Ingen gulvvarme på 1 sal

Jeg har et bad på første sal med (næsten nyt, 4 md gl.) gulvvarme. Det har virket fint de sidste par måneder, men nu er der ikke varme i gulvet mere. (termostaten står normal på 3, og der giver fint varme)

Vi har et 2-strengs system. Alle radiatorer i stue og første sal virker fint. Der er 2 bar på anlægget.

Jeg har luftet alle radiatorer ud, både hvor pumpen var slukket og hvor den var tændt. (jeg tror ikke jeg eksplicit kan udlufte selve gulvvarmen).
Normalt kører Alpha pumpen på Auto, men jeg har også forsøgt de andre max indstillinger. 
Jeg har også haft termostaten af, for at se og den lille pakdåse sad fast. 

Men stadig ingen varme i gulvet.

Nogen gode ideer?

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lille stift der sidder på ventilen, når du piller termostat af, skal kunne give sig indad hvis du påvirker den "hårdt" ( altså mere end tommelfinger kan tåle) Den skulle gerne komme ud igen af sig selv. Og med termostat afmonteret giver den fuld åbning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som om du skal have fyldt vand på dit centralvarme anlæg, for at hele anlæggets driftstryk bliver øget, og dermed være i stand til at trykke vandet rundt.

Men som ev elmand nævner, hiv thermostaten af (alle) dine ventiler, og motioner den lille stift der sidder inde bagved (ca. 2-3mm diameter, rustfast stål).
Tryk den frem og tilbage en 5-10 gange med f.eks. en skruetrækker, og så kan du monterer thermostaten igen. Herefter skulle du få anlægget til at kører igen.

 

Ja, det har jeg prøvet. Den lille stift kan fint trykkes ind og ud. Så den sidder ikke fast. Men stadig ingen varme,
Der er heller ikke varme i de to pex rør som forbinder termostaten.

Vil det hjælpe noget at tappe alt vandet af anlægget og fylde på igen?
Kan godt fylde mere vand på, men 2 bar burde jo være helt fint for et 1 1/2 sals hus.

Og der er jo varme i da andre radiatorer på 1 sal, inkl en håndklædetørrere på badet.
Så er det helt sikkert dine thermostat ventiler der skal motionerers.
2 bar skulle være rigeligt med tryk på fremløb.
Edit:
Tvivler på en dræning hjælper.
Udluftning hjælper måske lidt.
Hvad med din fremløbstemoeratur regulering?

 

Annonce
Jeg vil mene der er en rimelig sandsynlighed for at der er luft i. Det søger jo naturligt op og du har ingen måde at udlufte din gulvvarme på pt. Prøv evt. at løsne lidt ved termostaten (meget roligt) og se om det ikke "puster". Så kan du stramme igen så snart luften er ude...

Det interessante er at de 4 pex (hver sin ende af gulvvarmen, frem og retur) slanger ved termostaten alle er kolde. Disse samlinger er lavet bag cisternen.

Men ud i skunken hvor fjernvarme rør løber kan jeg se/mærke de to pex (frem, retur) slanger som er støbt ind i gulvet og som løber over til cisternen. Og her er den ene slange varm. Så virker som om at der er luft et sted der i mellem.

 

Hvis du lukker for (skruer ned) på alle dine andre radiatorer og evt. andet gulvvarme i huset, har pumpen kun den ene opgave at trykke luften igennem denne streng. Og justere den til manuelt største effekt. Så kan du have en chance. Du kan jo med det samme mærke om dine slanger til fremløb bliver varme. Og lad den køre med fuld knald til du mærker at retur begynder at lune.
Det kan godt være at luften så har flyttet sig til radiatorer på 1. sal men den procedure kender du jo.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det viser sig at være pga luft kan du evt. smide en automatudlufter på (150kr). Det ligner umiddelbart du har højeste punkt (i hele huset måske) der ved indbygningscisternen.
Det lyder som en god ide. Og ja, det er højeste punkt.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis