Slibe gulv med nåddefuger

Hej

Jeg har er ved at lave nyt terrændæk (primært for at isolere) og har af- og genmonteret mine gamle massive fyr-gulvbrædder.Jeg har skåret feren lidt bredere, så der er plads til en nåddefuge (skibsgulv), som jeg snart skal have lagt i. Den del har jeg vist styr på.

Bagefter skal gulvet slibes. Gulvbrædderne er plane og i en rimelig stand. Overfladen skal bare genopfriskes lidt. Det er jo ikke et nyt gulv, så der er grænser for, hvor meget der kan slibes af. Men der skal jo også slibes nok til at nåddefugerne bliver pæne.

Skal jeg bruge en slibemaskine med valse eller en rondelsliber? En med valse er sikkert nemmere at bruge, men jeg er nervøs for at den tager for meget af gulvet.

Jeg har spurgt hos flere gulvforhandlere, men har fået forskellige svar.

Hvilken kornstørrelse skal jeg starte med? Jeg overvejer at forsøge med korn 80. Hvis det ikke er nok, kan jeg vel gå "tilbage" til korn 60 og siden finere korn.

Palle Dam

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror du kunne starte med at ringe til Jørgen i Bygholm maskinsnedkeri og spørge, hvor meget det vil koste at rette de meter brædder af. Mon ikke han er flink i disse juletider

 

Et maskinsnedkeri??? Brædderne er jo lagt. Desuden skal de ikke høvles - kun slibes let. Men stadig så meget at nåddefugerne bliver pæne.

Palle Dam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OK, jeg vidste ikke du havde smidt dem ned. Det var ikke høvling jeg tænkte på, men pudsning. Er det nemmeste ikke at leje en gulvsliber et par dage?

 

Tak for svar.
Uldal: Mit spørgsmål var hvilken slags gulvsliber jeg skulle leje. Det har NJL i mellemtiden svaret på.

Men bliver det ikke for voldsomt at starte med korn 40? Det er jo ikke et nyt gulv, så det er jo blevet slebet tidligere og derfor ikke så tykt. Til gengæld er det relativt plant, så overfladen af træet skal bare genopfriskes. Jeg antager, at det er nåddefugen som afgør, hvor groft korn jeg skal starte med. Men bræddernes kanter bliver jo afdækket og fugen spartlet, så det er vel også begrænset hvor meget der skal slibes af den.

Brædderne er tidligere ludbehandlet og det skal det også igen - formentlig efterfulgt af en sæbebehandling (Alternativt olie).

Jeg regner med at bruge Danalims gulvfuge 553.

Palle Dam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
uanset om det er tidligere afslebet, vil jeg starte med korn 40, dog vil jeg sætte valsetrykket ned på minimum.
gummifuge har ik så meget af gøre med korn str. hvis du sørge for af den er lagt en 7-10 dage før du skal slibe, så den er ordentlig tør,
Nu blir jeg nysgerrig. Du bekymrer dig meget om blankets tykkelse. Det er vel ikke bare et laminatgulv? Jeg regner med massiv fyrretræ på 28-30 mm

 

Brædderne er massive - ca 20-21 mm. Oprindeligt 22mm (Det var de under fodlisterne, hvor der aldrig er blevet slebet).
Fugerne bliver tilsvarende smalle - ca. 3mm. Der var også nåddefuger mellem nogle af brædderne før jeg afmonterede dem - men langt fra alle steder. Jeg har en mistanke om at de er "eftermonteret" i de bredeste mellemrum.
Terrændækket er et såkaldt "let terrændæk", dvs. EPS uden beton. Brædderne er skruet fast på strøer, men bliver båret af EPSén. En ikke helt traditionel opbygning, men den er dokumenteret af Timbermann gulve: http://www.timberman.dk/media/37250/g-220.pdf Se side 2, figur 1.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også