To lamper i gammelt lampeudtag

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til at få installeret to lamper i et gammelt lampeudtag (se billede).

Der er følgende ledninger ud af udtaget (ledningerne kommer ud af to rør - kaldet A og B nedenfor):

2 stk. blå (en fra A og en fra B)

2 stk. brune (en fra A og en fra B)

2 stk. gul/grønne (en fra A og en fra B)

1 stk. mørkegrå (fra rør A)

1 stk. lidt lysere grå (fra rør A)

Der er i øjeblikket monteret 1 stk lampe, som er monteret med de to blå til den ene ledning fra lampen og den lysegrå til den anden fra lampen.

Der er to afbrydere til udtaget, og hvis jeg bytter om på de to grå (så det er den mørkegrå, der går til den ene ledning fra lampen), så er det den anden afbryder, der tænder og slukker lampen.

Jeg vil gerne montere en lampe, som tændes/slukkes med den anden afbryder, men kan ikke finde ud af hvordan. Har prøvet at den ene ledning fra den nye lampe til de to brune og den anden fra lampen til både den lysegrå og den mørkegrå. Det giver ikke lys i den nye lampe. Har også prøvet at tage en af de blå fra den "gamle" lampe, så begge lamper er tilsluttet med en blå og en brun til den ene ledning (den ene side i samlemuffen) og en af de grå i den anden side af samlemuffen. Så slår relæet fra, så det dur heller ikke. Jeg går ud fra at de grøn/gule er jord, så dem regner jeg ikke med at jeg skal bruge.

Er der nogen der kan hjælpe?

Vh. Mads

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.
Du har jo næsten selv skrevet løsningen. De to grå er hver sin leder fra hver sin afbryder. nul 0 er den blå fælles med begge lamper de andre er faser som bare føres videre til andre opgaver. Har du en polsøger og en hjælper så prøv at sætte søgeren i den ene grå medens hjælperen tænder på hver kontakt. og ligeledes med den anden.

Ps jeg anbefaler at når man har fundet ud af det så ta hpfi afbryderen inden du begynder at montere. Det kan gi nogle underlige strømme hvis du får afbrudt 0-lederen til andre forbrugere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når du nu har afbrudt for strømmen, skifter du lige den dobbelte samlemuffe på den grå ledning ud med den enkelte på de blå ledninger. Sæt de to blå i det ene hul og sku fast. De to blå fra dine lamper sætter du i det frie hul i den "blå" samlemuffe. De brune fra lamperne sætter du en af hver af de grå ledninger.

fase

Og når så du ved hvordan ledningerne hænger sammen/virker bør du nok få sat en udløbsroset på den rotterede - så er der styr på det også næste gang 

www.greenline.dk/k/elartikler/lauri...dlobsroset

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af S. Fabrin på 10-01-2016 09:20
Når du nu har afbrudt for strømmen, skifter du lige den dobbelte samlemuffe på den grå ledning ud med den enkelte på de blå ledninger. Sæt de to blå i det ene hul og sku fast. De to blå fra dine lamper sætter du i det frie hul i den "blå" samlemuffe. De brune fra lamperne sætter du en af hver af de grå ledninger.

Så er der lys i lamperne. Mange tak 

 

 

Skrevet af EISOE på 10-01-2016 10:01

Og når så du ved hvordan ledningerne hænger sammen/virker bør du nok få sat en udløbsroset på den rotterede - så er der styr på det også næste gang 

www.greenline.dk/k/elartikler/lauri...dlobsroset

 

Vi bor til leje, så den går videre til udlejer, men det kunne være en rigtig god ide - vi er vel næsten ovre i need-to-have 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis