Baglygter på varebil m. chassis/lille lastbil

I forbindelse med anskaffelse af en lidt ældre VW T5 (3.500 kg) med chassis, opbygget med åbent lad og oplukkelige sidefjælde har jeg et par gode spørgsmål. Det skal lige siges at det er til firmabrug, men det har vel ikke noget at sige?

Hvordan er reglerne for udskiftning og valg af baglygter på et sådant køretøj? Det forholder sig nemlig således, at de nuværende baglygter har nogle lygteglas som er blevet matte og falmede med årene, så derfor påtænker jeg simpelthen at udskifte lygterne.

Jeg har kigget lidt rundt på diverse sider med forskelligt tilbehør til biler, og til en vis grad også trailere, og har set forskellige ret smarte LED lygter. Men der hvor jeg har fundet disse står de umiddelbart angivet som værende beregnet til trailere, og så er spørgsmålet: Må jeg bruge disse på et køretøj som mit? Jeg mener at kunne huske, at reglen siger at trailere skal være udstyret med en tre-kantet refleks hvis ikke en sådan refleks er monteret ved siden af baglygterne.

Et andet spørgsmål er, at jeg nogen gange på (større) lastbiler (+3.500 kg.) har set flere baglygter været monteret side-om-side så der f.eks. er to blinklys og stoplys i hver side. Det ser ret "fedt" ud synes jeg, men hvad er reglerne omkring det at have flere lygter i hver side, f.eks. blinklys?

Til slut vil jeg lige sige, at jeg kraftigt overvejer ikke at foretage noget indkøb af lygter før jeg har en vurdering af hvordan jeg synes det vil se ud. Det vil trods alt være synd at have anskaffet et antal lygter for så at vurdere at det ikke er videre pænt. Så her tænker jeg, at jeg kan anvende dels et foto af køretøjets bagende, dels et foto af de forskellige lygter jeg overvejer, og så ved hjælp af f.eks. GIMP simpelthen eksperimentere mig frem til et resultat som jeg synes er flot.


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så længe lygterne er e-mærket skulle der ikke være nogle problemer.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det lyder rigtig godt, så vil jeg prøve at gå lidt videre med projektet. I øvrigt kommer jeg lige i tanke om en detalje: På de fleste biler er der en tendens at blinklys blinker hurtigere når en pære er sprunget eller der er en løs forbindelse, vel sagtens fordi at der er en mindre belastning pga lavere strømforbrug. Her kan LED lygter vel give samme resultat, idet at disse bruger mindre strøm end lygter med gammeldags pærer, eller ?

 

Du kan købe en modstand til at sætte imellem, så den ikke blinker hurtigt.
(skide smart så bruger de strømbesparende led, lige så meget strøm som med de gamle glødepære gjorte)

Var det mig ville jeg købe lygter som er beregnet til ladbiler (som dem der sidder der nu), det er rimelig standard, og så får du ikke bøvl til syn.


Vi prøver igen, i morgen --

Var det mig ville jeg købe lygter som er beregnet til ladbiler (som dem der sidder der nu), det er rimelig standard, og så får du ikke bøvl til syn.</p>


Ja det kunne jeg også gøre, det skal jeg overveje nærmere. Men som en anden har skrevet, så skulle det ikke give ballade hvis ellers lygterne er E-mærket. Ellers kan man vel spørge det lokale synscenter først; de burde da kunne give et svar.

 

Du kan også skifte til LED pærer hele vejen rundt, og så skifte til et LED-blinkrelæ. Har det på min MC, funker bare!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis