Spraymaling

Jeg vil skille min datters tremmeseng ad og slibe og male den. Men vil ikke pensel male eller rulle. Da jeg vil have en flot finish. Men er det muligt at spraye uden klummer og helligdage og at det ikke blir så tykt det kan krakalere senere?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er, men det er ikke super nemt....

Tricket er at spraymale i mange tynde lag!

Man maler starter man med et meget tyndt lag, så venter man et par minutter og kan så spraye et lidt tykkere lag på - derefter skal man så vente til malingen kan overmales (ventetider står på dåsen) og kan processen gentages indtil man er tilfreds med udseendet...

Men pas på, hvis man bliver for 'grådig' (maler for tykt) ender det med at malingen løber, så må man slibe og prøve igen

 

Okay. Det nok 3 4 gange før det er gennemfarvet. Skal man våd slibe bagefter eller tør slibe hvert lag eller til sidst. Hvad med en mat lak eller klar som forsegler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg kan se på dit billede at sengen er lavet af krydsfiner. Det betyder at du skal grunde flere gange inden du maler, da endetræet vil suge som en svamp, og fremstå mat i forhold til resten hvis du ikke grunder...og du er nød til at slibe imellem lagene, for at få det helt glat.
Du kan sagtens male med spray, men det kræver en rolig hånd, og rigtigt mange tynde lag, med efterfølgende tørretid, hvis du vil opnå en helblank overflade.
At arbejde med spraymaling er ikke en lettere opgave end en rulle, og jeg vil påstå at det tager lige lang tid
Held og lykke med projektet  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pinkhenrik.
Ville resultet blive lige så pænt med rulle? Det er formstøt bøgetræ. Om det så er finèr på spånplade ved jeg ikke. Rulle giver bare det maletoppe og tekstur

Min erfaring er at rulle giver "appelsinhud" men at den kan slibes ned og poleres op, men at det kræver ganske vist et stykke arbejde.
Jeg har lavet nogle højttalere til vores køkken KLIK HER. Hvor jeg har brugt rulle og slibning,slibning og atter slibning inden polering og de blev mere end blanke, men det kræver mega meget arbejde (intet kommer af ingenting, bortset fra lommeuld) så du skal belave dig på et stort arbejde, hvis du vil opnå "et spejl".

Men hvis du tror du kan "snyde" og lave en helt blank overflade med spray, så kræver det at bunden du arbejder på er 100% plan/glat, og at du arbejder i et meget rent miljø, da det mindste støvkorn vil ses helt tydeligt på en sådan overflade (lidt ligesom støv på komfurets glasplade).

Fordelen ved at bruge rulle og slibe, er at de små unøjagtigheder næsten altid vil komme i overfladen bliver slebet væk og kan efterfølgende poleres op.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også