2,5mm2 eller 1,5mm2?

Hej.
Måske tosset spørgsmål - men prøver alligevel
Kan man måle sig til med en skydelære om en leder er 1,5mm2 eller 2,5mm2? Eller er det bare på øjemål? Er nemlig i tvivl om der er ført det ene eller andet frem til 400V udtag i mit bryggers.... Udtaget er indmuret så jeg kan ikke set nogle på kablet....
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan finde en stump kabel du ved er 1,5 og 2,5 også sammenligne. Så er det lige til at se.
Og er du i tvivl så må du for sikre med 13A. Jeg går ud fra at det er det du er i tvivl om?

Det var et stjernegodt spørgsmål, som vi el-spader (min kones udtryk) bare har "i fingrene" og derfor kan se forskel på det ene og det andet med lethed
Jeg gik ud i garagen og målte på lidt ledninger...
1,5 kvadrat ledning med isolering er 2,8 mm tyk.
1,5 kvadrat ledning uden isolering er 1,28mm tyk.
2,5 kvadrat med isolering er 3,29 mm tyk.
2,5 kvadrat uden isolering er 1,8 mm tyk.
Målt med en skydelære...



Husk nu at slukke for strømmen, inden du smider skydelæren på lederne 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skal måle på lederen, når du skal bestemme tværsnittet. 2,5 mm2 er 1,78 mm Ø og 1,5 mm2 er 1,38 mm Ø. Det mere spændende med spænding på :-) .

fase
Skrevet af S. Fabrin på 09-12-2016 14:21
Det mere spændende med spænding på :-) .

 


Elektrikere gør det for spændingens skyld...

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er vel et spørgsmål om at have gode nok isolerede sko på imens
Tak for hjælpen! Jeg må måle mig frem - UDEN spænding....
Annonce
Skrevet af steelman på 09-12-2016 15:17
Det er vel et spørgsmål om at have gode nok isolerede sko på imens

 

Eller hoppe højt op i luften på det helt rigtige tidspunkt 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Update fra egen verden: jeg blev først midt irriteret på mig selv over for f..... Ikke kunne bruge min matematiske studenterhat til at omregne areal til diameter Hehe... Da jeg var kommet mig over det, slog jeg strømmen fra på gruppen, og skildte det gamle komfurudtag ad og sammenlignede med en 1,5mm2 leder. Og den var smallere. Med min thansen skydelære uden decimaler målte jeg diameter på klart tættere på 2mm end 1-1,5mm... Så må konstatere at det er 2,5mm2. Gruppen er sikret med 10A men vil trække tre stk 230V (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/207092#439789) Fuga "grisetryner" fra udtaget og kan jo så lige så godt gøre det med 2,5mm2 kabel

TAK igen for hjælpen

Er det ikke noget med radius i anden, gange pi, der giver kvadrat ? så visk jeg husker..


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 10-12-2016 09:15

Er det ikke noget med radius i anden, gange pi, der giver kvadrat ? så visk jeg husker..

https://www.regneregler.dk/kvadrat                

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Til Steelman: ALLE skydelærer har decimal skala, men det er kun digitale skydelærer der har decimaler så de lige springer i øjnene.
Har man en almindelig skydelære skal man selv aflæse decimaler. Og jeg vil da gerne give dig et lynkursus, hvis det er det du mangler.
Prøv at ´tage skydelæren frem.
Der er naturligvis den lange skala som sikkert går fra 0 - ca. 150mm
Så er der er en skala på skyderen som går fra 0 - 20 (mm) ser det ud som om. Men når du kigger godt efter er det faktisk kun 19 mm langt (kan godt være 40 / 39 mm )
Denne skala er faktisk decimal skala.
Når du måler på noget og  0  punkt f.eks. står "lidt over " 3 mm så kigger på den lille skala.  Der hvor der er en streg på øverste og nederste skala der står lige ud for hinanden aflæser du tallet på nederste skala.
Det kan i dette tilfælded måske være ved 3 så er målet 3,3 mm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis