Hjemmelavet emhætte

Hejsan
Jeg skal totalrenomale/bygge mit køkken-alrum til foråret. Pønser på at bygge emhætten selv. Den skal sidde midt i rummet over en kogeø og kun stikke få cm ned fra loftet. Rummet er (6x6,5x2,4)94m3. Ifølge Bolius skal emhætten da mindst suge 940m3/h. En sjat De fleste alm emhætter suger max 600!
Da den yderligere sidder midt i rummet og meget højt tænker jeg at den gerne må suge det dobbelte. Jeg er faldet over en brugt(kørt et år ifølge sælger) EXHAUSTO BESB4154-1EC boksventilator. Nypris 19.000kr. Denne udbudt til 6000kr.

Mit spørgsmål er så om denne ventilator kan bruges til dette formål og selvfølgelig om der er nogen, der har en eller flere åbenlyst smartere løsninger???

Planen er at placere ventilationen i skunken eller fyrrum, hvor evt larm/plads er en mindre faktor!
Min viden om dette emne er hvad jeg har skrevet her! Så al info, ideer og hjælp er ønsket

På forhånd tak!
Vh Per


Let's make better mistakes tomorrow!!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
FYI hvis du har et tæt hus og du har brændeovn så pas på med undersug i den størrelse.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tag den udregning med m3/h med et gran salt, hvis du har et stort åbent køkken miljø.
Med så stort et sug, så risikere du som der skrives at brændeovnen ryger baglæns eller at du ikke kan åbne dørene til køkkenet
Og der evt skulle installeres noget friskluftspjæl til køkken, ville være træls der bliver mega koldt hvergang du skal stege en bøf til fruen.

Gør dig mange tanker omkring hvordan din rør føring skal være, en bøjning giver rigtigt mange % tab, og samme gør sig gældende for mange meter rør.
Brug så stor diameter på rørene som muligt, og lav rørledningen på blæserens suge side så kort som muligt.

Venlig Hilsen
Rønbo

For 1/3 af kr. 6000 kan du få en ny kanalventilator med den sugeevne du efterlyser http://www.wattoo.dk/kanalventilator-k315m-50-60hz-5478600244

Du skal have en regulering af hastigheden, så du kan indstille sugeevne optimalt. Din rørføring skal være optimal - rigtig diameter, kort førings-vej og få bøjninger. Hvis du vil suge 1250m3/t skal dit rør være 315mm.

Jeg har installeret en storkøkken emhætte, der var forsynet med to ventilatorer på 350 m3/t i 2,5 m. højde i et rum på 38 m2. Den kører på halv kraft og tager det hele. Rummet er 105m3. Den sidder godt nok i et hjørne, hvilket stiller mindre krav.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Wow tak! Det var meget godt!

Jeg dropper at købe den store ventilationskasse! Godt at få det afklaret!!

Ja et sug deroppe er nok ikke det mest effektive om vinteren i hvert fald. Måske man skulle prøve at bygge flere/fleksible og mindre sug ind?! Jeg så f.eks. et der poppede op af bordpladen ved siden af kogepladen! Vil bare så gerne slippe for den der klassiske klods af en emhætte
Vh

Let's make better mistakes tomorrow!!

Jeg ser ingen grund til at gentage mig selv, men nøjes med at henvise til en tidliger tråd.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/182062

Her kan du også se, at ingen emhætte er stor nok til at suge mandehørmen ud, men det er en anden sag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Ja Chr., det er jo også lidt logisk egentlig! God tråd og så ikke trægulv i køkken-alrum. Tjek

Let's make better mistakes tomorrow!!

Min søn har sådan en "smart" sugekasse der kommer op af køkkenbordet når der er behov. Den sidder også på en kogeø. Ventilator sidder i skabet under og luften går ned i gulvet, ud under sokkel og ender i en 30 cm brønd udenfor.
Det virker af h... til. Hvis man er heldig og det ikke koger ret meget, så tager det en del fra de 2 nærmeste gryder. De 2 forreste sender dampen lige op.
Skal man have godt gavn af en emhætte, så skal gryder stå i læ. (ikke kogeø) emhætte skal være så langt nede som mulig, og den må helst ikke kunne ses !! Det er naturligvis ting som er i modstrid med hinanden, så der må laves kompromis.

Er du rigtig teknisk og kreativ kan du måske lave en emfang (det synes jeg er det rigtige ord) som en stor tragt der ser pæn ud oppe under loftet og som sænkes når det er i brug. Så forener du nogle af de bedste forudsætninger. Vi ser gerne billeder af det herinde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis