El fejlfinding

Jeg har en mærkelig fejl jeg ikke kan komme videre med.

Min markise (230V) får ingen strøm (har målt ved dens samlingsdåse ude ved markise kontakten). Den sikringsgruppe som markisen kører på har alle sikringer intakt. Fra sikringsgruppen ser det ud som om der kun kommer et 5 leder kabel ud.

Vores opvaske maskine kører på samme sikringsgruppe og den virker. Den bruger kun en fase (230V) men er koblet til en 400V stik hvor jeg har målt at alle faser virker. I stikdåsen for opvaskemaskinen er der kun et 5 leder kabel.

Så der er strøm ved sikringsgruppen, men ingen strøm ved samlingsdåsen for markisen ergo må fejlen være imellem disse punkter.
Fra sikringsgruppen (ser det ud som om der) kommer en 5 leder kabel ud. Men der er 2 "aftapningspunkter" (markise og opvaskemaskine) ergo må der være en fordeling et ukendt sted.
Kablet ved markisen forsvinder ind i væggen og jeg kan ikke følge den. Markisen er i modsatte hjørne i forhold til el tavlen.

Hvordan fejlfinder jeg videre på dette ? Der er muligvis et skjult fordeler samling et eller andet sted hvor fejlen er eller også er der fejl i selve kablet til markisen.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst, hvad måler du med?
Før du begynder med at finde den skjulte samling, du bliver nødt til at finde ud af, om der kommer et eller to kabler ud fra sikringsgruppen, hvis der kommer to kabler ud, er der en chance for, at det ene er til markisen, ellers skal du skal nok på loftet eller, hvor man nu kan tænke sig afgreningen er lavet, for at finde den skjulte samling.

fase
jeg har målt med en almindelig fasemåler (skruetrækker). Der kommer (så vidt jeg kan se) kun et kabel ud af sikringsgruppen og der er kun et kabel i stikdåsen for opvaskemaskinen. Så der er nok en forgrening et ukendt sted. Jeg har fulgt kablet baglæns fra markisen og den forsvinder ind i hulrummet på den ydre væg, så jeg kan ikke følge den længere. Den går ikke ind i loftet (det har jeg dobbeltchecket).
Den polsøger er absolut kun retningsgivende. Du bør måle med et voltmeter. Har du fulgt kablet fra gruppen i hele dets længde, eller forsvinder det også på mystisk vis. Hvis kablet fra gruppen er med 5 ledere og kablet til markisen med 3 ledere, må der være en samling et sted. For nu at være sikker på, at der ingen spænding er ved markisen, kunne du jo prøve at tilslutte en fatning med en stump ledning og en pære i, hvis der er lys i pæren, må fejlen være i markisen.

fase
Tak for dit indlæg.

Jeg kan selvfølgelig måle med et voltmeter, men min garage lys er også tilsluttet samme kabel som marksen får strøm fra og garaget lyset virker heller ikke.

Kablet fra gruppen/tavlet forsvinder ind i muren så den kan jeg ikke følge. Kablet ved markisen kan jeg følge ca. ½ meter før den forsvinder ind i væggen (bemærk table og markise er i hver deres ende af huset). Gruppen har 5 leder, og det har kablet ved markisen også.

Findes der noget udstyr der kan vise brud på et skjult kabel uden at man skal til banke vægge ned ?
Er du helt sikker på, at der ikke er to kabler i dåsen ved opvaskemaskinen? Hvis ikke må der være en skjult samling, og så kan jeg kun ønske dig god jagt. Der findes udstyr til at spore skjulte kabler, men det er til en pris, som gør at man virkelig skal have brug for brug for det (læs høj pris).

fase
Annonce

Ja, der findes udstyr der kan måle brud på kabler... det hedder et stødspændings apparat og laver højspænding i korte impulser... men det er absolut ikke for armatører, og det kræver i øvrigt at man kan komme til begge ender af kablet, så i dit trlfælde vil det ikke kunne bruges før man får fundet alle samlinger.

Men når du siger at det ene kabel er 5 ledeer og det andet 3 leder, så må de nødvendigvis være samlet et sted, spørgsmålet er bare hvor. 

Hvad med at gå en tur på loftet og se hvad der er der. Typisk trækker man kabler op på loftet, sætter en "fordeler" dåse og så lader de forskellige kabler "dumpe" ned de steder hvor de skal bruges. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af S. Fabrin på 04-10-2015 19:24
Er du helt sikker på, at der ikke er to kabler i dåsen ved opvaskemaskinen? Hvis ikke må der være en skjult samling, og så kan jeg kun ønske dig god jagt. Der findes udstyr til at spore skjulte kabler, men det er til en pris, som gør at man virkelig skal have brug for brug for det (læs høj pris).

Jeg havdet også forventet 2 kabler i dåsen ved opvaskemaskinen, men det er der ikke.

 

 

Skrevet af PinkHenrik på 04-10-2015 19:27

Ja, der findes udstyr der kan måle brud på kabler... det hedder et stødspændings apparat og laver højspænding i korte impulser... men det er absolut ikke for armatører, og det kræver i øvrigt at man kan komme til begge ender af kablet, så i dit trlfælde vil det ikke kunne bruges før man får fundet alle samlinger.

Men når du siger at det ene kabel er 5 ledeer og det andet 3 leder, så må de nødvendigvis være samlet et sted, spørgsmålet er bare hvor. 

Hvad med at gå en tur på loftet og se hvad der er der. Typisk trækker man kabler op på loftet, sætter en "fordeler" dåse og så lader de forskellige kabler "dumpe" ned de steder hvor de skal bruges. 

 

Der er 5 leder i begge ender. Har været oppe på loftet og fjernet al isolering der hvor markisen er monteret og der er ingen kabel. Har så afmonteret træet hvor kablet kommer ud fra (ved markisen) og fuldt den med hånden (kan ikke se det) og kan mærke at den går ind i væggen og ikke op i loftet.

Jeg skal lige nævnet at jeg har eltavlet i kælderen og markisen på stue etage, så det kan tænkes at alle kabler ikke er trukket op til loft. Da jeg i sin tid bankede gulvet op på badeværelse på 1. sal så jeg kabler støbt ned i etageadskilningen - ikke relateret til mit problem, men vil bare nævne at der også er kabler gemt der..

 

Hvis tavlen sidder i kælderen, ville det være normalt at trække kablet op i stueplan (går ud fra at opvaskeren står i stueplan) og så fordele det ud.
Noget kunne tyde på at man har sat markisen op senere og så har man "lige" snuppet noget strøm fra den nærmeste dåse man kunne finde... jeg ville nok aldrig havde sat de 2 ting, på samme gruppe.
Der er desværre ikke nogen nem løsning... du er nød til fyssisk at finde samlingen.

 

Har du nedsænkede lofter i stueplan? for der oppe under, kunne der godt gemme sig en dåse...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skriver at garage også kører på samme gruppe, og at det heller ikke virker. Så der kan meget nemt være en samledåse over garage lampen. Den viser sig måske først nåd lampen er taget ned.
Som Fabrin skriver så er polsøger ikke meget værd i dette tilfælde. Men siger at den lyser "bare man stikke den i røven på en murerarbejdsmand" ! ! !
Men helt konkret kan den sagtens lyse på en fase selv om sikring er sprunget, strømmen kan komme baglæns igennem en anden forbruger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis