Jordspyd og installation(evt. en elektriker)

Hej alle!

Vi har et hus der er opført i 1971. I 1980 fik de tidligere ejere opført en udstue lavet i samme stil som resten af huset, med isoleret tag, gulv samt vægge. Det vil vi super gerne lave om til noget lidt smartere og dertil skal vi gerne have lavet strøm derude.

Vi overvejer at trække strømmen fra vores tilstødende soveværelse - problemet er dog at disse installationer er lavet i 1971, og derfor er det ikke lovpligtigt at der er jord. Det er det dog i reglerne at huse opført EFTER 1975.

Nu tænker jeg dog, at vi kan montere to stikkontakter(m. jord) - trække strømmen ind i soveværelset og udskifte den nuværende stikkontakt i soveværelset, med en ny stikkontakt(m. jord) samt banke et jordspyd ned udenfor soveværelset - dette ville gøre at jorden er tilsluttet til den gamle installation fra 1971, men samtidig er de nye stikkontakter, der sidder i bygningen fra 1980 lovlige.

Er dette lovligt, eller skal det laves på en anden måde? 

Mvh

Emil

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lovligt men det er da den mest besværlige måde du vælger. Det der skal til er at du overvejer at elektriker skal trække strømmen fra dit sikringsskab. Skal du have elvarme eller varmepumpe derude, skal der alligevel sættes en sikringsgruppe mere op. Der er der sikkert en jordforbindelse inde bag dæksel ved sikringer, idet vaskemaskine m.m. skulle jordforbindes også dengang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har du HPFI relæ i din installation? Det er afgørende for, hvordan din jordelektrode skal udføres. Skal du ikke have andet end stikkontakter i din udestue. Her tænker jeg på lys, som formentlig skal tændes og slukkes et sted. Hvis du banker et jordspyd ned i jorden, må overgangsmostanden ike være større end 1666 Ohm, hvis du har installereret et HPFI relæ. Det kræver et måleinsrument for at måle om udløsestrømmen er under eller lig med 30mA, hvis du har et HPFI relæ i din installation. Du skriver intet om, hvorvidt der er fremført jordledning/PE leder i din eksisterende installation, dog tyder din beskrivelse på, at der ikke er jordledning i den eksisterende installation. Det du vil lave er i øvrigt aut. arbejde, så din elektriker ved alt om, hvordan det skal laves.


fase
Jeg har et HFI relæ installeret, men dette sidder i den anden ende af huset, så ideen med jordspydet var at spare det problem at trække ledningen så langt. Hvis jeg trækker strømmen fra soveværelset er det kun 3 meter og jeg kan indmure kablet.

Ydermere, skal der sættes en radiator op, da vi kun lige skal ind igennem væggen for at kunne tilslutte denne, lyset kan jeg trække fra en kontakt i vores stue, da det bogstavelig talt kun er 20 cm vi snakker om. Det er udelukkende for at oprette to stikkontakter ude i udstuen.

Der er jord i min eksisterende, men dette kun trukket til køkkenet samt vaskerummet.

Jeg havde nu også tænkt mig at få en elektriker til at lave dette, men ville høre om i havde erfaring, eftersom min googling af problemet gav tvetydige resultater.

Mvh

Emil

Som jeg husker det skal der jord med rundt, i hele den nye installation du får lavet i udestuen.

(Hvis du laver fast varme derude, skal den overholde visse isoleringskrav, samt tilmeldes som boligareal., hvis du husker det     )


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

Det er også meningen, men eftersom det er "kun" er to stikkontakter der reelt bliver installeret derude, da strømmen til den lampe der skal hænge, bliver sat i en direkte i en stikontakt inde i stuen, bliver denne ikke et problem

Ville bare spørge om det var lovligt at anlægge jord i disse to stikontakter ved brug af et jordspyd - som jeg ville få en elektriker til at lave.
Annonce
Du må ikke sætte en lampe i udestuen til en stikkontakt i stuen, selv om der kun er 20 cm. mellem. Lav det nu ordentlig med en afbryder og et lampested. Ja. du må gerne lave 2 stikkontakter med jord i din udestue.

fase
S. Fabrin

Hvad er problemet er i dette? jeg må vel gerne have en PC eller bord lampe stående tændt derude, selvom den står i stikkontakten i stuen? kan ikke helt se problemet i dette. Hvilke regler skal jeg være opmærksom på her?
Hvordan havde du tænkt dig at føre ledningen fra det ene rum til det andet? I klemme i døren eller vil du bore et hul i muren så stort, at stikproppen kan stikkes igennem? Reglen er at brugsgenstanden skal tilsluttes i det rum, den bruges i. Du kan læse reglerne i Stærkstrømsregulativet afsnit 6.

fase
Rummet kommet til at være åben, dvs. der er ingen dør derud, så det bliver en del af stuen - per den definition kan jeg vel sagtens sætte lamper op derude? Det er for at undgå at skulle lave et lampe udtag.

Når du nu alligevel skal have elektriker på besøg ville jeg få ham til at lave et lampeudtag og en afbryder for det. Så er det lavet ordentligt. 

Når han alligevel er i hytten er det ikke så slemt.
Det andet tror jeg vil komme til at ligne noget midlertidigt.

Jeg vil også mene at 2 stikkontakter måske er lige i underkanten - det koster ikke alverden ekstra at lave det dobbelte.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis