Udskift minitangent afbryder med fuga

Hej

Jeg vil gerne opgradere mine stikkontakter/afbrydere. Jeg har gamle minitangent i dørkarmene (de grimme grå ).

Jeg har taget en afbryder ud og kan se at der ikke er nogen dåse bagved. Udover dette er der max to ledninger i hver klemme så jeg behøver (vist?) ikke samlemuffer. Jeg kan se fra en tidligere tråd (https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/184433) at folk anbefaler ikke at indsætte nye dåser.

Jeg har ikke noget problem med at de nye fuga stadig sidder i dørkarmene, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal sætte dem fast. Så vidt jeg kan forstå klikkes rammen normalt på dåsen, men når der ikke er en dåse hvordan gør det så? Skal jeg have fat i noget specielt? 

Fx. hvordan sætter jeg denne fast? http://www.lk.dk/produkt/5703302096393/

Beklager hvis det er et trivielt spørgsmål, jeg er bare ny til det med el

Dbh.
Morten

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rammen klikkes ikke på dåsen, men på afbryderen, så du skulle ikke få problemer med fastgørelsen, da den er på samme måde som de gamle minitangent.

fase
Tak for svar.

Jeg sætter nye gerikter op, så ingen problemer der :-)

Jeg ved dog ikke helt om afbryderen kan være der for den del af dørkarmen der "går ind over gerikten". De gamle minitangent var vist lidt smallere. Men det får jeg at se i morgen.
Ramme 50 fås ikke i softline.

Der er kommet en ny fuga serie hvor monteringen er anderledes end fra hvad vi kender. http://www.lk.dk/fuga/introduktion/ny-montering-giver-oget-sikkerhed-stabilitet-og-holdbarhed/

Den gamle serie kan dog stadig fås.

Begge serier kræver dåse bag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

>begge serier kræver dåse bagved<  NEJ  Jeg kender ikke den nyeste, men den gamle fuga kræver ikke dåse bagved, hvis det er en udskiftning i en ældre inatsllation hvor det på udførelses tidspunktet var lovlig med afbrydere direkte i dørgerikter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg så lidt på det i dag men kan ikke rigtig regne ud hvordan jeg sætter afbryderen fast. Er det meningen er kløerne på afbryderen skal sidde i spænd i hullet i gerikten? Skal de ind bagved? Jeg vil gerne have styr på det før jeg saver ud i mine nye gerikter .

Rammen er 50mm.
Ja, kløerne skal spænde mod træet i gerigtet, de skal ikke ind bagved. Kløerne løsnes så meget, at de er i flugt med afbryderen. Når du så spænder dem, bliver de trukket ud mod træet og holder afbryderen fast. Hullet skal være 44 mm +1 og -0. 44mm er stramt mål, men lav det ikke større end 45mm. Du kan save hullet ud med en 44 mm hulsav ikke en af savene i de sæt man køber, men en der er mærket 44mm.

fase

De gamle minitangent sad mest med afbryderskruer, ind i træunderlaget bag ved geriktet og dem kan du genbruge til Fugaerne... Specielt hvis der er stikkontakter, kan det være en god ide med afbryderskruer, da de jo er udsat for et vist træk. Klørene på Fuga holder ikke så godt fast i træet som de ville gøre i et underlag.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Afbryderskruer og gerigt? Hvordan passer det sammen? Jeg har aldrig set træunderlag bag gerigtet, men jeg har heller ikke set alt.

fase
I den forbindelse vil jeg næsten sige at jeg har set "alt" Og der hører ikke træunderlag til konceptet med afbrydere og stikk. direkte i dør gerikter.
Er det noget nyt du laver siden du skal lave huller i nye gerikter? Så er det ikke en lovlig måde at lave det på. Men hvis det er en gammel installation hvor du skifter gerikt og afbr. - stikk. Så er det i orden.
Som Fabrin skriver så kræver det en god cirkelsav at lave det. Der findes en opmærkningslære til formålet, men ellers er det 50 mm fra centrum af afbryder ( 1. hul ) til øverste centrum af stikk. ( 2. hul ) Dette 2. hul saves kun halvt igennem, for derefter at sætte centrum af cirkelsav i 22 mm nede (lige i bunden af skæring fra 2. hul ) Så saves 3. hul helt igennem. Og derefter resten af 2. hul styret af de spor der er lavet. De 2 små kiler der sidder imellem 2. og 3 hul tages med stemmejern Så får du det korrekte aflange hul til stikkontakten forneden
Hele denne opskrift er naturligvis hvis du vælger stikkontakt som 1,5 modul.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis