Belid Ellipse Pendel. Spg. angående ophængning

Hej. Jeg har et problem. Jeg har købt denne her Belid Ellipse

, men den vejer en del. Jeg ved faktisk ikke hvor meget, da min vægt mangler batteri. Men mon ikke den veje 5-7 kilo? Har denne her slags EL-udtag i loftet. 

Der hvor dækslet skrues fast kan man montere 2 kroge i stedet for, til ophæng. Men så er der åbent dæksel, og det er jo normalt ikke så smart når vi taler om el-installationer. 

Hvordan kan man fordele vægten af lampen bedst muligt? Fordi selvom jeg monterer 2 kroge i eludtaget ude i siderne hvor dækslets skruer normalt sidder i, så fordeles vægten jo primært på den først krog. 

Kan man montere en skinne af en art oppe i loftet, for at fordele vægten? Eller flere kroge? Jeg kunne ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg kan fordele vægten. Det er fordi det virker til at den vejer lidt for meget til at en enkelt krog kan bære, både i eludtaget og på selve loftet. 


Isaac
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo blive nødt til at hænge den op ved siden af udtaget. Det kan sagtens gøres med denne krog klik her

Men en svanehals som denne kan også klare det. klik her

Men i begge tilfældde skal der nturligvis findes "noget godt" at skrue det op i. Hvordan afhænger af loftet du skal hænge det op i.

Jeg har nogen gange lavet en vinkelbøjle, som så skrues op i forskalling oppe over bund i el udtag (imellem ledninger) . Det kan måske virke for dig også.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 08-12-2016 19:57

Du kn jo blive nødt til at hænge den op ved siden af udtaget. Det kan sagtens gøres med denne krog klik her

Det er også sådan en krog jeg har. Men kan man fordele vægten på nogen måde over flere kroge? En krog det er selvfølgelig en løsning, men ser hellere den store vægt fordelt over et større areal. 

 

 


Isaac
Både den krog og svanehalsen, el-mand viser, kan nemt bære din lampe. Problemet ligger i, hvad krog eller svanehals bliver skruet fast i. Hvis du skruer op i et bræt, kan det sagtens bære din lampe. Hvis lampen skal hænge lige, hvor udtaget er, kan du skrue en loftskrog fast inden i udtaget og udskifte låget med en baldakin.

fase

Hvis du skruer sådan en krog op i fast underlag som træ, så kan den nemt bære din lille lampe. En krog i et træ underlag vil sagtens kunne holde 25kg+ Det tør jeg godt garantere
har du derimod et gipsloft, og placeringen ikke lige passer med at du kan ramme forskalling (eller du ikke kan finde det) så kan du bruge sådan en bandit her til jobbet. Den kan også nemt holde den lille lampe
https://www.elvvs.dk/p/plug-rosett-roed-med-krog-391852/

Skrevet af S. Fabrin på 08-12-2016 20:10
Både den krog og svanehalsen, el-mand viser, kan nemt bære din lampe. Problemet ligger i, hvad krog eller svanehals bliver skruet fast i. Hvis du skruer op i et bræt, kan det sagtens bære din lampe. Hvis lampen skal hænge lige, hvor udtaget er, kan du skrue en loftskrog fast inden i udtaget og udskifte låget med en baldakin.

Okay. Svanehals ser fornuftig ud. Det skal hænges op i en gipsplade. Jeg ved faktisk ikke hvor meget det kan bære, men som andre skriver her i tråden, mon ikke den fint kan bære min Ellipse lampe? Den vejer max 6-7 kg. Den skal helst hænge over udtaget, men jeg tror ikke den kan bære så tung en lampe. Det bliver nok bare direkte i loftet evt med en svanehals, hvis jeg har forstået det rigtigt at den kan fordele vægten af lampen og ledningen på en fornuftig måde. 

 

 


Isaac
Annonce
Du kan godt fordele det. Hvis du sætter 2 kroge så tæt som mulig, (den ene skal kunne dreje rundt for den anden) Så tager du 3 eller 5 led af en kæde, afhængig af størrelse. De 2 øverste i hver krog og den midterste hænger du lampen i. Så er det fordelt med 50% til hver krog.
Men prøv med 1 krog først, og ryk så i den så hårdt du kan. Så kan du måske blive overbevist om at 1 krog kan holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 08-12-2016 20:42
Du kan godt fordele det. Hvis du sætter 2 kroge så tæt som mulig, (den ene skal kunne dreje rundt for den anden) Så tager du 3 eller 5 led af en kæde, afhængig af størrelse. De 2 øverste i hver krog og den midterste hænger du lampen i. Så er det fordelt med 50% til hver krog.
Men prøv med 1 krog først, og ryk så i den så hårdt du kan. Så kan du måske blive overbevist om at 1 krog kan holde.

 

Jeg tror faktisk ved nærmere beregning at en enkelt krog med polyfilla og rawlplug godt kan holde. Ellers prøver jeg en svanehals, eller dit forslag. 

 

 


Isaac
Hvad skal du skrue krogen fast i siden du vil bruge pollyfilla og rawlplug, er det ikke træ?

fase
Skrevet af S. Fabrin på 09-12-2016 08:25
Hvad skal du skrue krogen fast i siden du vil bruge pollyfilla og rawlplug, er det ikke træ?

 

Det er gipsplader jeg har i loftet, der er træbjælker længere oppe, men jeg kommer ikke længere op end gipspladerne. 

 


Isaac
https://www.elvvs.dk/p/plug-rosett-roed-med-krog-391852/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis