Hvordan er et hus lavet og regler - oversigt?

Findes der et sted, hvor man kan finde helt basale informationer om, hvordan et hus er opbygget? Jeg er ved at få fniller af min manglende viden, når jeg for eksempel snakker med håndværkere om dårligt tag, hvorfor det ikke virker, og hvad der er med i projektet, når jeg skal have et nyt. Ja - og det gælder jo så hele huset 

Og hvordan med hvilke regler man skal være opmærksom på, når man bygger om - findes der noget lettilgængeligt oversigtsmateriale om det? 

mvh. tina

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes ikke et lettilgængeligt materiale der dækker hele huset. Bygningsreglementet er det nærmeste, men det er ikke let at tygge sig igennem.
Det bedste i din situation kunne være at hyre en bygningssagkyndig (bygningskonstruktør) til at være din rådgiver og gennemgå planerne sammen med dig og så lade ham/hende styre byggeriet. Det kan sagtens være at det kan betale sig på den lange bane.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan spørge på teknisk forvaltning hvad de har af tegninger fra dengang der blev ansøgt om bygge tilladelse.

km
Måske skal jeg lige præcisere - det er ikke oplysninger om, hvordan netop mit hus er bygget, men mere hvordan man bør / plejer at bygge et hus, jeg leder efter :-)

mvh. tina
Sådan forstod jeg også din start, men det er meget vidtrækkende at svare på her. Men f.eks. på Bolius (boligejernes videncenter) hjemmeside er der en lang række artikler om alt mulig ved huse. Ellers prøv at stille lidt mere konkrete spørgsmål, om netop det som du lige tvivler på nu. Så får du sikkert nogle gode svar. Og det gør ikke noget at der kommer nye spørgsmål senere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
God byggeskik har jo ændret sig meget gemme årene. Hvor gammelt er dit hus?
Tja håndværker tegningerne til et Huscompagni hus fylder 26 A4 sider. Tegninger og beskrivelser til et Eurodan hus generelt fylder et ringbind. Tegningerne til lejlighederne på Rørfabrik grunden i Horsens, var en mega zip fil der ville fylde adskillige ringbind i udskrift, men jeg er med på hvad du mener. Byggeårene du er interesseret i er dog vigtigt, da metoderne gradvist bliver mere og mere komplicerede jo nyere huset er.

km
ved ikke om det er det du tænker på, men på biblioteket kan du låne br10 og br15.
de skulle meget gerne beskrive alle regler vedr. nybyg. sidst jeg selv kiggede iden hed den br85 (1985) og der var det et lille hæfte som var meget let læst - der er vist gået lovgivning i det meste håndværk, så efter sigende er br10/15 vist vokset en del...

om den også beskriver regler ved ombygning ved jeg ikke.
Bygningsreglementet fortæller overordnet set hvordan du overholder bygningslovgivningen. Den fortæller ikke konkret løsninger på konstruktioner, Det der fortæller om løsningsforslag er selve anvisningerne som fortæller hvordan man kan overholder bygningsreglementet:
SBi anvisninger.
Tor anvisninger.
Træ.
Byg-erfa.
og andre..
Mange producenter har også standard løsninger på hvordan ting skal udføres, ved brug af deres produkter.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Vil tro startstedet må være SBI 189 om småhuse på biblioteket - så kan man altid gå videre derfra i hvilken retning man ønsker. Den har vist godt nok fået nyt nummer for nogle år siden... Men småhuse er stadig kernen fra bund til top.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis