træpillefyr.. hjælp☺

Hej derude.

Jeg har absolut ingen viden eller erfaring med træpille fyr.

I dag gik fyret ud, ved nærmere eftersyn, var der ingen vand på - den stod på 0 bar, dette til trods for at det blev fyldt op til 2,2 bar i fredags - så det er forsvundet på lidt under en uge.

Hvis der ingen vand er på, skal fyret vel gå ud tænkte jeg.

Nu har jeg startet dyret op, og fyldte 2 bar på.
I takt med at temperaturen steg, ganske få grader, ca 10 grader.
Ja så stiger mit vandtryk, og nærmer sig de 2,5 bar hvor der er en rød markering på manometeret.
Jeg bliver en lille smule urolig og lukker noget af trykket af på - sådan en orange dreje ventil lige over manometeret.
Jeg lukker vand af, indtil jeg når 1,5 bar.

I dette øjeblik, er temperaturen steget til 50,70 grader - mit manometer, stiger fortsat og er nu på 2,2 bar/meter vandsøjle.
Det nærmer sig med andre ord igen den røde streg ved 2,5 bar, og jeg overvejer at lukke noget af igen, jeg er grundet min uvidenhed ret nervøs for det her overtryk - måske det er en arbejds skade, og jeg ser straks eksplosioner og nedbrændt lade.

Det er så vidt jeg ved et stoker fyr, der har kørt upåklageligt siden august, hvor vi købte huset.

2,3 bar, og 52,3 grader.
Jeg lukker lidt af ved ventilen igen til 1,6 bar.

Så nu er det at jeg, nok har brug for ham der med billeder, og forklaringer - er i stand til at guide mig, der er hel blank på denne slags systemer, men langsomt lærer af sine fejl.
Særligt når man ikke får lukket låget til træpillerne helt i, og der bliver lukket vand ind i beholderen.
da jeg ikke forventer at man har mulighed for at forklare og være behjælpelig i sin fysiske forstand her i Otterup på nordfyn.

Så håber jeg, at der er en derude, med pædagogisk forståelse for mit lave videns niveau, og ikke mindst indeholder en stor potion tålmodighed.

For hvor bliver vandet af?
Hvorfor går fyret ud?
Hvorfor stiger trykket?
Kan fyret eksplodere?
Lige nu er jeg jo der hvor jeg dårligt tår gå i seng, for hvad med dyrene og ungerne.
Der er nu 55 grader og en lille trykstigning fra 1,6 til 1,7 bar.
Og lukker det selv vandet af ved for meget tryk, hvilket jeg tænker det gør eller?

Jeg sender gerne billeder på sms eller mail, eller på messenger...
Jeg kan kontaktes på tlf 22936155.

Jeg håber der er en derude der er i stand til at hjælpe mig.
Jeg er fuldt ud klar over at dette nok kræver faglig ekspertise - og at jeg måske er nød til at gå til den løsning - men hvem er så den bedste at kontakte
Hilsen
Kim Fredensborg
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Kimfredensborg på 09-12-2016 01:12

I dag gik fyret ud, ved nærmere eftersyn, var der ingen vand på - den stod på 0 bar, dette til trods for at det blev fyldt op til 2,2 bar i fredags - så det er forsvundet på lidt under en uge.

Nu har jeg startet dyret op, og fyldte 2 bar på.
I takt med at temperaturen steg, ganske få grader, ca 10 grader.
Ja så stiger mit vandtryk, og nærmer sig de 2,5 bar hvor der er en rød markering på manometeret.
I dette øjeblik, er temperaturen steget til 50,70 grader - mit manometer, stiger fortsat og er nu på 2,2 bar/meter vandsøjle.
Det er så vidt jeg ved et stoker fyr, der har kørt upåklageligt siden august, hvor vi købte huset.

2,3 bar, og 52,3 grader.
Jeg lukker lidt af ved ventilen igen til 1,6 bar.

For hvor bliver vandet af?
Hvorfor går fyret ud?
Hvorfor stiger trykket?
Kan fyret eksplodere?
Lige nu er jeg jo der hvor jeg dårligt tår gå i seng, for hvad med dyrene og ungerne.
Der er nu 55 grader og en lille trykstigning fra 1,6 til 1,7 bar.
Og lukker det selv vandet af ved for meget tryk, hvilket jeg tænker det gør eller?

Jeg sender gerne billeder på sms eller mail, eller på messenger...
Jeg kan kontaktes på tlf 22936155.

 

Dit fyr eksploderer ikke og sætter heller ikke ild i laden.

Din ekspantionsbeholder er tilsyneladende defekt, siden du har de nævnte trykstigninger.

Du kan sætte billeder ind i dit indlæg ved at klikke på feltet øverst i venstre hjørne, hvor der er en ikon, der ligenr en kuvert. Billederne fortæller mere end beskrivelse af situationen.

 


fase
Hej jeg har også pillefyr. Hvis fyrret er gået ud er det meget normalt at trykket falder drastisk, vand udvider sig når det er varmt, derfor sidder der en overtryksventil som lukker vand når trykket er for højt. Min kedel temp er 70g er trykket 2,3 bar . Hvis det løber tør er f.eks kedel 30grader og 0.5bar.
Først så tak☺
Jeg er glad for viden om at det ikke kan eksplodere ved overtryk mm.
Fyret var gået ud, ingen varmt vand.
Da jeg så så der ingen bar var på, valgte jeg at fylde vand på igen.
Det forklarer måske at jeg stod til klokken 03 og tappede vand, for at undgå et for højt tryk.
Forklaringen om at det har udvidet sig ved opvarmning virker logisk.
For så har der måske været alt for meget på.
Fyret har kørt lige omkring de 70 grader siden 03:30, og har umiddelbart ikke mistet mere vand end til de 1,2 bar jeg lukkede af til.

Hvor mange bar anbefaler i at man har på sit anlæg?
Og hvorfor går fyret bare ud sådan uden varsel?

Tusind tak fordi i gav jer tid til at svare
Som nl89 anfører er 2,3 bar/23 mVS helt OK.

fase
Nu skriver du det er en stoker du har og samtidig havde glemt og lukke låget. Det betyder du på godt dansk har haft en tilbagebrænding i sneglen som dit tilbagebrængingsudstyr så har slukket og dermed er termosikringen samtidig udløst. En stoker har faktisk hele tre trin der skal beskytte mod kogning og brand, modsat to der er normalt for automatiske fyringsanlæg, minus gasfyr.

Du må have monteret en lukket ekspansion på anlægget (trykekspansion), siden du kan opleve så store trykforskelle. Det siger mig så også at din trykekspansionsbeholder, er enten defekt (mistet fortrykket) eller er alt for lille i forhold til anlægget.

Må man spørge til fabrikat og type på din stoker ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det er ret nemt og afgøre om trykekspansionsbeholderen er defekt (evt. blot mangler luft) Bank på den - den ene side skal lyde "hult" - den anden side "massivt"
kan man tjekke om måle om trykket er ok mens der er vand i ? og så fald hvad skal værdien være

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/50440' class='af-profile-link'>Kimfredensborg</a> på 09-12-2016 01:12
Hej derude.

Jeg har absolut ingen viden eller erfaring med træpille fyr.

I dag gik fyret ud, ved nærmere eftersyn, var der ingen vand på - den stod på 0 bar, dette til trods for at det blev fyldt op til 2,2 bar i fredags - så det er forsvundet på lidt under en uge.

Hvis der ingen vand er på, skal fyret vel gå ud tænkte jeg.

Nu har jeg startet dyret op, og fyldte 2 bar på.
I takt med at temperaturen steg, ganske få grader, ca 10 grader.
Ja så stiger mit vandtryk, og nærmer sig de 2,5 bar hvor der er en rød markering på manometeret.
Jeg bliver en lille smule urolig og lukker noget af trykket af på - sådan en orange dreje ventil lige over manometeret.
Jeg lukker vand af, indtil jeg når 1,5 bar.

I dette øjeblik, er temperaturen steget til 50,70 grader - mit manometer, stiger fortsat og er nu på 2,2 bar/meter vandsøjle.
Det nærmer sig med andre ord igen den røde streg ved 2,5 bar, og jeg overvejer at lukke noget af igen, jeg er grundet min uvidenhed ret nervøs for det her overtryk - måske det er en arbejds skade, og jeg ser straks eksplosioner og nedbrændt lade.

Det er så vidt jeg ved et stoker fyr, der har kørt upåklageligt siden august, hvor vi købte huset.

2,3 bar, og 52,3 grader.
Jeg lukker lidt af ved ventilen igen til 1,6 bar.

Så nu er det at jeg, nok har brug for ham der med billeder, og forklaringer - er i stand til at guide mig, der er hel blank på denne slags systemer, men langsomt lærer af sine fejl.
Særligt når man ikke får lukket låget til træpillerne helt i, og der bliver lukket vand ind i beholderen.
da jeg ikke forventer at man har mulighed for at forklare og være behjælpelig i sin fysiske forstand her i Otterup på nordfyn.

Så håber jeg, at der er en derude, med pædagogisk forståelse for mit lave videns niveau, og ikke mindst indeholder en stor potion tålmodighed.

For hvor bliver vandet af?
Hvorfor går fyret ud?
Hvorfor stiger trykket?
Kan fyret eksplodere?
Lige nu er jeg jo der hvor jeg dårligt tår gå i seng, for hvad med dyrene og ungerne.
Der er nu 55 grader og en lille trykstigning fra 1,6 til 1,7 bar.
Og lukker det selv vandet af ved for meget tryk, hvilket jeg tænker det gør eller?

Jeg sender gerne billeder på sms eller mail, eller på messenger...
Jeg kan kontaktes på tlf 22936155.

Jeg håber der er en derude der er i stand til at hjælpe mig.
Jeg er fuldt ud klar over at dette nok kræver faglig ekspertise - og at jeg måske er nød til at gå til den løsning - men hvem er så den bedste at kontakte
Hilsen
Kim Fredensborg

Jeg synes ikke at kunne høre forskel på beholderen uanset hvor jeg banker på den, dog har anlægget kørt upåklageligt siden jeg skrev indlægget, og der er ikke forsvundet noget vandtryk.
Jeg har forsøgt at lægge et billede på af anlægget, jeg kan umiddelbart ikke få lov til at lægge flere billeder på da filen eller indlægget så fylder for meget, måske det bare er mig der endnu ikke ved hvordan.
Jeg ville gerne have vist et billede af Expansions beholderen, det er endnu ikke lykkedes mig.
Jeg kan tilføje at den måler 500 mm i højden og en diameter på 350 mm..

Er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor det går ud, er der noget jeg ikke tager højde for, når det kommer til daglig vedligeholdelse?

Tak for alle jeres svar, det er rart at få lidt fortalt om den slags når man intet ved☺

Ok, så er det nok en cylinderbeholder du har og ikke en "flad"  trykekspansionsbeholderen som jeg havde i tankerne. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis