LED spots larmer

Jeg har søgt forummet og fandt kun en enkelt tråd, som ikke rigtig havde nogen løsning. Så måske er der ikke nogen. Men nu prøver jeg.

Vi har fået installeret LED spots i vores gang, køkken og badeværelse. Installationen i gangen er med dæmper.

Desværre oplever vi at de "summer". Der er tale om Spot Light Poco 5W. Især i gangen, hvor dæmperen er installeret, larmer det. Og kun "lidt" i køkken og badeværelse.

Kan man fikse dette?

Det er en elektriker som har monteret det, så tænker at dæmperen er af ok kvalitet. dæmperen er Yokis MTV500E.

Vi har fået monteret 5 stk i gangen.

Kan vi reducere eller helt fjerne støjen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder der også en dæmper i din eltavle?

hvor mange spots sidder der de forskellige steder? (Minus gangen)
Skrevet af sinkodingo på 29-09-2016 22:43
Sidder der også en dæmper i din eltavle?

hvor mange spots sidder der de forskellige steder? (Minus gangen)

Jeg kan ikke svare med sikkerhed hvordan installationen er udført.

Men spots i køkken skulle meget gerne køre på egen gruppe.

Dæmperen er ved tavlen. Og ved 2 kontakter/afbrydere i gangen er selve, ja, afbryderen. Dem vi holder inde for at dæmpe lyset. 

Der sidder 5 spots i køkken og 4 spots i badeværelset.

Men køkken skulle gerne have sin egen gruppe. Gang + bad sikkert på den samme.

Det skal lige sige at elektriker færdiggør installation i næste uge. Han skal lave en ny tavle. Så måske jeg skal afvente til hele installationen er færdig før jeg kan bedømme støjen?

Ligenu er tavlen/gruppen lavet som en midlertidig installation så vi har lys og strøm. Det vil sige de planlagte grupper endnu ikke er installeret.

 

 

Det har helt sikker ikke noget med midlertidige grupper at gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tag nogle billeder det fortæller lidt mere😀
Jeg har nu tjekket. Spots i køkken, bad og gang kører over samme gruppe. Det vil sige 14 spots i alt. Det ser dog ud til at det kun er de 5 spots i gangen som er tilsluttet dæmperen.

Det ser lidt kaotisk ud, da der skal laves en helt ny tavle i næste uge.

Det lidt svært at sige hvad fejlen kan være. har været ude hos en kunde som havde en dæmper monteret i tavlen og havde samtidig skydedæmpere monteret, de larmet derfor ekstra meget så det var fejlen der. Men ellers hør din elektriker ad.


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47841' class='af-profile-link'>sinkodingo</a> på 30-09-2016 15:29
<p>Det lidt svært at sige hvad fejlen kan være. har været ude hos en kunde som havde en dæmper monteret i tavlen og havde samtidig skydedæmpere monteret, de larmet derfor ekstra meget så det var fejlen der. Men ellers hør din elektriker ad.</p>


Hvad er en skydedæmper?

Ja, må tale med elektriker i næste uge.
en skydedæmper er en der sidder i stedet for en afbryder. der hvor du tænder eller slukker lyset.
Så har elektriker været og færdiggjort tavle og installationer.

Der sidder en dæmper ved tavlen og så er der 2 skydedæmpere, da vi har 2 afbrydere. En i hver ende af gangen. Ved ikke om det har nogen relevans, men mener at loftsbelysningerne ikke er på samme gruppe.

Jeg talte med elektrikeren og hans råd var, at vi levede med det. Han sagde at det er "problemet" med LED belysning, da det stadig er en relativt ny teknologi. LED skulle ikke være der hvor almindelige glødepærer og halogen er. Så ifølge ham, er det et valg om lækker belysning eller strømbesparende belysning.

Han frarådede i øvrigt montering af modstande, da disse bliver varme og kan blive endda rigtig varme, så de kan smelte og i værste tilfælde antænde brand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis