Helt sikkert ikke lovligt: reparere ledning

I behøver ikke fortælle mig det: jeg er klar over man ikke må.

Men, lad os nu lade som om man skulle gøre det sikkert alligevel!

Jeg har været så dum at bore lidt i en ledning til en stikkontakt. Det er er ganske almindeligt gråt kabel med 3 ledninger i. Jeg har ridset det grå plastic af, og jeg kan se kobberet på nul og jord. findes der en måde at reparere dette på, som er sikkert?

Kablet løber under et gulvbrædde (dør mellem 2 stuer, borede hul til slå for døren) og jeg kan kun 'dryppe' noget ned på det. Har overvejet silicone fuge...

Det rigtige er jo selvfølgelig at skifte den, men det er ikke lige muligt i dette tilfælde. Jeg har afmonteret ledningen i stikket før (og der er heldigvis kun et stik der er berørt af det her), så der er ikke nogen fare på færde lige nu.

Har ikke tænke mig at reparere det hvis det ikke kan gøre sikkert.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er så heldig at du kan få hevet kablet op,
Så er fremgangsmåden følgende. Klip det over hvor skaden er. Lederne samles med pressemuffer, også kommer ser krympeflex
Ud over. Men kan du ikke komme til det, grundet du ikke kan få kablet op. Så lev Du hellere med at der ikke er strøm i den ene kontakt. Måske kan en elektriker løse det uden at skulle ødelægge noget, men det kræver man er der for at vurdere det.

Jeg kan desværre ikke komme til at få kablet op, så skal jeg trække hele bræddet op og gøre som du foreslår.

Det eneste jeg kan gøre er at smøre et eller andet direkte på. Jeg ved man kan få noget isolerende silicone, hvilket nok er det eneste der kan lade sig gøre her...

Der er heldigvis et andet stik mindre end 1½ meter derfra, så det er ikke det store problem, men det er bare lidt irritenrende at man ikke kan fikse det

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med fare for at blive skudt og hængt ! !
Jeg har set kabler hvor isoleringen var gnavet af mus, på en længere strækning( mere end 0,5m) Alle ledere
var gnavet helt fri fra ydersiden, så kobber var synlig udefra. Det var kun isolering ind imod midten der holdt afstand. Og det virkede. Kan du komme til at vrikke dem et par millimeter fra hinanden, og så lægge varmelim ned på, så er det ikke lovlig men det holder. Varmelim er samme materiale som der ligger inde i krympemuffer med lim.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du ikke kan reparere kablet forsvarligt eller udskifte kablet så nedlæg den stikkontakt.
Eneste forsvarlige måde er med pres muffer og flex med lim, men det giver jo en klump af en samling.

Men kan du ikke trække kablet ud, og samtidig trække et nyt med, de nye halonfri kabler er meget tynde, og nemmere at trække igennem.


Vi prøver igen, i morgen --
Det er heller ikke lovligt at blande noget to-komponent epoxy f.eks. Araldit, fordele det på det sårede sted.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Stop nu med jeres fusker løsninger.
Udskift kablet!

Elektriker
"Alt er volt"
Skrevet af maar0005 på 10-05-2016 08:26
Stop nu med jeres fusker løsninger.
Udskift kablet!

Hvordan havde du så tænkt dig, det skulle forgå uden væsentlig beskadigelse af bygningsdele??


fase
Nemt. Hvis man vel og mærket var udlært håndværker og arbejdede under autorisation.
Men nok om det. Du finder begge kabelender, og trækker det i røret det er monteret i. Hvis ikke det er monteret i rør, må du smadre væggen og lave en lovlig samling på kablet, der er dobbelt isoleret.

Elektriker
"Alt er volt"

Jeg har som skrevet før lavet ny installation i et alm. hus for nylig. Da jeg var i lære skulle alle ledninger og kabler i rør så de kunne udskiftes uden væsentlig bygnings beskadigelse. Jeg har trukket det meste i kabler som er muret ind. Føler mig næsten som en forbryder, det er ikke alt for smart men der er lovlig. Og der kom da også en beskadigelse da bygherren var ved at bore i en mur. Kablet blev hugget ud af væggen og udskiftet. Derr blev vandskuret og malet igen. ( så slap jeg for håndjernene denne gang)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af maar0005 på 12-05-2016 16:14
Nemt. Hvis man vel og mærket var udlært håndværker og arbejdede under autorisation.
Men nok om det. Du finder begge kabelender, og trækker det i røret det er monteret i. Hvis ikke det er monteret i rør, må du smadre væggen og lave en lovlig samling på kablet, der er dobbelt isoleret.

Må vi lige være fri. Har du nogen anelse om hvad vi beskæftiger os med? Vi er fuldstændig enige om at, hvis kablet havde været trukket i rør, så var det bare at skifte det ud. Jeg har nu under renovering af en boligkarre set hvad elektrikeren lavede. Det ikke det, jeg ville betegne som godt håndværk men lovligt arbejde, som Erik også beskriver det. Da jeg for mange år siden var i lære, skulle installationerne udføres, så de kunne udskiftes uden væsenlig beskadigelse af bygningsdele. Det er jo ikke lige det, du beskriver, når du vil "smadre" væggen. Få nu lært at lave et ordentlig stykke håndværk. Hvorfor vil du have samlingen på kablet dobbelt isoleret, når kablet ikke er det.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også