Håndværkerfradrag, tommelfingerregel løn/materialer?

Håndværkerfradraget er genindført (og med tilbagevirkende kraft fra 1/1-2015).

Jeg er fraflyttet en lejet lejlighed, og ved der kommer en regning på maling af vægge/loft, samt "let gulvsligning og lakering". Begge dele har jeg fradrag for, da udgiften bliver fratrukket mit depositum!

Nu til spørgsmålet: Der er kun fradrag for timelønnen (inkl. moms). Jeg håber maleren vil specifisere det for mig, men er der nogen der har en tommelfingerregel for fordeling mellem timer og materialer, både vedr. maler og vedr. gulvmand? Er det 50/50 eller kender nogen en ca. fordeling?


Træd ikke på mine ledninger :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bo i lejligheden mens arbejdet udføres. Ellers kan du ikke få fradraget.
Giver bralle ret, du skal have folkeregister adresse i lejigheden mens den bliver sat i stand. Jeg har stået i samme situation som dig med et lejemål i Århus. Skats regler er ikke helt klare på dette område, men jeg kontaktede skat der fortalte at jeg ikke var berettiget til at trække beløbet fra i skat da istandsættelsen skulle være sket mens jeg havde bopæl på adressen og jeg kunne få gavn af det bagefter. Så der gik jeg lige glip af 5k til kistebunden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hm, reglerne siger man skal have boet i boligen, men folkeregisterkravet kan jeg ikke se er nævnt.

Anyway, har i et bud på en fordeling?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der står du skal have haft fast bopæl, det er jo de samme som at stå tilmeldt adressen i folkeregistret.
Har du ikke en udspecificeret regning, hvor timetallet fremgår, dur det ikke.
Jeg vil tro der er lidt mere arbejde end materialer..
Klippet fra skat...
"Du kan få håndværkerfradrag uanset, om du har ejet eller lejet din bolig. Der er dog tre betingelser:
•Du skal selv betale for arbejdet.
•Du skulle have ret til at vedligeholde boligen (ved vedligeholdelsesarbejde).
•Du skulle bo i boligen, mens arbejdet blev udført.

1. Du skal selv betale for arbejdet

Du skal betale for arbejdet af egen lomme for at få servicefradrag. Du kan altså ikke få fradrag for udgifter, der betales via huslejen, fra en vedligeholdelseskonto for dit lejemål eller via hensættelser i din boligforening.

Som lejer kan du få fradrag for istandsættelse, hvis du har haft pligt til at udføre arbejdet og har boet i lejemålet, mens arbejdet blev udført.

Det gælder også, hvis udgifterne bliver trukket fra dit depositum. Du skal så kunne dokumentere, at udgiften er trukket i dit depositum, og have den øvrige dokumentation for arbejdet og betalingen fra udlejeren.

2. Du skulle have ret til at vedligeholde boligen (ved vedligeholdelsesarbejde)

Du kan kun få servicefradrag for vedligeholdelsesarbejde, der er udført inden for din råderet over boligens ydre og indre rammer.

Hvis du er lejer, fremgår råderetten af lejeaftalen. Hvis du bor i andelsbolig eller ejerlejlighed, fremgår råderetten af foreningens vedtægter.

Som lejer kan du få servicefradrag for forbedringer, hvis de ligger inden for din råderet eller er aftalt skriftligt med udlejeren.

Som andelshaver eller ejer kan du få servicefradrag for vedligeholdelsesarbejde og forbedringer, der er udført under din individuelle råderet.

Du kan ikke få fradrag, hvis vedtægterne giver råderetten for arbejdet til andelsbolig- eller ejerforeningens bestyrelse, eller hvis udgiften afholdes fra en vedtægtsbestemt opsparing på udvendig vedligeholdelseskonto eller grundfond.

I alle tilfælde skal arbejdet være omfattet af listen over ydelser med servicefradrag.

3. Du skal bo i boligen

Du kan kun få servicefradrag for vedligeholdelsesarbejde, som er udført, mens du har haft fast bopæl i boligen. Det er ikke afgørende, hvornår du har solgt eller opsagt din lejlighed."
Du skal bruge en faktura, hvor det kan ses hvad der er løn og hvad der er materialer, du kan ikke bruge en tommelfinger regel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 02-09-2015 09:22
Du skal bruge en faktura, hvor det kan ses hvad der er løn og hvad der er materialer, du kan ikke bruge en tommelfinger regel.

Ja tak det ved jeg godt - jeg forsøgte bare at være lidt på "forkant".

 

Men til gengæld har jeg hørt fra en tilsvarende ljelighed: 1/5-del er moms, 1/4-del er materialer, resten er løn (excl. moms).

 

Det var det jeg spurgte til.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Kors for en logik i mit forrige indlæg!
Det jeg mente var, at først udgør momsen 1/5 -del.
Af det resterende udgør matr. ca. 1/4, og de 3/4 er løn.

Meeeen, jeg har fået de helt konkrete tal:

Maler: Løn 4.880 kr., matr. 1.220kr. (+ moms).
Gulvsliber: Løn 2.970 kr., matr. 642 kr., "miljøtillæg" 100 kr. (+ moms).
Rengøring: 1.363 kr. (ikke specificeret, tror det er udlejers egne funktionærer), men jeg mener at huske, at man kalkulerer med max. 5% til rengøringsmidler i den branche.


Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også