Plankeværk?

Hvordan er det med et plankeværk ud til marker, - skal det også holde hegnslovens 180 cm.?

Og, - ud til offentlig vej? (jeg ser at hækken hos dem der bor på modsatte side er mindst 220 cm mod vejen)

Og, - hvor dybt skal man "plante" stolperne, hvis de skal stå med 2 meters afstand, og plankeværket skal(må) være 2 meter højt?

Jeg har set et sted at stolperne er sat i nogle "bølgede" PVC rør, - hvor køber man dem? og, - skal de fyldes med cement? - eller kunne man med fordel bruge stabilgrus udefor, såvel som inden i røret?


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det står naboer frit for at aftale højden på fælles hegn. Kan man ikke blive enig er udgangspunktet i dag 2.0 m (mod tidligere 1.8 m)
Hegn ud mod off. vej er eget hegn. og i de fleste tilfælde også ud mod åbne marker.
Højden på eget hegn må ikke overstige højden på et fælles hegn, med mere end afstanden til et fælles hegn.
Nedgravet stolper på 2.40 m burde under normale omstændigheder kunne klare opgaven - især hvis der kommer en god sjat beton ned omkring hver stolpe.
PS.
Husk at vende stolperne rigtig. ;-)
Skrevet af Frank Chr. på 25-11-2015 00:18

PS.
Husk at vende stolperne rigtig. ;-)

Hej Frank,

Tak for info rundt højder

Men, din sidste kommetar omkring stolper, - havde det at gøre med en vits, "rødder", - var det, det du mente med at vende dem rigtigt?, - de stolper jeg har "plantet", indtil videre, har ikke haft "rødder"

Du skriver "beton", - men kommenterede ikke mit langt letter og billiger forslag "stabilgrus" i og omkring røret, i stedet"???????


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Hejsa
Jo det var skam seriøst ment, det med at vende stolperne rigtigt. Forestil dig hvilken ende stolpen bedst kan suge fugt til sig. Fra den ende der har vendt nederst eller øverst i sin tid som træ - det kan enden der vendte nedad tætteste mod rødderne. Vender du derimod stolpen om så toppen kommer i jorden - får stolpen langt svære ved at suge fugt op. Du kan se på knasterne hvad der er op og ned på stolpen.
Det er min erfaring at nedsænket rør i gravet eller forboret huller i jorden til stolper på sigt bliver noget "lallerværk" uanset hvor omhyggeligt man får stampet jord eller stabilgrus omkring stolpen. Et kraftigt blæsevejr og plankehegnet står og rokker. Derfor bør der vægt (beton) ned omkring stolpen i stolpehullet - det er jo store flader og kræfter der til tider er på spil.
PS.
Opsættes plankehegnet i lavninger eller ret fugtigt (vandmættet) jord, vil der ofte stå vand i stolpehullerne hvis der kun er pakket med (stabil)grus.

Lad være med at falde for den misforståelse at beton hjælper på en stolpes stabilitet. 

Hvis du støber omkring en stolpe vil der trænge fugt med i mellem betonklodsen og stolpen fordi træet trækker sig sammen og laver revner, som fugten kan finde ind i, men ikke komme ud, når der er en beton klods omkring. Læs her

Og så påstanden om at vægt i form af beton skulle hjælpe på dit hegn:

Det handler om vægtstangsprincippet, så hvis du heks graver din 2 mtr høje stolpe 20cm ned, så kan den med lethed væltes af et barn, men hvis du graver den 1,5 mtr ned, så kan en bil dårligt vælte den, og så er betonklodsen ligegyldig 

Og når så din stolpe er rådnet, kan du grave en stor klump ubruelig beton op, når stolpen skal skiftes 

Grav hellere et "for stort" hul, og smid et par skovlfulde groft grus ned i hullet inden du sætter stolpen. Så pakker du omkring stolpen med grus, hele vejen op til jordoverfladen. Dermed får du "drænet" omkring din stolpe, og holdbarheden forlænges. 

Se her

Skal der endelig bruges beton, skal du bruge stolpesko, der støbes fast i et beton "rør" og så skrues din stolpe fast i skoen over jord. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

..bemærk jeg netop skrev "beton ned omkring stolpen" ligesom den samme gode mand anviser her  https://www.youtube.com/watch?v=OfuZ8wXGpQM

PS.

I øvrigt har jeg erfaring med at stolpesko kun understøtter en stolpe og bestem ikke er egnet til "fritstående" stolper - helt galt er det med de der stolpespyd man blot kan banke i jorden.   

 

Annonce
..men selvfølgeligt hvis man har mod på at grave x-antal dybe huller a 90 cm - det giver i al fald god motion.

PS.
En faststøbt stolpe i en dybde på 60 cm rokker man nu ikke sådan med - skubber eller trækker man i stolpen, skal en tilsvarende mængde jord brækkes op eller presses sammen på min. to af betonklodsens sider. ;-)
Skrevet af Frank Chr. på 25-11-2015 12:25

..bemærk jeg netop skrev "beton ned omkring stolpen" ligesom den samme gode mand anviser her  https://www.youtube.com/watch?v=OfuZ8wXGpQM

PS.

I øvrigt har jeg erfaring med at stolpesko kun understøtter en stolpe og bestem ikke er egnet til "fritstående" stolper - helt galt er det med de der stolpespyd man blot kan banke i jorden.   

 

Men så er der jo ingen ide i at støbe omkring stolpen... andet end man så ikke skal grave så dybt, og man kan spare lidt på stolpens længde (hvis man ser stort på vægtstangsprincippet)...og så skal man bruge flere penge på tørbeton, da det er dyrere, end at købe stolpen 1 meter længere og grave dybere 

Jeg vil dog give dig ret mht til stolpesko, (det var også mere for at sige at nogle mennesker ser beton som løsningen på alt) for slet ikke at tale om de der stolpespyd, som ikke kan anbefales overhovedet. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tørbeton eller cement (hvis man blander selv ) 25 kg kan købes til + - 35,-/sæk. En 4x4" stolpe koster vel omkring det samme pr. lm.

Jeg tog udgangspunkt i stolpelængde a 2.40 m som jeg bestemt mener er passende til et hegn på 1.80 m under normale omstændigheder. ;-) Men vælger man at spytte i næverne og grave ned til kineserne - så kan man fint undvære beton. :-D

ok, - ok, - ro på drenge
Jeg fatter det, - har bestemt mig for 2,7m stolper(vendt omvent groretningen), - borer et hul på 80 cm, - fylder 10 cm grus i bunden, og fylder op med stabilgrus omkring stolpen, - og vel rigeligt med vand, - så det kan synke sammen....
Jeg takker for hjælpen, så er jeg klar til at lave mine 52 meter hegn,
- montere 26 stolper, og 536 brædder på tre vandret liggende lægter, - det hele trygimpregnet, forstås
Og, skal så bruge 3.300 skruer, - hvis jeg ikke finder et sted jeg kan leje en sømpistol
Tror sommeren er afsat til hegn.

PS, hvis du regner på antallet af brædder(og undrer dig), så har jeg forestillet mig en bræddetykkelse som mellemrum, altså 10cm plus 19mm, monteret på kun den ene side af plankeværket.


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Hvis du har batteri boremaskine i dewalt, metabo eller makita kan du for ca. 1000kr. (uden batteri) købe en slagskruemaskine direkte beregnet til bits. Den er meget lettere og ikke så hård ved håndled.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis