Opmuring af revnet puds på top ved vindue

Hej med jer.

Jeg har for et par mdr. siden købt et hus hvor vi har rykket alt tapet ned i stuen og sat nyt op(savsmuldstapet). Jeg er dog gået istå ved et vindue hvor den indvendigepuds er revnet og vil falde ned. Dette skal jeg havde fikset så tapeten bliver ved med at sidde fint i fremtiden.

Hvordan får jeg nemmest dette muret op igen og får det til at hæfte uden at det bare falder ned igen imens det tører?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du banker alt det løse puds af, og giver det en gang vand med kalkkosten, og så pudser du ellers op med bakkemørtel.
Sådan har jeg lavet det, har haft vinduer der så ligesådan ud...

Det med at pudse kan godt være lidt en udfordring...

Vi prøver igen, i morgen --
Var det mig ville jeg blande det 1:10 (en del cement, og 10 dele mørtel)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvilken funktion har cementen?
Løs puds af.
Køb 2 pudshager i bygge marked og et brædt der er 5 - 10 cm længere end vinduet
Børst løs puds af og forvand, svum evt med en tynd gang fliseklæb
Slå de 2 pudshager i og fastgør brættet i vater der hvor du forventer din overfals skal være.
Smør pudsmørtelen på overfalsen ved først og fremmest at trække mørtlen ud mod brættet. Derefter længere indefra men stadig ud mod brættet. Trækker du fra brættet og ind mod vinduet er der en god chance for at det falder ned, så omvendt. Med pudse brættet jævner du nu mørtlen samtidig med at du finder et punkt/kant på vinduet du kan flugte retheden på mørtlen ind mod vinduet. Alternativt brug en loddestok eller et brædt. Den del ud mod brættet bliver næsten automatisk lige, den del mod vinduet kræver lidt håndelag. Bland mørtel 1:8 eller 1: 10 eller deromkring. Brug bakkemørtel hvis du skal have mere end 10 - 12 mm på. Strandsands mørtel giver ganske vist en finere overflade men der kommer også lettere svindrevner der måske bliver hule. Arbejd i det hele taget ikke med mere end 10 - 15 mm af gangen, ellers er det bedre at sætte et første lag på 10 - 15 mm hvis der feks er 25 - 30 mm i samlet lag tykkelse.

km
Ps: Du kan tage brædtet af efter en halv time ca. Når du gør det, løsner du det ved forsigtigt at slå brædtet 1 - 2 mm opad lidt efter lidt i hele længden. Hvis du slår brædtet nedad risikerer du at slå pudsen løs. hvis du har brugt pudshager er det ikke noget problem, har du slået brædtet op med søm kan du ikke bare slå det opad, så er du nødt til at hive begge søm ud først og dereftre trække brædtet opad. Et eller andet sted i den proces er der en god chance for at slå noget puds løs. Tag derefter et filse brædt og fils den endnu let fugtige pudsmørtel sammmen i den revne der er i hele længden (lidt lige som dit billede viser, bare med fugtig mørtel) indtil overfalsen er fin og skarp

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis