Ny varmtvandsbeholder - gammelt vand

Hej venner

Jeg havde en gammel varmtvandsbeholder der var sprunget læk, og vi har derfor netop monteret en ny. Alle tilslutninger fungere, gasfyret er fyldt med vand til varmen og alt er godt... hvis ikke det var for, grumset (måske rødligt) vand fra hanen når vi tænder for det varme vand. (jeg har vedhæftet et billede så i kan vurdere).

Jeg synes virkelig jeg har været igennem det hele, og krydskontaminering burde ikke være mulig.

Er der nogen der kan give en god forklaring, eller endnu bedre; en løsning.

Med venlig hilsen og på forhånd tak.


 

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker du nok er kommet til at fylde VVB´en med rustrødt vand - efter at havde haft lukket for vandet. Derfor bør man altid lige lade den kolde hane løbe en tid ind til vandet er klart igen.
Løsning: Luk for vandet og tøm VVB´en (måske skal VVB´en skylles igennem) Åben derefter kun for det kolde vand ind til vandet er klart, herefter for det varme vand - så fyldes VVB´en med rent vand.
Tak for det gode råd - det er bestemt ikke utænkeligt. Jeg tænkte at jeg lige ville beskrive problemet lidt yderligere i tilfælde af at du/i ændre mening.

Trykket på det varme vand fra hanen, er lavere end der kolde. Derudover ser jeg nu, at pex-slangen fra varmt-vand-ud af tanken også er misfarvet rødt. Slangen fra både kold og varm er ny, men den kolde har sin normale farve.

 

Nej det har kun forstærket min mistanke - rust i røret hvor du åbner og lukker for vandet har revet sig løst og har misfarvet det varme brugsvand incl. pex-røret.

Ps. Noget lign. ses også hvor der anvendes pex-rør til radiatorer - de er ofte sorte af gammelt vand.

Som Frank skriver er det jo ikke sådan at det røde vand er mere "gammel vand" end det klare. Det er tværtimod ganske normalt at vandet er misfarvet kort tid efter en adskillelse af rør. Og det du kan se er jern i vandet der er rød af rust.
Så når det kolde vand er klart, tøm vandvarmer og fyld den igen med ren vand. Den er så ikke 100% ren men du kan jo undlade at bruge det til madlavning de første par dage. (Undtagen brun sovs, så kan du spare lidt på kuløren )

Og husk så at tage si af alle vandhane studse, og få dem gjort ren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja så længe at den brune sovs bare bliver kogt godt og grundig igennem, skulle man jo mene der ikke burde ske noget ved at bruge varmt brugsvand fra VVB´en til madlavning (samt te og kaffe mv.) Det spare måske endda energi - i al fald går det hurtigere med opvarmningen.
Evt. bakterier bliver kogt og så skulle alt jo være ok vil nogen mene - men nej, for nogle bakterier producere faktisk giftstoffer der ikke nedbrydes ved kogning.
Annonce
Tak for de rigtig gode svar - det lader til at der kun er en vej frem.

Lige en sidste ting - varmtvandsbeholderen er en combi-model (strømmen er ikke sat til) og den er monteret på hovedet så at sige (i hvert fald i forhold til logoet på fronten). Kan det give andre problemer end de i beskriver?

 

Det kan godt være noget skidt. Den skal være specielt beregnet til det. Det kolde vand skal gå ind i bunden, og møde en fordeler plade så det ikke blander sig direkte op i det varmevand. Varmere vand vil altid lægge sig øverst. Den varme udgang tapper så via et rør fra den øverste del af beholderen. Derved får man stort set "helt varmt vand" indtil det pludselig er brugt og det bliver koldt.
Hvis det gøres modsat får man i lang tid noget lunkent vand.
Men er den specielt beregnet til det, så har fabrikken lavet rørføringen omvendt inde i beholder. Det lyder mærkelig at logo skal sidde på hovedet.
Hvis du skriver hvad det er for en, kan man måske finde nogle specifikationer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Også derfor at det varme kedelvand ved de fleste VVB ledes ind for oven og ud for neden - forstået på den måde at brugsvandet opvarmes oppe fra og ned, sjældent omvendt. Netop for at undgå at forstyre og ødelægge lagdelingen.

Ja ok min forklaring stammer fra el vandvarmere, men de samme naturlove gælder jo for alle former.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det gør de  men "underligt" nok så anvendes metoden ikke når man bruger elpatronen, her opvarmes brugsvandet for neden af (med mindre VVB ligger ned) til gengæld går det så noget hurtigere med el end med kedelvand. 

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis