jernrør som overligger

Hej LDS'er.

Da pudsen så små hvede løsnet sig en del i min gamle garrage. er jeg begundt og banke det løse af for af pudse op igen.

men kan nu se af der er brugt 1" jernrør som overligger, formoder af sådna gjorde man nok bare tilbage i 1940'erne

Kan jeg bare lade dem side, og pudse nyt op eller hvordan ?

fjerne dem forsigtigt 1 af gangen, og erstat med noget andet  og understøtte taget ?

er jo ikke meget for af fjerne dem, og risikere en nedstyrning. væggen er ca. 23cm så skyder den til og være en 2stens mur eller hvad man kalder det. ?

åbningen er ca. 2.5 meter, og tænker hvis man skal hen og lave det om kunne det godt blive et stører og bekostligere projekt.

hvad siger i til min situation ?

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert rusten på rørene der er årsagen til at din puds bliver stødt af. Så hvis du bare pudser det op igen er det nok en kortsigtet løsning. Men om det kan holde 5 eller 10 år er umulig at sige.
Muren er det man kalder en 1/1 stens mur, og jeg kan se på det ene billede at det også bærer en del af taget. Der skal derfor en kraftig overligger til at klare den sag.
Det kunne være at der blev støbt en i beton, altså støbt på stedet. Men under alle omstændigheder så skal taget understøttes under dette arbejde.
Er der facade mursten på ydersiden?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hejsa.

Jeps der er almindelige røde mursten på ydersiden, ligesom på huset. lyder omstændigt og dyrt af få støbt en i beton.

kan man evt bruge stolper / spærtræ eller andet som overligger, istedet for ?

den stolpe der understøtter tag spærene er også blot træ. så tænker det måske ikke er helt umuligt og lave en løsning i træ istedet `?
Når jeg ser på dit billede, ser det ud som om der er to rør ved siden af hinanden. Hvis rørene ellers ikke er rustet helt over, kan du tage det løse rust af med en stålbørste og give det en gang rustbeskyttende maling. Derefter pudser du muren med en puds med cement i.
Den anden mulighed er, at udskifte rørene med en overligger. Hvis du gør det, skal du tage en sten ud i midten over porten, så du kan lave en midlertidig understøtning, medens du lægger den ny overligger ind.

fase
Nej jeg mener ikke det er en god ide at bruge træ i den situation. Min tanke var at hugge den inderste 1/2 del af muren væk. Det skulle være for at bevare facaden. Så kunne der blive plads til noget sammenbundet rionet og en støbning af en beton bjælke på de ca. 11 cm i tykkelse og på de 30-50 cm der er op til tagspærene.
Men der kommer sikkert en klog murermester her på siden og giver mere præcise råd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er korrekt der ligger 2 rør, om der ligger flere, ved jeg ikke da jeg stoppede med og tage puds af da jeg så det. :-(

det ene rør er dog rustet helt over, så det slutter ca. 40 cm. før det andet = formentlig ikke meget understøtning i det.

hvis man får understøttet taget med soldater osv. og vil lægge en træ overligger ind. hvilke dimensioner skal den så have ca. ?

tænker dobbelt lag spærtræ eller regler. formoder de skal være tryk imprægneret ?
Det er ikke nogen god ide med træoverligger. Som elmand siger, kunne du tage bagmuren ned i f.eks. to skifters højde og støbe en betonoverligger med lidt jern i. Det behøver ikke at være særlig dyrt, for det er alt sammen noget, du kan lave selv. Du skal understøtte muren, mens du laver øvelsen.

fase
Ja muren skal understøttes. Har i evt en fremgangsmåde / guide til og lave sådan en beton overligger?

Formoder man skal bygger en form til den. Og af den skal støbes i selve port åbningen da den næppe bare lige sådan kan løftes op?

Hvad er grunden til at træ er No go levetiden eller holdbarheden?
Du kan jo også købe en færdiglavet beton overligger til indermuren hvis du ikke vil til at støbe.
http://www.astrup-cement.dk/produkter/blokke-murprodukter-hvaelvingsplader/beton-overligger.html

Vi prøver igen, i morgen --
tænker umiddelbart sådan en er dyr, har ikke noget imod og støbe selv, jeg skal bare være sikker på hvordan og hvorledes hvis jeg skal gøre det :-)

hvor meget overlap skal der være i hver side port hullet er knapt 2.5m.

så er det 25 eller 100cm. til hver side den skal være "for lang"
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også