med radiatortermostater. Termostaterne er placeret i en lille kasse i hjørnet af køkkenet. Kan disse med fordel skiftes ud til Danfoss Living termostater el.l. selvom de sidder lukket inde?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe da jeg er lidt på bar bund. Hvis der er noget der ikke er forklaret godt nok, så spørg endelig.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spg. 1. Små rum kan godt styres med returtermostater, hvor du napper vandet fra den eksisterende installation - dvs. sløjfer radiatoren og erstatter den med en gulvvarmekreds. Hvis du vil have naturtræsgulve eller andre varmefølsomme gulvbelægninger kan fremløbstemperaturen skabe et problem.

Spg. 2. Det er sandsynligvis returtermostater - lad det blive som det er.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
1: Da jeg går ud fra at du skal have gulvene hugget op som du skriver for at etablere gulvvarme i de 3 værelse og i værksted, anser jeg det for "peace off cake" at lægge slanger ud der. Og de kan gå direkte ind under væggen til fyret/ fordeleren. Du skal blot have dine manifold udvidet med måske 3 til/afgange. Og så skal du have tjekket om styringen kan håndtere de flere trådløse termostater og termomotorer. Men det kommer jo meget an på hvilken styring du har. Den del der hedder udlægning af slanger kan næsten ikke være nemmere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg forstår det på jeres svar, så har jeg 2 muligheder.
1: Jeg fjerner radiatorerne, og kobler i stedet en gulvvarmekreds og en termostat på i hvert enkelt rum.
2: Jeg udskifter/udvider manifolden, og udskifter masterregulatoren.

Den masterregulator jeg har siddende har 6 kredse. Kan man evt. tilføje endnu en masterregulator med 5 kredse, eller skal den udskiftes?

Mht. de termostater jeg har siddende til gulvvarmen i køkken og spisestue, så ligner de i mine øjne helt normale termostater med pakdåser inden under. Den ene skal skiftes da gevindet til skruen er gået.
Man kan godt sige at du har de 2 muligheder, men nr.2 er væsentlig bedre end nr 1 .
Hvis du går efter nr. 1 egner det sig kun til smårum, hvor det ikke er så vigtig om der er stor temperaturforskel i rummet. Der hvor fremløb er, bliver gulvet lige så varmt som din fremløbstemperatur på gasfyret, og i den anden ende af slange helt kold. Det er en form der absolut ikke egner sig til trægulve.
Man kan afhjælpe det lidt ved at lægge frem / retur slange ved siden af hinanden hele vejen.
Nr. 2 med udvidelse af din styring, og slange i hvert rum er i min optik den eneste måde det bør gøres på.
Og du kan sagtens have en lille styring mere på samme manifold. Det eneste der bliver lidt triggi er hvis du ønsker "pumpestop" Men hvis de 2 stop udgange kobles parallel vil pumpen jo alligevel stoppe når den sidste termomotor lukker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et spørgsmål om økonomi og mulighedder. Mit forslag er langt det billigste og med små værelser reguleret med retur termostater, opnår du ingen væsentlig komfortforbedring med en dyrere løsning. Det var en anden sag, hvis det var store kredse, du planlagde at udvidde med.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Værelserne er på 7, 10 og 10 m2, mens værkstedet er på 22 m2. Jeg vil selvfølgelig helst have den løsning hvor jeg ikke skal have termostater siddende i hvert værelse, men er det overhovedet realistisk selv at lave det når man har meget begrænset viden om sådanne arbejder? Og er det muligt at komme frem til et nogenlunde nøjagtigt bud på en pris for materialerne?

Jeg er nu kommet lidt videre med projektet, og har vist fået en pris på det jeg skal bruge. Nu er jeg dog stødt ind i noget jeg ikke lige havde regnet med.

Jeg ville justere på temperaturen, men så er termostaten(?) (markeret på billedet) gået i stykker, således at den øverste del slet ikke sidder fast. 

Hvad hedder sådan en?

Kan jeg selv skifte den?

Slet ingen der kan hjælpe?
Jeg ved faktisk ikke hvad den hedder, men kan du ikke bare sætte den fast. Så vidt jeg kan se er der en møtrik/omløber der skal skrues med samtidig med at du holder termostat nedad.
Er det længere op den skilles ad, må du skrue den nederste del af, og se om de 2 dele ikke kan klikke ind i hinanden. Derefter skrues den på igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis