Isolering af gulv i hus fra 1870

Hej LDS,
vi er for nyligt blevet ejere af vores drømmehus, en gammel landejendom fra 1870 som løbende er moderniseret flere steder i huset. Vi er i den forbindelse gået i gang med at planlægge diverse forbedringer, og noget af det første som står for skud, er at få det gamle gulv af i stuerne, og isoleret her under. Vi ved på nuværende tidspunkt ikke hvad der reelt set er under gulvet, men i følge tidligere ejere er der aldrig gjort noget ved stuegulvene, så formegentlig ''ingenting''. 
Jeg har forsøgt at sætte mig lidt ind i det, og er nået frem til følgende: 
1. Af med gulv, grave ud således der er plads til isolering (så dybt som soklen tillader).
2. Vibreret sand 
3. Sundolit 150 mm S60
4. Radonsikring/fugtspærre - Murfolie/murpap
5. Sundolit 200 mm s60
6. Strøer/undergulv alt efter hvilket gulv vi finder frem til vi gerne vil have lagt.. 

Lyder det helt hen i vejret? 

Vi vil ikke ligge gulvvarme i stuen, så derfor tænker jeg at vi lige så godt kunne lade være med at lave et betonlag?

Jeg har været meget i tvivl ifht. radonsikringen/fugtspærren, men i følge det store internet skulle man sagtens kunne benytte sig af forskellige materialer som mutfolie eller murpap. 

Kom også gerne med erfaringer fra tidligere lignende projekter, eller erfaringer generelt omkring så gamle huse. 

KM


KM
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- Det er i udgangspunktet bedst at placere dampspærre så tæt på det fugtfølsomme lag - i jeres tilfælde strøgulvet. Så du bør nok overveje at ligge dampspærre ovenpå flamingo, og ikke imellem.

- Jeres strøgulv skal vel opklodses? Hvordan vil i gøre dette hvis du ikke har noget beton at stille opklodsningen på?

Styrke s60 er den svageste flamingo og ikke stærk medmindre du ligger noget ala beton ovenpå som er stærkt og dermed kan omdanne punktlast til fladetryk.

Og for øvrigt hvis du kommer i bekneb med plads i højden kan du overveje grå flamingo. Det isolerer 20% bedre (prisen er ca. den samme for samme isoleringsevne).
Hej mygind,

I mit tidligere hus fra 1887 fulgte jeg stort set den fremgangsmåde du beskriver. Jeg ville klart støbe overalt, gulvvarme eller ej.

Jeg er ikke sikker på du behøver fugtspærren når du støber. Men dobbelttjek hellere..husk at betongulvet skal tørre meget længe inden du må lægge gulv, derfor lægger man ofte alligevel en fugtspærre ud ovenpå betonen (som regel gulvskum med dampspærre kombineret med plast ude langs væggene, som går min. 20cm ind på betongulvet og op bag de kommende fodlister.

Husk at få lagt dit kolde vand dybt, hvis der skal trækkes nyt vand....og gennemtænk den fremtidige brug af huset inden du får støbt...jeg glemte feks en udendørshane og det er træls at skulle finde alternative føringsveje bagefter..... Brugte forøvrigt en overfræser med et svalehaleformet jern på, til at fræse riller i flamingoen til vandslanger, det virkede godt, og det løse flamingo fejede jeg så ned i revner og sprækker langs soklen inden jeg lagde næste lag flamingo.

Nå, der er meget at sige om emnet....det er altid godt at google nogle snittegninger af væg og gulv så du har et klart billede af hvordan den færdige konstruktion skal se ud, også vægge, hvis disse skal renoveres (:




Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Ang. beton. der findes selvudtørrende produkter, der koster en smule mere. Her kan du opnå en relativ fugtighed på 85% (som er det mange trægulvsprodukter foreskriver) i løbet af 3-6 uger afhængigt af hvilken selvudtørrende beton du vælger. Så det kan klart anbefales hvis du støber.

Derudover er jeg ret sikker på at opklodser du dit strøgulv på betonen, så bør du lægge en fugtspærre ovenpå dette. Jeg skal selv have lavet samme konstruktion inden længe, og den snedker der skal lægge gulvet vil endda smørre et eller andet på gulvet som blokerer fugt samtidigt med at han ligge fugtspærre ovenpå dette for at minimere risiko for fugt nedefra.
...altså smørremembran, fugtspærre, opklodsning, strøer, gulv ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Jeg har bare læst at man godt ville kunne lægge nyt gulv uden at støbe -
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton
Men det er måske bare for at ''promovere'' egne produkter, således at det teoretisk set ville kunne lade sig gøre, men ikke er så holdbar en løsning?
Hvad ville i bruge af støbning i denne situation? Og hvad er fordelene ved at få støbt frem for ikke at støbe et lag som strøer hviler på?

KM
Annonce
Skrevet af mygind10 på 21-10-2016 16:15
Jeg har bare læst at man godt ville kunne lægge nyt gulv uden at støbe -
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton
Men det er måske bare for at ''promovere'' egne produkter, således at det teoretisk set ville kunne lade sig gøre, men ikke er så holdbar en løsning?
Hvad ville i bruge af støbning i denne situation? Og hvad er fordelene ved at få støbt frem for ikke at støbe et lag som strøer hviler på?

 

Der er godt gang i en adnen tråd om emnet lige her http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/207348

 

Hey mygind,

Prøv det ! Man skal også være åben for nye løsninger....når man giver råd til andre bliver det ofte lidt konservativt, fordi man er tryg ved det man kender.

Jeg synes du skal snakke med sundolit om forholdene i dit hus og hvad de anbefaler i dit tilfælde. Selvfølgelig er de lidt inhabile, men jeg tror godt du kan regne med en seriøs rådgivning, produktet er selvfølgelig udviklet i 'god tro' (:

Køb til et enkelt rum, prøv det af (vær grundig med dampspærren!) og del meget gerne dine erfaringer med os andre i denne tråd !!

Jeg har 70mm hulrum mellem beton og undergulv, og jeg har valgt det gammeldags kompromis - fugtspærre, strøer og 60mm isolering (jeg magtede heller ikke at hugge op og støbe, så er det sagt !)

Jeg synes da også sundolits løsning virker tillokkende med ét lag ubrudt isolering - i mit tilfælde bestemte prisen udfaldet, idet jeg kunne få gratis isolering, opklodsning og meget billige strøer

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Skrevet af Paranåhja på 20-10-2016 20:50
...altså smørremembran, fugtspærre, opklodsning, strøer, gulv ?

Ja det er hans plan... Så længe fugtspærre og smørremembranen er op af hinanden tænker jeg at det ikke skader noget, det giver vel bare lidt ekstra men dyr sikkerhed i forhold til at den perforeres.. Men nu er det 30cm brede douglas brædder der skal på, så vil helst ikke at de begynder at bue på grund af fugt.

 

 

Angående løsningen uden beton. Jeg laver det i et af mine rum - har beton i de andre. Jeg er endt med at beslutte at jeg vil have nogle spånplader ud som kan trykfordele trykket fra knudsen kilerne lidt. Ellers er jeg bange for at EPS deformerer over tid.
Skrevet af CSM på 21-10-2016 22:37
Angående løsningen uden beton. Jeg laver det i et af mine rum - har beton i de andre. Jeg er endt med at beslutte at jeg vil have nogle spånplader ud som kan trykfordele trykket fra knudsen kilerne lidt. Ellers er jeg bange for at EPS deformerer over tid.

Hvad vil du lægge af spånplader? 22mm? Og hvad påtænker du at lægge som isolering?
Glæder mig til at høre om resultatet :-)

 

 

 


KM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis