Hvad er dette fænomen ?

Har idag på ydermuren til vores bryggers fundet en mindre område med hvid svamp eller skimmel el lignende ?? På indersiden stå både en vaskemaskine og en kondens tørretumbler, men der mærkes ikke fugtigt på væggen indvendigt ved vandhanen. Hvad er dette fænomen ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sidder det afløb lige på den anden side af muren ?? ligner at dit afløb (undergulvet) er utæt og der ved trækker vand op i muren nedefra

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hej Seti
Tak for budet.....ja på billede 2 sidder afløbsrøret fra vaskemaskinen lige midt for dette hvide fænomen. Hvordan tester jeg om det er det der er utæt ? Gik udfra at det lodrette rør til afløb fra vaskemaskinen, er udført som en vinkel i galvaniseret til gulvafløbet, der ligger måske 60-70 cm fra. Øv da, og hvem skal jeg have fat i til sådan en opgave ?
well hvis det var mig selv ville jeg nok starte med at hugge gulvet op omkring afløbsrøret. Er rimelig sikker på at du støder på våd/smuldre beton et stykke nede.

du kan hyre en byggesagkyndig ud som kan måle fugtigheden i muren og gulvet, plus give dig et godt bud på problemet, inden du hugger gulvet op.

Her efter hedder det en VVS mand og mure til at lukke det hele igen.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hvad med din forsikring, prøv at høre dem først.

Mvh. Ole
Tak for svarene.....jeg tænkte på at proppe afløbet til, og fylde vand i det lodrette afløbsrør til vaskemaskinen, for at se dagen efter om vandstanden er faldet. Men jeg blir nok nød til at finde en eller anden, til at konstatere skaden. Vores hus er fra 1973, så jeg ved ikke hvad GF forsikring siger til det ? Vi har skjult rør i forsikringen......jeg mener at læse at man skal selv få foretaget en undersøgelse af skaden, før man henvender sig til forsikringen. Anyway, det ligger nok udenfor mit felt, og inden i skrev, troede jeg at jeg skulle have fat i en aut. kloakmester ? Øv da, det hele sker lige dagen efter vi har købt for dyre julegaver til vores døtre Håber sandelig at forsikringen hjælper her, men kan godt blive i tvivl, når man på nettet ser at rørinstallationerne har en levetid på 30-40 år, men det kan vel ikke afholde forsikringen for at dække ?
Annonce
Hvis du har forsikret imod skjult rørskade, er det da oplagt at henvende sig til dem, og høre hvad du skal gøre. De skal jo etablerede det hele bagefter til det stade som var da skaden blev anmeldt. Så det er med at få fat i dem så snart der er begrundet mistanke. Det kan have mange følgevirkninger, da det beskidte vand kan lave mange skader over årene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden i nu banker hele gulvet op:
Det er nok ikke skimmel på ydervæggen yderside. Det er enten en saltudblomstring pga. fugttransport (noget rørskadeværk - se foroven) eller nogle fnug fra tørretumblerens afkastluft, der satte sig på den fugtige ydervæg.
Så frem med tungen: Smager det af salpeter? - Fugtskade
Frem med fingerne: Er det fnulle-nulle nusset? - Fnug fra tørretumbler.

En byggesagkyndig kan måle at væggen er vådt. Han kan dog ikke sige hvorfor. En tv inspektion af afløbet er nok det, jeg ville satse mere på.
Hejsa
Det er ikke fra tørretumbleren, da den en kondens uden aftræk. Der er heller ikke saltudtræk (tror jeg)......jeg vil dog ik tage det i munden. Ringer til forsikringen idag, for at hære hvad jeg skal gøre

Ok Stratocaster, husk lige at fortælle hvad du finder ud af, hvis vi andre skulle komme ud for det :-)

...............................................

http://www.euroeyes.dk/oejenoperation-med-laser

Yep
......havde til morgen besøg af en synsmand fra forsikringen, der kunne konstatere et trykfald, ved at sætte et manometer på vandhanen i det ene af vores badeværelse, og derefter lukke for hovedhanen. Trykket faldt stille og roligt, og han konstaterede at vi have et brud på vores vand, et eller andet sted.......han gav mig ret i at det nok var i bukket på det vandrør ude i bryggerset, det var galt med. Så nu bliver vi kontaktet af en håndværker, der vil udskifte røret, så må vi se om der er andre skader.

Lige nu er jeg tilfreds med som det foreløbig ser ud, kun at skulle af med selvrisikoen, på vore husforsikring ved GF på 1700kr, så blir der nok osse råd til de brune kartofler, her om en måned 😀😜

......skal nok skrive slutningen på denne sag, da der nok er mange som os der har skrøbelige rør i sin bolig anno 70'erne 😩😜
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis