Tilslut stik kontakt til fase i lampe udtag?

Hej,

Jeg skal have installeret en ny stik kontakt i en værelse der bliver renoveret af en entrepreneur firma. Jeg snakket med deres elektriker, der sagde jeg må gerne selv indfræs kablet til den, og selv monter indmuringsdåse, o.s.v, jeg må bare ikke tilslut det, i hverken den én eller anden ende. Jeg sat mig nede her til aften for at bestil 5m x 3G1,5 da den nærmeste stikkontakt at tilslut det til er inde i den næste værelse. Men der er en lampeudtag på væggen lige under loftet, der er 2,5m over der hvor den nye stik kontakt skal indmures. Den har en fase klemme M2/L. (Jeg testede med en lampe - den var tændt konstant.) Kan jeg så slip af sted med at kun bestil 2,5m installationskabel, og fræs op til lampeudtaget, så det kan tilsluttes dens N og M2? Eller skal den tilsluttes en anden stik kontakt?

Elektrikeren kommer først tilbage på et eller andet tidspunkt i næste uge, og jeg gider ikke spild tid ved at vente, eller evt. fræse der hvor det ikke er nødvendigt...

På forhånd tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du finder fase, nul, og jord i den faste installation, er det ligegyldigt hvor du henter det fra.
Men tjek nu lige at fasen, ikke kan tændes/slukkes fra en kontakt..

Jeg ville ikke stole på at der er fast strøm på fasen, hvis det er testet med en polsøger.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det alligevel er elektrikeren der skal montere den nye stikkontakter så lad da levere de 2,5 m kabel han tager vel max 10 kr pr. Meter, kunne ikke helt lade være med at se at vil til at bestille den smule kabel kan ikke betale sig på nogen måder dr løber vel også fragt på, så lad du elektrikeren komme med den smule kabel....
Skrevet af mfrost på 09-12-2016 10:21
Hvis det alligevel er elektrikeren der skal montere den nye stikkontakter så lad da levere de 2,5 m kabel han tager vel max 10 kr pr. Meter, kunne ikke helt lade være med at se at vil til at bestille den smule kabel kan ikke betale sig på nogen måder dr løber vel også fragt på, så lad du elektrikeren komme med den smule kabel....

Kan godt se hvorfor du siger det, men det handler mest om at jeg vil kun fræse det éne sted. Gad ikke fræse op til lampeudtaget og mur kablet inde, for at finde ud af at det skulle være stikkontakten jeg skulle tage fasen fra. Så skulle jeg grav kablet ude, mur op, fræse igen, køb mere kabel, og mur op endnu en gang. Men jeg har fået det svar jeg skulle bruge fra S. Fabrin, så jeg siger tak!

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis