Hvilken fugemasse til denne flise/vådrum?

Hej alle,

Et begynderspørgsmål:

 

Vi vil gerne have fliser på væggen i vores bruseniche der ligner disse http://www.bauhaus.dk/vaegflise-aitana-mork-gramix-33-5x50cm-1-0m.html?nosto=new-nosto-searchpage-1#full-description

Er sådanne typer fliser godkendt til brug i vådrum? Og hvordan er det lige man fuger sådanne typer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ingen problem, men held og lykke med rengøringen.
De kan godt bruges, men overvej lige hvor lette de vil være at gøre rene bagefter, kalk og sæberester vil sidde fast overalt. En almindelig silikone kan bruges

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der skal jo stadig være vådrums tætning bagved. Altså gummihud og forstærkninger i hjørner, omkring afløb m.m.

Der står i specifikationer at de kan bruges i bad bl.a. Og de skal fuges som alle andre fliser. Det er bare mere besværligt. Klik her for eksempel på værktøj. Der findes sikkert bedre kvaliteter som bedre kan betale sig at købe.
Du skal fuge dem med almindelig flisefuge mørtel. Det trækkes på med en gummispartel, (eller gummi skraber ).
Når så fugerne er fingertørre (et tryk med en finger laver ikke fordybninger ) Kører du over hele væggen i cirkel bevægelser med en fugtig flisesvamp. Dermed får du fugerne samlet og ført ud i alle hjørner.
Nu kontrollerer du om der er lunker, og de fyldes ud og der køres igen i cirkel bevægelser.
Så venter du igen til fuger er finger tørre. Nu skal der rengøres. Rense svamp dyppes i rent vand og køres hårdt over vride rullen. Derefter trækkes den diagonalt ned over væggen EN GANG, så skylles den igen og vrides over rullen før næste træk. Er der behov må du gerne køre 2 gange samme sted men altid med en ren svamp. Kører du for tit med en alt for vås svamp, kommer dine fuger til at ligge dybere.

Vandet i vridespanden skiftes for 2-3 kvm vil jeg tro ved disse fliser.

I hjørner ved afløb og rundt ved gulvet skal der som sædvanlig briges silikone som matceher fuge cement i farven.

Denne beskrivelse er frit husket efter den bornholmske murer og afprøvet herhjemme med stor succes. 

Af rent praktiske grunde ville jeg aldrig vælge denne flise. Men måske kan man give dem noget Nano spray inden de kommer i brug. Det sætter sig i overfladen så vandet perler af dem.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tusind tak for dit grundige svar. Vi er fuldstændig klar over vedligeholdelsen af sådanne fliser, men i og med at vi har glasvæg, og badeværelset er lille (3kvm) synes vi det ser utrolig godt ud.

Jeg har overvejet metoden med en nanospray, da jeg selv har en supergod liggende til bilen. Håber denne kan hjælpe mig med at holde det værste kalk væk fra flisen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis