Blænde vindue i ydermur

Jeg står for og skulle renovere et rum mere i vores hus, og denne gang skal jeg lige høre om noget vindue 

 

Jeg vil gerne blænde/fjerne dette vindue i rummet.

Der er så et par ting jeg lige skal have på plads før jeg begiver mig ud på rejsen.

 

Det er en tilbygning til huset der er lavet på et senere tidspunkt, så der er så hut jeg ved dobbeltmur/hulmur eller hvad det nu kaldes i fagtermer

Jeg vil så gerne fjerne dette vindue og bare lukke hullet til.

Det gode er at vi har pudset væg, så jeg skal ikke bekymre mig om mursten og farve passer.

 

Jeg tænker på at få det lukket med de der gasbeton (Leca?) blokke  da det hele bare skal pudses op bagefter.

Kan man bruge andet f.eks. H+H plader eller noget bedre?

Er der noget specielt jeg skal gøre, speciel mørtel der skal bruges, noget at være opmærksom på, skal det forankres 117 steder eller hvordan??

Hvordan med indersiden....??....er det samme fremgang?


 Mvh.

    Mr. Silvan

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig, ville jeg murer det op i leca blokker og så ville jeg murer det første skifte igemmen og i næste skifte vil jeg skære ud så der kan komme en halv blok ind i mureren i begge sider og gør det være anden gang. Så får du ingen revner bag efter.

Keder du dig?
Så prøv kig forbi her
første skifte igennem, hvad mener du med det, er ikke fagmand jo
Tænker du som med mursten, altså at man rykker en halv sten ind ved hver anden række?
Har set nogen der laver sådan en slags kile, hvor de skær skråt igennem den halve, men ved ikke helt hvorfor man gør det...

 Mvh.

    Mr. Silvan

Er det iøvrigt bare at murer blokkene op i vindueshullet indvendigt og udvendigt.....ikke noget andet jeg skal huske??

 Mvh.

    Mr. Silvan

Når vi taler om kiler, er det ved multiblokke, som man jo limer sammen. Der må fuge tykkelsen ikke være ret stor, og det er lettest at ordne med en kile.
Når du bruger leca blokke skal du mure op i bakke mørtel og en lille smule cement. rummål ca. 10:1
Det er samme blanding til opmuring udvendig og indvendigsamt til grovpudsning indvendig. MEN udvendig skal det være sand og cement ( jeg bruger også en lille smule mørtel det bliver lettere hængende.) Prøv at finde noget på youtube vedr. pudsning og udkast.
Jeg er sikker på at Manik.dk mener det skal mures i forbandt. Det kan gøres ved at 1. skifte går et stykke ind i oprindelig mur i den ene side, og 2. skifte i den anden side. Så kommer blokkene også til at stå i forbandt. Hvis den gamle hulmur ikke er isoleret, kunne jeg godt komme i tanker om heller ikke at isolere denne del, hvis du derefter får blæst noget HULMURSISOLERING ind i hele muren. Er den gamle isoleret skal det nye stykke naturligvis også isoleres. Er for og bagmur muret sammen ved vindues kanter skal det tages væk.
Spørg bare løs

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville lave det i samme materiale som resten af væggen, hvilket jeg formoder er mursten. Det giver det bedste resultat og er meget nemmere med fortanding husk bindere

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Ja enig med ovenstående indlæg.....
Er det mursten i resten af vægen, og du lukker med lecablokke, vil det kunne ses, især fugerne i lecablokkene har det med at træde frem, hvis vægen er fugtig, af regn mv.

Vi prøver igen, i morgen --
Mursten vs Lecablokke :
Huset er pudset og malet, så man kan INTET se til de nuværende mursten, det var derfor jeg spørger til Lecablokkene, da jeg går ud fra det både er nemmere og billigere for en IKKE fagmand at lave.
Se evt. billedet jeg lagde op.

På et billede jeg fandt på nettet er der en der blænder en taressedør ligner det.
Han lægger "1 + 1/2" blok imellem murstenene.
Men den halve blok er skåret skråt igennem, og så i næste række ligger de bare omvendt "1/2 + 1" så den skråt skårede er i den anden side.
Hvorfor gør han det, og hvad er det godt for?

Hulmursisolering :
Vi har efterisoleret resten af huset da vi købte det.
Det er et "enkeltstens-hus" eller hvad man nu kalder det når kun ydermur er mursten.

Men éntreen er en tilbygning der er lavet senere, og der er ihvertfald indermur af noget hårdt materiale, om det så er mursten eller lecablokke eller noget tredje, det aner jeg faktisk ikke da det jo er pudset.
Går stærkt ud fra der er hulmur.
Kunne jeg selv fylde hulmuren op når jeg nu har vinduet ude og hul ned mellem?
Så engang noget med at man kan købe de der styrolit kugler eller hvad de hedder i store poser.

Bindere?

 Mvh.

    Mr. Silvan

Som nævnt hvis huset er af mursten, så vil det kunne ses hvis du lukker med lecablokke, hvis der er fugtigt i luften træder fugerne frem i lecaen.
Så brug mursten hvis det er det huset er lavet af....

Vi prøver igen, i morgen --
Som nævnt hvis huset er af mursten, så vil det kunne ses hvis du lukker med lecablokke, hvis der er fugtigt i luften træder fugerne frem i lecaen.
Så brug mursten hvis det er det huset er lavet af....

Vi prøver igen, i morgen --

Helt enig, (jeg er overbevist) man bør bruge samme materialer, og det er ikke spor sværere at mure med mursten. Men du kan da bare tage en mejsel og hugge lidt i hjørnet ved vinduet, Du skal jo alligevel til at lave det. Så ved du hvilke materialer du skal bestille hjem. Og nej du kan ikke hulmurs isolere selv, hvis det mangler. Du kan naturligvis isolere i det stykke du blænder af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også