Motorolie - for gammel??

Hej Alle.

Jeg har søgt lidt i trådene men kunne ikke lige hitte et svar.
Mit "problem er, at jeg ikke kan forstå, at der på flasken med motorolie til min plæneklipper står en udløbsdato Jeg er med på at det gode gamle spildprodukt - benzin - kan blive for gammelt og tabe oktantal, men olie??? Det har ligget i jorden i millioner af år før det blev pumpet op... Er det bare fordi de vil have mig til at købe noget nyt, eller er der faktisk noget om snakken?

God sommer.
Rottemanden.

Forkert fuglefodring = Flere Rotter.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rottemanden på 16-07-2016 13:03
Hej Alle.

Jeg har søgt lidt i trådene men kunne ikke lige hitte et svar.
Mit "problem er, at jeg ikke kan forstå, at der på flasken med motorolie til min plæneklipper står en udløbsdato Jeg er med på at det gode gamle spildprodukt - benzin - kan blive for gammelt og tabe oktantal, men olie??? Det har ligget i jorden i millioner af år før det blev pumpet op... Er det bare fordi de vil have mig til at købe noget nyt, eller er der faktisk noget om snakken?

God sommer.
Rottemanden.

Hej.

Nu har benzinen også ligget milioner af år i jorden, såå ...........  

Normalt er det ikke olieproduktet der bliver for gammel, men tilsætningsstofferne eller tilsætningsstoffernes evne til at forblive opblandet med olien. Tager du en gammeldags 30 olie, der er baseret på ren jordolie, har det en tendens til at nogle hjælpestoffer udskillers og lægger på bunden af flasken som et hvidt lag. Derfor sidste brugsdato.

Jordolie kan også blive nedbrudt idet der findes bakterier med glæde gnasker den i sig.

Nyere olie syntes og være mere konstante i deres måde og forblive, som dengang de blev blandet. Men jeg er sikker og hvis på fabrikanten, kan udlede både fremstillingstidspunktet og hvor det er lavet ud fra embalagen.

Benzin mister ikke sit oktantal ved og blive gammelt, tværtimod stiger oktantallet ved væsken bliver svære og antænde.   Det fordi oktantallet angiver benzinens evne til ikke at antænde ved sammenpresning og ikke indholdet af "kræfter" eller energi. https://da.wikipedia.org/wiki/Oktantal 

Normalt mister benzin sin energi ved fordampning og nedbrydes af bakterier, at ved at væsken optager vand.

Der findes i øvrigt også alger der lever af olieprodukter, såsom dieselpest.  https://da.wikipedia.org/wiki/Dieselpest

Gætter på din datomærkede olie, er en (god) gammeldags 30 olie ?  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Rottemanden på 16-07-2016 15:40
Hej Leif.

NØØJ, hvor informativt!!!
1000 tak fordi du tog dig tid til, at gøre en gammel Rottemand lidt klogere :-)

Så lærte jeg også noget nyt i dag; jeg håber på, at hvis jeg kan lære bare én ting pr. dag, kan det ikke gå mig helt galt ;-)

Ja det værste der kan ske, er man bliver en smule klogere.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har mange gange brugt olie, der har flere år på bagen uden problemer.
Jeg kunne ikke drømme om at kassere gammel ubrugt olie.
Ligeledes har jeg benzin på mine småmotorer vinteren over, og de starter uden problemer næste forår.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en dunk sae 30 til plæneklipper fra Biltema, der er ingen datomærkning på overhovedet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis