Fundament til træterrasse

Hej gutter,

På min mosegrund, hvor de øverste 35cm er muldjord, de næste 30-40cm er ler og derefter tørv, agter jeg at opføre en træterrase med et legehus på - den vil måle ca. 3.5m x 4.5m.

Jeg er dog i tvivl om jeg er ved at overgøre min punkt-fundering og konstruktion i det hele taget.

Jeg agter at støbe 20 x punktfundamenter i 150mm støberør i ca. 1m dybde med ca. 110cm afstand, derpå placere 4 x 75x75 strøer, så ellers 10 x tværbjælker på 50x100 og endeligt terrasse brædder.

Det lyder holdbart, men er det for lidt eller for meget ift. mosejord?

Se lige denne tegning med punktfundamenter og bjælker!

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ikke byttet om på tørv og ler? I den mose hvor jeg har kendskab til fundering ligger lerlaget under tørvelaget. Her er reglen at alt hvad der ikke er ført ned til fast grund - dvs. lerlaget - synker stille og roligt.

Hvis du bruger 3 stk 75*150 strøer burde du kunne nøjes med 9 punkter i dit fundament og antallet af tværbjælker bestemmes af den belægning du vil lægge ovenpå, idet afstanden kan variere fra belægning til belægning.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Jeg er ret sikker i min sag omend jeg ikke betvivler, at der også er ler under tørven... så langt har jeg dog ikke kunnet bor ned med jordbor - kun de første 120cm!

Jeg må dog tro på, at noget vægt kan sådan en omgang indæmmet fjord land bære, da den oprindelige ejer anlagde en terrasse med belægningssten i 1982 og der er vitterligt ingen lunker eller ujævnheder i den terrasse.

Det ville dog også være underligt om man skulle ramme pæle ned - om så man blot ville have en granitbænk stående i haven!

Tak for rådet ift. 150mm strøer, som jo er stivere mellem punkterne end 75mm... men jeg er stadig i tvivl om ikke konstruktionen skulle fordeles over flere punkter end færre?

Hvis det er så stabilt, så terrassen fra 1982 ikke har rykket sig, hvorfor så ikke bruge præfabrikerede punktfundamenter? Hvis du går gennem lerlaget og der er tørv under, vil dit fundament synke ned i tørven. I føromtalte mose, synker et skovtursbord 35 cm. på en vinter ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis