Opvaskemaskine larmer når den tager vand ind og ud og vasker ikke ordentligt

Hej vi har en opvaskemaskine ca 5 år gammel af mærket Constructa (gennem Vordingborg køkken).
Den har virket ok indtil for noget tid siden hvor den er begyndt at larme meget når den starter op (går ud fra det er når vandet skal ind) og så når det skal ud igen.
Tingene bliver heller ikke ordentlige rene. Der er også hvid belægning på. Glas bliver grimme. Bestikket har fået hvid belægning på også.

Har tjekket for salt. Har kørt rens med eddike og neophos rens. Har renset filtre jævnligt. Ikke noget i spule arme. Har købt en neophos diamant og sat i.
Vi bruger kun neophos opvaske pulver og afspænding. Ingen tabs.

Er der nogen der ved hvad der er galt ? Er ved at være godt og grundigt træt af vores ting ikke bliver rent.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej MarieDK,

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, når du skriver: har tjekket for salt? Men umiddelbart vil belægningerne kunne skyldes forkert salt dosering. Tjek derfor indstillinger (se brugsanvisning). Det er en god ide at starte midt i skalaen. En tommelfingerregel er at jo hårdere vand, desto højere skal den stilles.

Det kan også skyldes at saltventilen er defekt.

Ift. larmen så skyldes det ofte et fremmelegeme ved afløbspumpen. Hvis ikke det er det, så vil det hjælpe at vide hvilken lyd det er (raslen, skurren, hvinen eller lign) og evt. hvor i maskinen lyden kommer fra?

Med venlig hilsen
Henrik Jakobsen

Jeg vil da lige indskyde at det allerførste en opvasker gør er at starte med at pumpe ud. Så det er sikkert noget der sidder i pumpen. Blommesten, stump nøddeskal, tandstikker eller eller ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 23-09-2016 22:13
<p>Jeg vil da lige indskyde at det allerførste en opvasker gør er at starte med at pumpe ud. Så det er sikkert noget der sidder i pumpen. Blommesten, stump nøddeskal, tandstikker eller eller ? ?</p>


Kan det også gøre at den ikke vasker ordentligt ?
hvis den ikke pumper vandet ordentlig ud hver gang, så vil den køre i "beskidt" vand. Men det kan du tjekke ved at åbne lågen lige når larmen stopper (pumpe ud er færdig) Så skal der ikke være noget vand i bunden. Tag nederste kurv op og kig under sien også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender ikke specifik det mærke, men ved mange maskiner kan man komme til pumpevingen nede i bunden af sumpen. Altså tage hele sien op (og gør den godt ren nu du har den oppe) Så er der i bunden en skrue der holder en lille klap der dækker for pumpe vinge. Ellers må du have fronten af under lågen, så du kan se ind i "underetagen" følg så afløbs slange, den går hen til pumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/49384' class='af-profile-link'>Henrikjakobsen</a> på 23-09-2016 14:27
Hej MarieDK,

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, når du skriver: har tjekket for salt? Men umiddelbart vil belægningerne kunne skyldes forkert salt dosering. Tjek derfor indstillinger (se brugsanvisning). Det er en god ide at starte midt i skalaen. En tommelfingerregel er at jo hårdere vand, desto højere skal den stilles.

Det kan også skyldes at saltventilen er defekt.

Ift. larmen så skyldes det ofte et fremmelegeme ved afløbspumpen. Hvis ikke det er det, så vil det hjælpe at vide hvilken lyd det er (raslen, skurren, hvinen eller lign) og evt. hvor i maskinen lyden kommer fra?


Vi kan ikke indstille hvor meget salt dem får?? Det er bare sådan et hul i bunden man hælder salt i og lukker.
lige en opdatering:

Den larmer stadigvæk, men jeg har kørt en vask uden indhold i med et brev citronsyre i skuffen, det hjalp utroligt meget.
Derudover er vi gået over til nogen tabs der hedder neophos powerball super charged quantum max. Det har hjulpet helt vildt, og tingene bliver nu rene og uden mærkelig belægning på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis