Er her en gulvafsliber/maler/gulvmand til stede ...?

Jeg skal ha’ indhentet et tilbud på  afslibning og lakering  af et gammelt trægulv.
I første omgang var min tanke følgende:

  • afslibning
  • 3 x lakering med hvid-mat-lak


MEN en lokal Flügger-mand "fraråder" den hvide-mat-lak, da den åbenbart kan være svær at få helt pæn (kan efterlade "striber"?) OG han foreslår istedet følgende:

  • afslibning
  • ludbehandling (der lysner gulvet, og modvirker fremtidig gulning)
  • 3 x alm. lak


Har du erfaring med ovenstående?

Jeg ønsker naturligvis et holdbart resultat og et lyst gulv der ikke "gulner" med tiden ...


mvh  Jan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi står og skal give vores gulve samme behandling. Havde ikke hørt om ludbehandling-løsningen! Interessant.. Hører også gerne om erfaringer med det!
Jeg har fået lakeret fyrretræsplankegulve derhjemme med hvid matlak. Det ser (så) superflot ud, ingen striber. Men, det er vanvittig sart. Alt der er hårdere og tungere end frosne ærter laver mærker i gulvet, når du taber noget. Så efter to år er det ved at være klar til ny lakering rundt om borde og andre steder hvor der er meget slid. Jeg ved ikke om det havde været anderledes med oliebehandling, men lak tror jeg ikke jeg vælger igen.
Langt de fleste nåletræsgulve bliver normalt sæbe- eller oliebehandlede, da de kan rejse sig igen ved vask, hvorimod de kan have problemer med at "bære" lakken, som stiletter gør kort proces med på så bløde gulve. Lak er bedst til hårdttræsgulve, som f.eks. bøg, hvor det er meget slidstærkt, og er det bedste valg til stærkt trafikerede gulve. Det egner olie og sæbe sig ikke til, da det tager for meget imod skidt, og lynhurtigt gråner kraftigt i gangarealer. Douglas er en af de få undtagelser, da den er meget hård af nåletræsgulv at være, men det ændrer stadig ikke på oliens/sæbens natur.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hvidlak er til af lægge uden af lave pigment striber,
du skal når du pensler kanten, ik køre på tværs af plankerne, men trække den ud fra væggen i træets længderetning, men ik mere end du kan når af rulle på vådt i vådt, og rummet skal ik være for varmt, og ik i direkte sol. giver det mening?
Skrevet af NJL gulvservice på 30-08-2016 18:39
Hvidlak er til af lægge uden af lave pigment striber,
du skal ...

Tak for tippet, men jeg agter ikke at lave-det-selv ... 

Har du nogen erfaring med mit spørgsmål om farve-holdbarheden (undgå gulning) ved

afslibning + 3 x lakering med hvid-mat-lak

                      -VS-

afslibning + ludbehandling + 3 x alm. lak

                         ?

 


mvh  Jan

plus du får mere "dybde" i udseende på gulvet, hvid lak dækker lidt af knast og åre tegning, og kan ved 3 x lakering godt komme til af se lidt plastik agtig ud. det min mening
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis