Røg,damp fra Ventilationshul i elovn.

Min datter har købt et nyt Gaskomfur med elovn Gorenje K55166AW, til hendes første nye lejlighed.
http://www.gorenje.dk/produkter/store-harde-hvidevarer/gastronomi/modeller/komfurer/337288

Vi fik ikke af vide, at der var en Ventilationshul til damp/røg
fra ovnen, som sidder øverst, helt inde til væggen, med det resultat
at damp og fedt flyver lige op langs væggen, for derefter at løbe ned
ad væggen, bag komfuret.

Billeder vedhæftet:
http://oi57.tinypic.com/vinujk.jpg
http://oi57.tinypic.com/nx9f9z.jpg

Jeg har kontakte butikken, som henviser til Gorenje, som svarer:

"Angående dit Gorenje komfur.

Jeg er selvfølge ked af at du har det problem med vores komfur.

At du ikke er blevet info om ventilations huller bagved, må du tage kontakt til butikken, hvor du købte komfuret.

Jeg har været inde og læse i brugsanvisningen og der står at der er ventilation huller over bagved.

Der findes ikke nogen ekstra anordninger, så du kan lede dampen væk fra komfuret.

Nu ved jeg ikke hvad du havde i ovnen, men lavede du nået med vand, og meget fedt stof og du kører med varmluftblæseren kommer der også meget damp/fedt op af skorstene."

Spørgsmål:

Findes der en lovlig anordning, man kan montere på dette Ventilationshul,
så man kan "lede" denne fedt-damp derhen hvor man vil, evt hen til vinduet ?

Må man selv lave en lovlig anordning, man kan montere på dette Ventilationshul,
så man kan "lede" denne fedt-damp derhen hvor man vil, evt hen til vinduet ?

Er det kun når man bruger en funktion i ovnen med blæseren, at der kommer varm røg/damp ud af ventilationshullet ?

Mvh Kio


Mvh Kim



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er mig bekendt ikke regler for "bortledning af dampe fra ventilationshul" Nå spøg til side. Indbygningsovne har det ud foran. Kunne man forme et stykke plastrør, så det passer ned i hullet. Så kom dampen op i nærheden af emhætte. (plastrør kan let formes efter opvarmning med varmluft pistol. (husk handsker)
Dampen kommer naturligvis mest når hun har noget med en masse vand. F.eks. leverpostejbakker der står i vandbad, flæskesteg der skal hældes fedt/vand over en gang imellem og sådan noget.

Det er ikke let for en sælger at fortælle om alle fordele og ulemper. Den typiske historie om en dame/herre der tørrede sin kat i en microbølge ovn. De´t var ikke blevet fortalt at man ikke måtte"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den type der bruges til afløb under vask, er nemt at arbejde med. Det kan købes i hvid. Det kan fås i enhver byggemarked, eller vvs butik, og findes ned til 32 mm. Du skal regne omkreds ud på udluftningsventil, og finde næsten samme omkreds i rør. Hvis du snitter et stykke træ med den rigtige facon, og former den ene ende med skrå kanter (en kile) så kan du presse den op i røret når det er blødt. Og holde den der under afkøling.
Du skal øve dig lidt i det med varme. Hvis varme strålen kommer for tæt på, kan den hvide farve tage skade. Hvis du rammer mest ind i røret og lidt afstand så virker det bedst. Og så eventuelt "have råd til" at skære den yderste kant af bagefter
Jeg har ikke prøvet til netop det formål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker og bukker for et fyldestgørende svar.

Mvh Kim



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis