Asbest? Og i så fald fjerne selv?

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi flyttede ind i sidste år fra 1930. Jeg har ikke super meget forstand på emnet asbest, men det lader til (af hvad jeg kan læse rundt omkring) at man skal tage det "pissealvorligt" for lige at understrege alvoren i det jeg har læst ...

 

Det drejer sig om nogle rørføringer, vand og gamle (tror jeg) gasrør, der ikke bruges længere. Der er hul mange steder i gazen og derfor vil jeg bare gerne have det helt væk. De fleste rør er blevet blottet i tidens løb. Så der er ikke mange meter rør med isolering tilbage, men jeg ved ikke om jeg tør gå igang, eller om jeg overhovedet burde gå igang med det???

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1-3. Kraftig rørbukning, hård grålig masse blottet for gazebind (tror dette er asbest)

Billede 4-5. Lige rør. løs rockwool/glasfiber agtig konsistens (tror dette bare er stenuld eller? Det brune papir er det asbestpap?)

 

Hvad siger i?

 

61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige prøvet at brænde et lille stykke af den brune pap udenfor. Det brænder fint, så det vel ikke asbestholdigt ...?

Jeg hører gerne alle inputs. Er vel næppe den første der står overfor dette problem/dilemma!
just kidding
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Næh, jeg har også dummet mig lidt, men er stadig "alive and kicking". Jeg skar dog mine rør ned for at ligge dem op i loftet i kælderen (PEX). I 1918 var folk vel 1,5 meter høje, intet problem i en kælder med 1,95 meter til loftet, med hængende rør. Nu er jeg 1,88 og skulle bøje mig for at gå under. Så de måtte dø. Det ligner dit. Har set udsendelsen "Beskidte job" på Kanal 5, de skulle fjerne sådan noget der lignede mit og dit, Folkene i udsendelsen går som std. ud fra at alt rør isolering er asbest. Om det er, tror jeg ikke de efter undersøger. Jeg syntes mit lignede rockwool 100%, jeg ved ikke om det ikke var, det er 20 år siden jeg fjernede noget af det. Har stadig lidt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Køb de rigtige masker, engangsdragt og arbejd forsigtigt med tingene. Lad vær med at kaste og flå det fra hinanden.
Asbest er så fantastisk.... det giver ikke problemer nu men først om lang tid.
Aflever affaldet som asbestaffald, bare for miljøets skyld.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce

Jeg overvejer også stærkt at skære det sidste væk selv nu. Det er ikke så meget det med at få det væk, da jeg kan beskytte mig selv med maske og dragt som du skriver Robert, men vil bare undgå at støve det hele til med det her lort. Det irriterer mig også at der tidligere bare er blevet fjernet lidt hist og pist i forbindelse med isætning af nye rør osv. der så gør at der hænger de her åbne ender. Forstår ikke at man ikke har forsejlet det bare en smule. Det står jo ret åbent som det ses. De første fire billeder er fra fyrrummet og der er flere brudte ender og løstsiddende materiale. Det sidste billede er fra rummet ved siden af hvor der kun er den ene flap der hænger åbent.

Hvis du fjerner det selv, så sørg for det er vådt. Så er der ikke så meget støv efter.
Helt enig i at bilede 1 og 3 er kieselgur (højest sandsynlig med Asbest)

Jeg mener at Asbest skal tages alvorligt da Asbesten årligt kræver DOBBELT så mange døde i Danmark som der dør i trafikken.. Det kan vi ikke være bekendt..

Det sidste billede Arbejdsmiljø, vil du sige det ikke er asbest, for så overlever jeg nok lidt endnu

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er svært at sige men ser her hvad jeg klippe ind.. samt denne STORE link der beskriver kendte byggematerialer med asbest samt de årstal det har været anvendt.

Link:
https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/asbestguide/sbi-229


Produktnavn
Asbestholdig isolering

Producent
Entreprenører og håndværkere

Anvendelse
Isolering af kedler, rør, beholdere og kanaler med kiselgur- eller

magnesia-blandinger (kompositioner)

Især egnet ved komplicerede rørføringer
Asbestpap anvendes inderst i isoleringslag på lige rørstrækninger

Periode
Til ca. 1963. I mindre omfang til 1979

Standardmål
Tilpasset opgaven

Farve
Brun, gullig, grå og hvid, kappen er ofte malet

Overflade
Isoleringen er normalt afsluttet med pap og/eller lærred samt maling

Pappen kan være asbestpap

Egenskab
Hård, isolerende, ubrændbar

Materiale
Kiselgur eller magnesia med op til 50 % asbest
Pap med op til 100 % asbest

Forveksling
Andre isoleringer uden asbest

Isolering med asbestholdige blandinger er normalt ret hård i modsætning til

mineraluldsisolering, der som regel giver efter for tryk

Anvendelsesomfang
Stort

Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også