Nye vinduer - HJÆLP!!

Hej Alle

Vi har købt nye vinduer til huset, og skiftede det ene igår. Det var dog ikke uden besvær... de gamle var sømmet i gasbetonet, og de mursten hvor de nye skal monteres er ikke 1/3, men 1/2 eller andet. Muren har fusket lidt vil jeg tro. Så der er stort set ikke noget at skrue vinduet fast i!!

Kan man lave/få noget som kan fixe det problem, eller skal jeg skifte de mursten ud med en 1/3 hvor vinduerne kan fastnes i?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skum dem fast - ikke til at rykke ud igen ;-)
Det vil jeg så på det kraftigste advare imod og det er med hensyn til btandsikkerhed, opstår der en brand er skummet noget af det 1. Der vil forsvinde og dermed vil vinduet falde ud og evt. Ild vil få tilført ilt i rigelige mængder og dermed udvikle sig meget hurtigt og kraftigt.....
Du kan evt skrue dem skrå ind således at vinduet får fat i både mursten og gasbeton for at sikre at de holder så brug en eller anden for for forankringsmasse....

Hmm.. der laves jo normalt en form for inddækning/lysning på indersiden af vinduet. Og er man rigtig smart bruger man f. eks. silikat pl. så er der nemlig mulighed for at isolerer forbi fugen og iøvrigt undgå kuldebro. Ydersiden af fugen bør naturligvis være mørtel eller egnet fugemasse. Så inden der overhovedet når at gå ild i skummet er vinduet sikkert forlængst brændt væk - hvis ruder da ikke forinden er sprængt. 

http://www.bsfalsemontage.dk/bs-falsen-2009.html

Jeg vil nu heller ikke anbefale skum som primært montage middel.

Det kunne måske være en mulighed at bruge beslag monteret på karmen før det sættes i hullet, for så at skrue beslagene fast i din bagmur.

Se fx: http://www.strongtie.dk/products/detail/vinduesmontage/675
Eller en helt alm. hulplade i passende længe.

Du behøver næppe bundbeslaget fra simpson strong tie, der burde du kunne klodse vinduet op på formuren så beslagene i siderne kan er for at holde vinduet på plads. Der skal formentlig alligevel laves/repareres lysninger.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Har du mulighed for at ligge et billede ind af situationen? Det lyder som nogle vilde løsninger her fra.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Der er ikke noget bedre end at bore 5,5 - 6 mm (kommer an på stenenes hårdhed.) huller igennem både vindueskarm og ind i mursten. Så skruer man karmskruer direkte ind, uden brug af plugs eller lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 15-02-2016 22:04
Der er ikke noget bedre end at bore 5,5 - 6 mm (kommer an på stenenes hårdhed.) huller igennem både vindueskarm og ind i mursten. Så skruer man karmskruer direkte ind, uden brug af plugs eller lign.

 

..og for et syn skyld helst i karmfalsen, så man ikke ser skruerne  Og er det fastkarmsvinduer må man lige havde ruden ud først.

Ps. og så spare man også bøvlet med afstandsklodser.  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis