Blandingsforhold til stærkt beton

Hej,

Jeg har til mit projekt købt mig 1600 kg (16 mm)  støbemix samt 200 kg cement (aalborg cement  - basis.). Jeg er i tvivl om blandingsforhold. På aalborgs cement hjemmeside siger den bladingsforhold 1:6. Flere steder har jeg dog bemærket at blandingsforhold er 1:4. Enkelte steder 1:3.

Hvilke blandingsforhold er bedst? for at få den stærkeste blanding?

Det er til mit haveprojekt hvor jeg hæver niveauet. Nogle meter hvor jeg bygger støbeformen på eksisterende støbning, særligt her er jeg interesseret i en god styrke, og resten bliver med fundablokke. Hvor jeg støber vil der fremadrettet være hegn og forhøjningen bliver samtidig støttemur, så styrken prioriteres.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan finde ud af, svarer 1 del cement og 6 dele støbemiks til en betonstyrke på 15 MNewton, og det er stærkt nok til din opgave.

fase
Hvorfor vil du have det stærkere, blandingsforholdet 1:6 er rigelig stærk. Det drejer sig ikke kun om betonens styrke, men også om, hvordan det er forankret i jorden. Du kan lave en så stærk beton, som du vil. Hvis din mur ikke er forankret i jorden, vil den vælte uanset betonens styrke. Hvis du blander mere cement i din beton bliver den stærkere. Du har selv angivet nogle blandingsforhold.

fase
Beton bliver især også stærkere hvis du lægger jernarmering i, og hvis du vibrerer betonen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gode svar. Tak. Min interesse er primært at benytte små hits og tricks som lige akkurat forlænger levetiden :-)
Annonce
en blanding på 1:4 er en god beton. Husk altid så lidt vand som muligt.
Der hvor du støber ovenpå, skal du svumme det eksisterende med en tynd vælling af sand+cement+vand. husk det må ikke tørre ud inden du støber. og det hele skal selvfølelig være godt rengjort.
Minimums laget ovenpå eksisterende, er efter egen erfaring, 10 cm
Tak. Nyttigt/ nyttige råd.

Vil det stabilisere hvis jeg tager nogle solide jernrør, som jeg banker ned i jorden og støber ind i?
Rørene skal ikke bankes i jorden. Du skal grave et hul, som du fylder med beton og dermed støber rørene fast. Men uden en nærmere beskrivelse af opgaven, er det svært at rådgive dig.

fase
Mine jernrør er cirka en meters penge, så havde tænkt at støbe dem ned liggende i beton. Har læst at det kan 'binde' beton og gøre det stærkere.
Du vil altså bruge dem som armering. Det kan du godt.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis