Et rum i rummet for at bekæmpe fugt

Hej.

Jeg er igang med at grave kælderen op for at isolere og lægge gulvvarme. Så langt så godt med gulvet.

Jeg har en udfordring med væggene. Der er steder, hvor de er meget fugtige og når det har regnet faktisk er våde.

Jeg ved godt, at den bedste løsning er at ordne det udefra, med dræn, fugtspærre og isolering, men det er en næsten umulig opgave. bla. fordi, at der hvor det er værst er lige ved en tilbygning, hvor man ikke kan grave ned til bunden af soklen.

Det er en stor kælder og jeg er villig til at miste noget af pladsen. Så min tanke er at lægge gulvet og derefter bygge en 7,5cm gasbeton væg med en fugtspærre på den del der vender ud i mod kældervæggen. Jeg vil placere væggen 10 cm fra ydervæggen og sætte genvex udtræk i mellemrummet. (Og lade mellemrummet stå åbent ud til et teknikrum, hvor genvexen kan hive luften ind fra gangen og igennem teknikrummet) 

Der vil ikke være noget organisk materiale og jeg tænker måske også at sætte nogle fugtmålere i mellemrummet, så jeg kan holde øje med, om det fungerer efter hensigten.

Tror i kloge hoveder, at min plan vil fungere?

Tak

 

Venlig hilsen

Ulrik


Ulrik Hjul
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der kan hjælpe mig?

Vh Ulrik

Ulrik Hjul
Hej Ulrik.

Tror desværre det er en tabt kamp på forhånd. Det er meget besvær at gå igennem for en "måske" løsning som nok ikke vil virke. Genvex anlægget vil selvfølgelig kunne tage en del af fugten i luften, men hvis du har decideret fugtige/våde vægge efter det har regnet, så er det desværre en del vand du skal kæmpe med. I bedste fald vil du i mine øjne kunne holde det lidt hen, men der vil komme en større vandmængde på et tidspunkt, som vil være for meget. Jeg ved godt det er meget arbejde, men måske skal du kigge ind i omfangsdræn sammen med isolering af ydervæggene. Alt andet vil nok desværre resultere i mere hovedpine end du har i forvejen (bare tænk i opfugtede vægge osv.) Mange gange kan en enkel overdækning af området samt et let omfangsdræn være nok.

Henrik
Eller kig nøje på nedløbsrør, tagrender og tagbrønde. Det skal virke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der fandtes faktisk en svensk system på et tidspunkt med kanalplader på gulvet og ventilation her og i vægge, men den danske impotør gik vistnok konkurs.
Jeg er ikke i tvivl om at systemet er ok rent fugtmæssigt, men kan nok ikke opfylde energikravene i DK
Hej.
Mange tak for jeres svar.

@Orla - jeg kan desværre ikke rigtig finde frem til det svenske firma - kan du huske navnet?
Når du skriver, at du ikke er i tvivl om at systemet er ok - er det så mit system, eller det svenske, som du omtaler? (Og er det egentlig samme opbygning?) ;-)

Tak

Ulrik Hjul
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis