Emfang på listeloft

Hej LDSere

Jeg skal endelig have monteret et emfang i vores køkken. Problemet er, at der er listelofter (profilbrædder på sænket forskalling). Kan emfanget monteres direkte på loftet, eller skal der bygget en eller anden form for forstærkning op under (loftet er kun sænket 50 mm)?

Forhandleren hævder, at monteringsflangens fixering med mange punkter gør, at den sagtens kan sættes direkte op på det sænkede loft. Jeg gider bare ikke gøre det, hvis det så viser sig, at det ikke duer og skidtet ryger ned.

Glædelig jul til alle!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogle af jer andre, der har en emhætte/emfang siddende direkte på profil-loft?
Nej har ikke emfang/emhætte monteret på loftet.

Kommer an på hvor meget dit emfang vejer, og hvor stærk/stabil forskallingen til loftet er lavet selvsagt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Når du nu har bestemt dig til hvor den skal være, skærer du hullet som aftræk skal op igennem. Det er nok begrænset hvor meget du kan bestemme, den skal vel sidde midt for komfuret m.m. Man kan næsten altid trylle et par stykker forskallingsbræt op over loftet (eventuelt skåret så den er 1/2 bredde. De placeres og skrues fast netop der hvor skruer fra emfang kommer. Det plejer jeg at gøre, så det kommer til at bære over flere loftsbrædder. Ved at skære det hul du skal bruge til aftræk har du jo allerede svækket de nærmeste lofts profiler. Har du mulighed for at komme op på loftet er det endnu lettere at lave noget der virker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det letter mig lidt at høre, at det måske ikke er helt umuligt. Meget af det der er lavet her i huset tidligere er noget pangelværk - og hvis forskallingen er som andre steder i huset, så skal der absolut forstærkes. Jeg kan sagtens komme på loftet, hvis det gør det nemmere.
Forresten: emfanget vejer 36 kg :-)
Så er det lige til. Aller først skal du spotte om der er en af husets bærende bjælker der lige netop krydser der hvor du skal have hullet. Det er næsten det eneste der kan give problemer. Ellers får du boret/savet hullet og så laver du en forstærkning der går over til forskalling. Enten bygger du forstærkning ned imod loftet så almindelige træskruer kan nå, ellers må du i gang med gevindstængerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak! Må se om det bliver her i juledagene at den ryger op. Og så må jeg se, om ikke jeg kan få taget et billede at lægge op her

OG husk at isolere afgangs røret på det stykke der går i den kolde luft. Det er for at der ikke skal dannes kondensvand i den.
Er det i øvrigt dit hus du har på billedet over signatur, det ligner ren idyl, men jeg kan da godt se udfordring med taghætte. Jeg har ført aftræk igennem ubrugt skorstenspibe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis