Kanonkugler

Godt tricks/ide til hvordan man støber kuglerunde kanonkugler i forskellige str. i beton ønskes. ?

Jeg har prøvet med fodbolde, balonner, halve forme i sand - men det dur ikke rigtigt, kuglerne bliver mere eller mindre deforme.

Ps.

Den største kugle må gerne havde en diam. på op imod 1 meter. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 25-05-2016 10:24

Godt tricks/ide til hvordan man støber kuglerunde kanonkugler i forskellige str. i beton ønskes. ?

Jeg har prøvet med fodbolde, balonner, halve forme i sand - men det dur ikke rigtigt, kuglerne bliver mere eller mindre deforme.

Ps.

Den største kugle må gerne havde en diam. på op imod 1 meter. 

Uff, 1 meter i diameter. Vil du være sikker på og kunne ramme en myg ? 

Hvis de skal være helt runde, skal du have lavet en form der består af to sammensætlige halvdele med et indstøbningshul. Det bliver helt sikkert ikke nemt, især ikke med "myggeforskrækkeren". 

Alternativt kan du lægge noget finmasket net omkring en eks. bold og håndmodelere en hul kugle op. Du skal nok regne med to gange net med 1/2 til en hel centimeter mellem lagene til en mindre kugle. Brug en blanding af cement og skartkantet sand i en blanding 1:3. Bland det så tørt, det er dig muligt at få det til at hænge på skulpturen. Endelig bør du huske og vande "skulpturen" dagligt 14-30 dage efterfølgende, afhænig af temperatur og luftfugtighed.

Husk, med den beskrevende metode er det skulptørens håndelag der bestemmer "rundheden" af skulpturen. God arbejdslyst. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Begge ideer er skam forsøgt og jeg må nok erkende at keramiker bliver jeg aldrig.
2 halvdele er forsøgt både i sandform og kuglegrill, men gængse lim mørtel er desværre ikke holdbar nok og sammenføjningen er også for synlig.

Ps.
Ved godt det måske er at skyde gråspurve med kanonkugler - men grrrr... hvor det irriterer mig - det ikke vil lykkes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En betonkugle med en diameter på en 1 meter vil veje omkring 1 - 1½ ton. Det kræver jo trods alt også lidt sværelse i støbeformen samt en plan for hvordan det støbte emne håndteres efter hærdning.
Skrevet af Lars ON på 25-05-2016 17:19
En betonkugle med en diameter på en 1 meter vil veje omkring 1 - 1½ ton. Det kræver jo trods alt også lidt sværelse i støbeformen samt en plan for hvordan det støbte emne håndteres efter hærdning.

 

Hvis det med den store kugle ender med 2 halvdele - regner jeg med at løfte overdelen på plads med et treben og talje. Og så kan kuglen vel trillers på plads til sidst - tænker jeg. 

 

Skrevet af Frank Chr. på 25-05-2016 16:53
Begge ideer er skam forsøgt og jeg må nok erkende at keramiker bliver jeg aldrig.
2 halvdele er forsøgt både i sandform og kuglegrill, men gængse lim mørtel er desværre ikke holdbar nok og sammenføjningen er også for synlig.

Ps.
Ved godt det måske er at skyde gråspurve med kanonkugler - men grrrr... hvor det irriterer mig - det ikke vil lykkes.

Keramiker med beton bliver nok også lidt svært.   

Hmm, kan ikke erindre jeg har skrevet noget om du skulle støbe kuglen i to halvdele. Du skal derimod lave en form i to halvdele, hvis kuglen skal være massiv. Det fordre naturligvis, du er i stand til at lave formen rund, samt ydermere den er så stærk den kan holde til støbningen. Jeg har set en lave en form på godt og vel 30 cm, der var støbt i beton over en plasticbolt. Jeg ved med bestemthed at formen har produceret mindst 18 kugler, idet de sidder øverst på nogle murede stolper omkring en teresse.

Og måden med at støbe figure over trådvæv ved jeg fungere udemærket, idet undertegnede for mange år siden lavede nogle store havenisser på den måde. De står formodentelig stadig nede på Fyn, hvor de blev sat.

Du skal hverken bruge lim eller mørtel, med derimod den opskrift jeg gav dig.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har fået stor og tidskrævende erfaring i at støbe kugler. Hvis de skal støbes i en form er det ikke let. Jeg hjulpet en kammerat med at støbe nogle kopier af de mindste planeter i solsystemet. Det skulle bruges til en planetsti, hvor de største blev svejset sammen af tentostål, og solen blev en 14 m cirkel af orange fliser.

Det blev støbt i polyesterbeton, men det er nogenlunde samme problemstilling. Det der var mest held med var at tage en bold lidt under den størrelse der skulle bruges som basis, fylde den med vand, med så meget tryk på at den fik en lille smule overstørelse. Så blev der lavet en træform noget større, Bolden blev anbragt midt i og støbegummi hældt i (moldmaking). Det blev vibreret og bagefter skåret igennem så der blev 2 halvdele. Når så bolddelen blev hevet ud, og det blev sat sammen igen, (med styrestænger m.m. Så kunne de fyldes. Det blev rørt sammen med farvestof, accelerator og hærder, så luftfri som mulig, og vibreret meget så luften kom op. Efter hærdning og adskillese af formen, blev det slebet kørt i vibrator sliber, og slebet igen og kørt igen o.s.v. Dert blev helt hæderlig MEN den største var på 120 mm i diameter. Så der er jo langt til dine drømme om 1000 mm

Den opskrift som Leif skitserer ligner det man kalder Ferrobeton, og bruges bl.a. til at støbe skibsskrog med. Du skal have forskellig korn størrelse, og det skal mixes ret længe, så bliver det mere elastisk at arbejde med. Og det er så ligesom en skal, og dermed til lettere at flytte ( og lettere for nabounger at stjæle nytårsaften)

Men intet er umulig for den som har viljen i hjertet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm.. jeg tror ikke en hul skalkugle på 100cm er holdbar nok - og jeg gider sku ikke at nogle lømler stikker af med kuglen , især ikke når det er så besværlig at lave en skide rund kugle.

Men jeg tror faktisk at Erik kom med stikordet - nemlig en bold i kasse som så fyldes op, indtil man har en støbeform, der kan deles og samles.
Jeg vil i første omgang forsøge med pu-skum og den største bold jeg har fundet ind til nu, nemlig en såkaldt Jolly bold på 75 cm til heste. Mon der findes større bolde i handlen?
Skrevet af Frank Chr. på 25-05-2016 21:27
......
Jeg vil i første omgang forsøge med pu-skum og den største bold jeg har fundet ind til nu, nemlig en såkaldt Jolly bold på 75 cm til heste. Mon der findes større bolde i handlen?

http://www.procare.dk/da/product/abs-traenings-bolde/togu-theragym-ball-abs-100cm-orange

 

 

Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med projekt. Et godt råd, begynd med dem på 20 - 30 cm og få lidt erfaring. Jeg kan ellers se det for mig. Frank har alle forme linet op, betonbil fylder i, og nogle af dem kan ikke holde til trykket Undskyld min sorte humor


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Lars ON på 25-05-2016 21:51

http://www.procare.dk/da/product/abs-traenings-bolde/togu-theragym-ball-abs-100cm-orange

Kanon  Tak.

 

 

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også