Gulvvarmen vil ikke rigtigt give varme fra sig !

Hej

Har gulvvarme - fjernvarme ( meget fjern p.t.) Systemet er monteret med cirkulationspumpe og trådløs styring af termostatventiler. Indgangtemperatur er 65 - 68C Jeg kan se at termostatventiler åbner som de skal, men jeg får ikke rigtigt noget varme ud i kredsene !

Kan der være luft i sådant et system -eller er det noget andet som driller (shuntventil eller lignende). Det er selvfølgelig først nu hvor det bliver koldt at det er et problem, og det kørte fint sidste vinter.

Mon der er nogen som har et tip eller to så vil det være mega fint - ellers må jeg have fat i en VVS'er men det er jo ikke derfor vi har dette forum !

M.v.h.

John 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis din shuntventil står forkert (åben) vil vandet kun cirkulerer rundt i gulvet, så der ikke bliver tilført noget varme. Du kan måle dig frem med et simpelt køleskapstermoneter ved og lægge det på emnet og vikle et viskestykke omkring et par minutter. Du kan også bruge en infarød pistol. 

Du kan eventuelt skrive temperaturene op på siden her til evaluering.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg har forsøgt at stille på shunt - både næste lukket / helt åben - kan ikke mærke forskel på røret som føles køligt.
I begge situationer og efter rimelig lang tid viser måler i alle tilfælde kun et forbrug på 1,3 - 1,5 Kw og en gennemstrømning på 30-36 l - derfor mit spørgsmål om luft i systemet ?

M.v.h.
John
Er gulvet koldt overalt i huset eller er det varmt tættest på fyret? Jeg oplevede selv et koldt gulv i fjerneste ende af stuen. Årsagen en for svag pumpe. Jeg skruede op for den, hvilket gav varme i hele huset.

Men det kan selvfølgelig ikke være årsagen, hvis der er koldt overalt - også tæt på fyret.

Mvh. AllanE
Hej

Der er kold overalt - og som jeg skriver føles rørerne også kølige - pumpen kører på auto så det er nok ikke problemet
PS der er fjernvarme som nævnt i 1. indlæg !

M.v.h.
John
Skrevet af jjepsen på 23-11-2015 13:45
Hej

Der er kold overalt - og som jeg skriver føles rørerne også kølige - pumpen kører på auto så det er nok ikke problemet
PS der er fjernvarme som nævnt i 1. indlæg !

M.v.h.
John

Hvis shuntventilen fungere og telestaterne ligeså, vil jeg kigge nøje på pumpen. Stil den væk fra autoadapt og op så punpen trækker noget strøm.

Og hvis vandet ikke har været tappet af anlæget siden gulvvarmen virkede sidst og anlæget holder trykket vil luft være det aller aller sidste jeg tænker på. 

Hvilken temperatur har du målt på fremløbet af dine gulvkredse ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ventilerne under telestaterne kan godt hænge, af med telestaterne og masser stifterne

Mvh. Ole
Der må vel være en udluftning på fordeler "manifolden" til gulvvarmen. Det er der i hvert fald på mit system. Jeg fik også en gang at vide af min VVS'er, at hvis pumpen blev sat på max en dag eller to, så skulle luften blive trykket ud. Derefter kunne jeg sætte pumpen på auto igen.

Hvad pumpe kører du med, for hvis min pumpe står på auto er mit gulv koldt , og det er en grundfoss alpha pumpe . De skriver på deres hjemmeside at pumpen skal stå på pile streg 1 eller 2 alt efter hvor mange kredse der er på. Når min kører på 5w så er mine gulve varme, når den kører auto så er de kolde. så prøv at sætte den ned


 

Hej

Har fundet udluftningerne - også uden resultat. Har ikke stillet om på pumpen så den står ligesom sidste sæson hvor det har kørt uden problemer.
Der er 6 strenge, og pumpen står på auto og viser 7-9 W - mener du jeg skal stille den på streg 2 i stedet ?

M.v.h.
Har du haft slukket for styringen til gulvvarmen henover sommeren? Jeg havde nemlig samme problem, da jeg tændte igen. Der kunne ikke rigtig komme varme i gulvet og det løste sig da jeg skruede på shunten til blandesløjfen så temperaturen i sløjfen var 28-30gr og satte pumpen på streg 3. Efter én dag satte jeg pumpen på auto og det kører igen. Hvilken gulvvarmestyring er det du har?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis