Stærkstrømsbekendtgørelsen for LDS

Hvor mange installationskabler må trækkes samlet i en kabelkanal ? (privat bebyggelse)

Kan der føres 2 installations kabler i en kabelkanal af plastic langs en væg i et fyrrum. Kabellængden i kanalen er 1,5 meter for hvert kabel

Omgivelsestemperaturen i rummet bliver formodentligt højest 40 grader C

Der er normale ventilationsforhold

Der er monteret en varmtvandsbeholder foran kanalen, men der er ingen isolation omkring ledningskanalen eller kablerne

Kablerne er trykket sammen i kanalen uden mellemrum. Kanalen er uden sektioner til flere kabler

2.5 mm2 til 3 faser med nul og jord, 380 volt, 3 x 16 A sikringer

Kablernes er af typen PXILD foto IMG_ 5298

Jeg har fundet oplysningerne i Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, Elektriske installationer under overskriften: Samlet fremføring af flere strømkredse A.523.4 tabel A3, A4 og A5

Det anvendte kabel er betegnet PXILD, men tabellerne gælder for kabeltypebetegnelse XLPE

Hvad betyder betegnelserne ?

Foto af to forskellige kabeltyper IMG_5298 og IMG_5299

Strømværdien for 2.5 mm2 kabler = 28 A

Korrektionsfaktor for 40 grader C = 0,87 og for 50 grader C = 0,71

Korrektionsfaktor for 2 strømkredse i kanal = 0,8

Strømværdi for 40 grader C er 28 x 0,87 x 0,8 =19 A  og  for 50 grader C =16 A

Passer udregningen ?

1 Er det korrekt at montere 2 kabler eller flere tæt sammen i en kanal under disse forhold ?

2 Må kablerne føres 5 meter langs en træ væg eller gips væg (brændbart materiale)

Foto IMG_5288 viser en membrandåse med fabrikantens specifikationer. Er den viste signatur for samlemuffe en ”dobbelt” muffe

Til 2,5 mm2 må der max. være 6 ”klemmen” og 20 ”leiter” i dåsen

Skal visningen af størst antal samlemuffer forstås som antal enkelte eller dobbelte samlemuffer ?

Tæller en dobbelt samlemuffe som 2 enkelte ?

Må der monteres 3 kabler med hver 5 ledere, 3 faser nul og jord ?

Er det tilladt at montere 3 stk 2,5 mm2 af isolerede ledere i en enkelt samlemuffe, hvis højeste antal muffer skal overholdes, eller må der anvendes ”dobbelte” samlemuffer ?

 


Rudi
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De tabeller for strømværdi finder normalt ikke anvendelse i private rum. Det dine beregninger fører frem til, og det som vi altid siger er at der må være 16A sikringer foran 2,5 mm2 kabel. Og ja de må ligge parallel i kanaler, og i isolering m.m. Derfor denne margin.
Strømværdi tabeller er for kabler ført fra et sted og til f.eks. en motor. Så er der maksimalafbryder på og det er indstilling af denne det gælder. Der skal så reduceres for temperatur, parallel føring og varmeafgivelse. Men der er her tale om vedvarende strøm, hvilket oftest ikke er tilfældet i privat regi.
Ja det er samlemuffer/dobb samlemuffer i dåsen og maks antal ledninger. Men igen man bruger stort set ikke samledåser i privat regi. Antal af samledåser er omvendt proportional med elektrikers IQ

Det med 3 kabler i en dåse JA naturligvis ellers var der sjældent behov for en forgreningsdåse. Samlemuffer fås i forskellige størrelser. Der må være de ledninger i der kan komme ind. Dit billede fra låget siger 6 sml muffer og 20 ledninger 2,5mm2 og du har  3 x 5 =15 så ja. der må samles 3 kabler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak

Er det tilladt at fjerne membranen i en forgrenings dåse for at indføre et ældre kabel med blykappe. Dåsens kapslingsklasse er IP 66 / IP 67 (foto)
Hullets diameter er herefter et par millimeter større end kablets diameter

Kablet fører 3 faser, nul og jord fra tavlen. Kablet er 15 mm i diameter, 5 ledere 2,5 mm2 16 A sikringer i tavlen. Efter forgreningsdåsen skal kabler videre til bl. a. el- komfur
Der er tilsluttet en jordleder ved et jordspyd

Forgreningsdåsen befinder sig i et vaskerum eller bryggers med vask, vaskemaskine og fyr. Der er aldrig konstateret kondens af vand fra vasketøj, vandsprøjt og lignende

Hvis membranen fjernes, så kablet med blykappe kan indføres, er forgreningsdåsen ændret til en anden kapslingsklasse. Der er ikke plads til, i hullet i dåsen, at indsætte en løs gummi membran, der passer til kablets tykkelse

1 Må forgreningsdåsen ændres på denne måde og anvendes, den kan vel være reduceret til IP 20 ?

2 Hvilken kapslingsklasse forlanges af el- materiel i vaskerummet, af stikkontakter, lys afbrydere m. v. ?

Bag på dåsen er der trykt år og måned (foto)

3 Betyder det, at el- materiel har tids begrænset anvendelse
Må der lovligt anvendes materiel, der er produceret for adskillige år siden ?



Rudi

til tidligere indlæg

Jeg glemte at sende billeder af dåsen

 


Rudi
Skrevet af Hovsa på 25-07-2016 13:01
tak

Er det tilladt at fjerne membranen i en forgrenings dåse for at indføre et ældre kabel med blykappe. Dåsens kapslingsklasse er IP 66 / IP 67 (foto)
Hullets diameter er herefter et par millimeter større end kablets diameter

Kablet fører 3 faser, nul og jord fra tavlen. Kablet er 15 mm i diameter, 5 ledere 2,5 mm2 16 A sikringer i tavlen. Efter forgreningsdåsen skal kabler videre til bl. a. el- komfur
Der er tilsluttet en jordleder ved et jordspyd

Forgreningsdåsen befinder sig i et vaskerum eller bryggers med vask, vaskemaskine og fyr. Der er aldrig konstateret kondens af vand fra vasketøj, vandsprøjt og lignende

Hvis membranen fjernes, så kablet med blykappe kan indføres, er forgreningsdåsen ændret til en anden kapslingsklasse. Der er ikke plads til, i hullet i dåsen, at indsætte en løs gummi membran, der passer til kablets tykkelse

1 Må forgreningsdåsen ændres på denne måde og anvendes, den kan vel være reduceret til IP 20 ?

2 Hvilken kapslingsklasse forlanges af el- materiel i vaskerummet, af stikkontakter, lys afbrydere m. v. ?

Bag på dåsen er der trykt år og måned (foto)

3 Betyder det, at el- materiel har tids begrænset anvendelse
Må der lovligt anvendes materiel, der er produceret for adskillige år siden ?

 

 

Som du selv siger, så kan du ikke opretholde samme IP klasse når du har fjernet den membran nipple. Men det betyder ikke noget når vi snakker indenfor. Du behøver ikke mere end IP20 når vi snakker ting indenfor i almedelig hus. Eneste sted der er andre regler er på badeværelset. Der må du montere IP20 i zone 3, som er alt rum 120cm fra brusehovedet. Eller 225cm over gulv.

Der er ikke udløbsdato på el materiel. Det er nok en produktions dato der står på dåsen.

 

Dåsen er faktisk beregnet til at forsyne med forskruninger, i det der er gevind i hullerne. Hvis du nu køber en dåse med membran nipler, er jeg næsten sikker på, at du kan få et kabel med Ø15 mm ind i dåsen, som fås bland andet hos Hem&fix til en billig penge. Det er bedre end løsningen med den manglende forskruning.


fase
Annonce
tak for tippet med Jem & Fix
Ja, det er jo ikke tilladt at ændre på godkendt elektrisk materiel og herefter anvende det ændrede elektrisk materiel til en el- installation
Er forgreningsdåsens konstruktion blevet ændret ?
Hvis jeg nu ikke kan finde en dåse til ø 15 mm kabel. Må forgreningsdåsen så anvendes uden en nippel efter, at hele membranen er fjernet, som en sidste løsning


Rudi
Skrevet af Hovsa på 26-07-2016 17:43
tak for tippet med Jem & Fix
Ja, det er jo ikke tilladt at ændre på godkendt elektrisk materiel og herefter anvende det ændrede elektrisk materiel til en el- installation
Er forgreningsdåsens konstruktion blevet ændret ?
Hvis jeg nu ikke kan finde en dåse til ø 15 mm kabel. Må forgreningsdåsen så anvendes uden en nippel efter, at hele membranen er fjernet, som en sidste løsning
 

Der er noget du har opfattet forkert. Du må gerne ændre materiellet, men godkendelsen (D-mærkrning  og CE mærkning) bortfalder, men det er uden betydning, da du i forvejen følger Stærkstrømsregulativet for LDS . Den membrannippel, der er vist på dit billede, er heller ikke den rigtige måde. Dåsen konstruktion er ikke blevet ændret, men brugen er ikke, at den forsynes med en membrannippel, som er beregnet til et hul på 22 mm. Den dåse, jeg henviser til, kan du sagtens få et kabel med en diameter på 15mm. ind i.

Med henvisning til Stærkstrømsregulativet for LDS må man alt, til fare for sig selv og sine omgivelser,  så det er OK, men skal du følge det regulativ, som gælder for elektrikere, må du ikke. Køb dog det materiel, der skal bruges. . Nu er jeg klar over, at mit indlæg vil blive opfattet som regelrytteri, men når der bliver stillet et spørgsmål, må svaret gå på, hvad der er lovligt, og ikke hvad der kan lade sig gøre.  


fase
De rigtige membrandåser koster "næsten ingenting" så man bør ikke gøre alle krumspring, for at bruge noget gammelt materiel.
De har en gummi membran som man lige stikker hul i med en skruetrækker hvorefter man den passer til alle kabler fra 5 - 18mm ca.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen, så må på jagt i byggemarkederne
Det var ikke for at spare få kroner og lave noget regarderligt, livsfarligt og ulovligt LDS arbejde, jeg spurgte. Jeg kunne ikke finde en passende dåse. Jeg vil desuden gerne vide, hvordan loven er, naturligvis vil en el- installatør ikke anvende materiel, der er repareret, det vil jeg heller ikke
Tak for (torden) kaffe

Rudi
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis