Rådner brædder ophængt under gulv?

Jeg vil isolere mit gulv i kolonihavehuset med rockwool, placeret på forskallingsbrædder sat op under under huset. De kommer til at hænge 20 cm over jorden. Vil de suge fugt og rådne op?
Mit kolonihavehus står på punktfundament.

På forhånd tak for svar.


Kolonihavehuset Rævevej
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næ, det kan du da godt. Men lad være at bruge gran, det har det ikke godt med at være tæt på jord.
Der er jo ikke megen merpris om nogen ved at bruge trykimprægnerede brædder? Så hvorfor ikke dem?
Tak for svar!
Jeg ville bare helst undgå trykimprægneret træ. Men hvis jeg maler det med trætjære, er det vil næsten lige så modstandsdygtigt?

Kolonihavehuset Rævevej
Du behøver ikke at bruge trykimprægneret træ - alm. ubehandlede forskallingsbrædder kan løse opgaven. Du bør etablere en dampspærre mellem gulv og isolering, så der ikke kommer kondensfugt i isoleringen og sørge for god ventilation under isoleringen (min 150cm2 pr. 6 meter "sokkel" placeret med underkanten min. 10 cm. over jorden). Husk at mange dyr godt kan lide at bo i isoleringsmateriale ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 27-06-2016 08:51
Du behøver ikke at bruge trykimprægneret træ - alm. ubehandlede forskallingsbrædder kan løse opgaven. Du bør etablere en dampspærre mellem gulv og isolering, så der ikke kommer kondensfugt i isoleringen og sørge for god ventilation under isoleringen (min 150cm2 pr. 6 meter "sokkel" placeret med underkanten min. 10 cm. over jorden). Husk at mange dyr godt kan lide at bo i isoleringsmateriale ;-)

Jeg har hørt et sted at dampspærren kan/skal undværes hvis huset ikke er opvarmet? 
Årsagen skulle angivelig være at der lige så godt kan komme fugt til "den forkerte side" af isoleringen når der ikke er temeraturforskel, mellem inde og ude, og dermed kan der dannes kondens på den forkerte side ?

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Som PinkHenrik skriver, behøver du ingen dampspærre i konstruktionen da det kan have den modsatte effekt når rummet ikke opvarmes.
Underkanten af dækket skal min hæves 200 mm over terræn. så du kan sagtens slå bredder i .
For at undgå udbudene gæster kan du eventuelt fæstne en vindspærre af banevare eller en ukrudtsdug under dækket.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 27-06-2016 11:51

Jeg har hørt et sted at dampspærren kan/skal undværes hvis huset ikke er opvarmet? 
Årsagen skulle angivelig være at der lige så godt kan komme fugt til "den forkerte side" af isoleringen når der ikke er temeraturforskel, mellem inde og ude, og dermed kan der dannes kondens på den forkerte side ?

 

 

Ja det er rigtigt - det hedder sommerkondens. Hvis dampspærren undlades, må huset i princippet ikke opvarmes og bruges fra sepember til maj. Da rigtig mange koloni- og sommerhuse anvendes opvarmet i den kolde periode, skal man overvejde sit fremtidige forbrug efter huset er isoleret, inden man dropper dampspærren.

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
da grunden til at isolere må formodes at være et ønske om opvarmning om vinteren så skal der dampspærre - u opvarmede huse (f.eks. garage/hønsehus) skal ikke have dampspærre.
det kan dog være meget svært at lave en rimmelig tæt dampspærre hvis det skal gøres nede fra....

Overvej om din konstruktion er muse/rotte sikret - det er et fantastisk dejligt sted for disse dyr at bygge rede under huset

Har før brugt Norbitplader under isoleringen til præcis det formål. Dyr er ikke så meget for tjæreimprægneret cellutex (blød træfiber)

...monter forskallingen på langs af undersiden af gulvbjælkerne, så der bliver dannet en fals til at lægge pladerne, og siden isoleringen ovenpå.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også