Gulvvarme - helt grøn!!

Hej alle sammen

Jeg håber at I kan hjælpe med at give lidt feedback 

Vi er flyttet ind i et skønt hus hvor vi nu begynder at få det lidt koldt om fødderne, sikkert fordi vi ikke forstår os på at regulere på gulvvarmen!
Den gamle ejer fortalte os at det eneste han plejede at gøre var at lukke op for det varme vand, og så virkede alt fint, men der nu noget koldt i det ene af de to rum som er tilknyttet gulvvarmen.

Som jeg har forstået det er slange 1 & 2 fremløb af varmt vand til hvert af deres kredsløb? Slange 3 & 4 er returvand? Men hvad gør "ventilerne" oven over disse slanger? Hvad hart det af betydning når de er skruet henholdsvis op og ned?

På et tidspunkt forsøgte vi at skrue nummer 4 i bund, dette resulterede i at temp. på termometer (5) steg fra 30 til 60 grader, men uændret gulvvarme selv flere dage efter!

Vi har forøsgt at øge hastigheden på cirkulationspumpen til indstilling III (har hele tiden stået på 1, det resulterede ikke i mere gulvvarme men blot at termometer (nr. 6) viste en temp. tæt på de 100 grader!!! men slangerne ud for 1 & 2 føltes på ingen måde varmere? Vi regulerede ej heller på nogle af de øvre parametre.

Så spørgsmålene er...

1) Hvad gør/måler de enkle ting i kredsløbet? nummer 1-6

2) Hvordan reguleres dette kredsløb bedst?

3) Hvad skal vores første tilgang være for at få mere varme i det rum som er koldt? Kan vores oerhovedet reguleres seperat?

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide termostat på fremløb (den uden nr) regulerer temperatur på gulvvarmens fremløb til jeres gulve, som kan aflæses på øverste termometer. Det nederste termometer viser returtemperatur fra jeres gulve.

Over 1 og 2 sider der flowmålerglas, som viser flowet i liter/min (tror jeg det måles), de bruges normalt til at indregulere flowet til de enkelte kredse under hensyntagen til kredsenes længde. Normalt justeres de ved at dreje på dem, men vent lige med det, da de kan være lidt sarte og blive utætte.

3 og 4 er reguleringshætter til at justere åbning på kredsen, normalt sidder der termoaktuator som åbner og lukker, når styringen får besked fra en rumtermostat.
Da I ingen automatisk styring har på, så virker de hvide hætter som jeres manuelle regulering, hvor I åbne og lukke for en kreds.
Det kunne I også med glasflowmålerne, men de er ikke gode at skrue for meget på.

Man kan sige at med glasflowmålerne justeret rigtigt, så vil I ved at åbne helt på 3 og 4 få samme temperatur i begge rum.

Prøv at skrue hætterne 3 og 4 helt af, og kontroller at stiften under kan bevæge sig, som den skal.
Sidder den ene fast, så giv den en lille dask med enden af en skruetrækker eller en lille hammer, - kun lidt vold og ikke noget med at hive i den.
Hej djaydjay

Tak for svar :-)

Jeg har forsøgt at skrue toppen af 3 og 4 men er usikker på om jeg må udøve let vold? Jeg synes nemlig overhovedet ikke at de er til at skrue af?

Mht. at kredsene er lukkede, skal de ikke være åbne for at kunne fungere ordenligt? Er det da 3 og 4 der skal skrues på?
Disser er pånuværende begge to skruet helt op/åben?

For nuværende er temperaturen den samme på begge termometre? Er det korrekt? 
Jeg er i tvivl om der er atle om indløbsvarme og retur?

 

De 2 hætter ( dine nr. 3 og 4 ) skal i 1. omgang være helt åbne. Men måske skruer du forkert vej så de er lukket ?
Prøv at skrue på den ene, og se på flowmåler, ( dine nr. 1 og 2 ) Der burde du kunne se en lille farvet stift eller kugle komme opad. Du må også øjeblikkelig kunne mærke på den ene plast rør at den stiger i temperatur. Er du sikker på at pumpen kører ?
Er det tilfældet må du have en af hætteren af og motionere den lille split der sidder tilbage. Hætter tages af ved at dreje den allernederste hvide ring.
Som sagt så viser det sig med det samme på flowmåler når vandet strømmer rundt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik
De er helt åbne, og også lige haft skruet hele plastikdelen af og tjekket om stiften kan bevæge sig op og ned hvilket den kan!

Mht. flowmåleren så sidder de begge to helt i toppen (den røde streg går jeg ud fra!) har haft prøvet at skrue begge hætter helt ned, intet sker ved flowmåleren over den næste time, men måske der skal gå længere tid når det er gulvvarme?

Ville det være en idé at prøve at sætte cirkulationspumpen på II (lige nu står den på I)?
Da vi forsøgte at sætte den på III, røg øverste termometer op på næsten 100 grader!
Flowmåler burde vise flow øjeblikkelig. Er plastrørene så varme nede ved gulvet som termometre angiver. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er der helt klart noget galt med flowmålerne!

Og nej... plastrørene ved gulvet vrker meget kølige i forhold til i toppen!

Efter at have sat cirkulationspumpen på II, så falder temperaturen på laveste måler og den øverste stiger en smule efter ca. 30 min... ve dikke om det bidrager til at bedre billed af hvad der foregår?

Hvis du mærker på jernrørene helt nede ved gulvet, hvad er så deres temperatur ? Kan du holde fast om dem i længere tid ? Hvor stor forskel er der på dem ?

Hvad med slangerne helt nede ved gulvet ? Henholdsvis frem og retur på de to kredse ?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis