Remhjul defekt - hvordan skifter jeg

Hej
Remhjulet på min AEG/electrolux vaskemaskine er begyndt at knirke/klonke så jeg tænker at det skal skiftes.
Kan jeg bare løsne bolten bagpå og sætte et nyt på eller kræver operationen andre indgreb?

Se billede.

Tak for hjælpen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er synlige skader på remhjulet tror nu ikke det er det der er galt, men derimod lejerne i tromlen...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

Det troede jeg også først men når jeg tager remmen af kører tromlen meget fint rundt helt uden mislyde. Hvis jeg derimod vrider i plast-remhjulet kan jeg fremprovokere knirke-/klonk-lyden. Jeg kan ikke se flænger på ydersiden, men tænker at det kan være bagved.
Kan jeg skrue det af uden at ødelægge noget? Kan se at lejeskift kræver et par andre indgreb inden bagskruen fjernes.

Tak for hjælpen.
Det kan måske også være remmen, prøv at give remmen et pust WD-40, fjerner det knirkeriet for en tid, vil jeg mene det er remmen der er galt med.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen

Jeg kan godt fremprovokere lyden når remmen er fjernet. Når jeg rykker i "egerne" på hjulet kommer lyden.
Du kan tage hjulet af, men det er måske ikke så let. Skruen skal naturligvis af, og så er den sikker konisk. Et par kraftige skruetrækkere, koben, eller mejsler bag den, og så vride kan ofte få den til at gå af. Har du en 3 benet aftrækker er det det allerbedste, og så sætter du den i spænd og giver evt. aftrækkeren et dask med en hammer. Det kan nogen gange være det chok der løsner den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Status på ovenstående. Fik taget remhjulet af og det havde ingen defekter. Varmelegeme renset og isat igen og ingen fremmedlegemer i hullet. Den beskyttelsesskive der sidder på lejet ved remhjulet sad og hoppede lidt ud ind. Smurte det hele lidt og monterede igen.
Lyden er væk og maskinen kører som smurt og uden en lyd...
Nu er mit køleskab stoppet med at virke - se anden tråd.
Skønt at have nogle hvidevarer at rive i.........

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis